Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köp *inte* iMac G5 i USA - då bränner du den

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köp inte iMac G5 från USA. Till skillnad från alla andra macar så är iMac G5 som säljs i USA endast gjord för 100-110 volt och stoppar man in en sådan iMac G5 i vårt svenska vägguttag (vi har kring 230 volt) så bränner man moderkortet direkt.

International Herald Tribune: Let buyers be wherever [Via [url="http://www.boingboing.net/2004/12/04/danger_h..."]Boing Boing[/url]]

  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 22:30

Alltså allvarligt, varför ryker moderkortet? Finns det ingen säkring som far i PSU:n?

Korkat gjort av Apple för övrigt, autoswitchande PSU:s är väl rätt billiga nuförtiden.

Ursprungligen av JonesH:

Alltså allvarligt, varför ryker moderkortet? Finns det ingen säkring som far i PSU:n?

Ärligt talat vet jag inte om moderkortet verkligen bränns, det var utifrån Boing Boings text jag skrev det (Plug a new iMac into a standard 220-240 European outlet without a transformer and your motherboard will fry.).

Ursprungligen av JonesH:

Korkat gjort av Apple för övrigt, autoswitchande PSU:s är väl rätt billiga nuförtiden.

Ja, det måste ju vara medvetet eftersom alla andra macar klara att switcha.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 22:53
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det måste ju vara medvetet eftersom alla andra macar klara att switcha.

Det bli väl enklare, billigare och kompaktare nätagg så (även om alla "riktiga" mac:ar sedan plus, eller tidigare?, varit "universella" utan omkopplare).
Iofs kan man ju sätta en liten 115/230 switch men dels är dom fula och dels är det ju ganska vanligt att man pillar dom fel (poff )
Spelar roll - hur ofta släpar man en iMac G5 kors och tvärs över jorden? när det finns iBook/PowerBook?
(Skillad då när en SE/30 var höjden av släpbar kraft…)

Glöm inte att USA har 60hz i deras elnät medan Sverige har 50hz..

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 08:30

det ar val bara att kopa en transformator?

Ursprungligen av rob08:

det ar val bara att kopa en transformator?

Fungerar, men de är lite dyra bara. Effektförbrukningen ökar dessutom en del, eftersom varje transformatorsteg inte direkt är förlustfritt.

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Glöm inte att USA har 60hz i deras elnät medan Sverige har 50hz..

Sant, men det brukar inte vara ett problem heller eftersom andra macar klarar båda.

Ursprungligen av rob08:

det ar val bara att kopa en transformator?

Iofs, men då gäller det att man vet om det. Rubriken kanske skulle ha varit "Koppla inte in en iMac G5 från USA utan att skaffa en transformator först."

Jag har nog smällt 3-4st Power Macintosh G3:or på "den gamla goda tiden"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-06 10:12

Ett annat litet problem är ju att man måste åka till USA med den om det blir något garantifel, stationära macar har ju inte worldwide guarantee... Bättre att köpa en iBook i så fall.

Ursprungligen av hgus:

Ett annat litet problem är ju att man måste åka till USA med den om det blir något garantifel, stationära macar har ju inte worldwide guarantee... Bättre att köpa en iBook i så fall.

Jag tror vi kom fram till i en annan tråd om att den hade worldwide guarantee. Trodde också som du, men det visade sig att jag hade fel. Ska se om jag hittar tråden.

Hittade den... Här

Verkar även bara vara nätaggregatet som ryker om man pluggar in en iMac i europa.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 11:27
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag tror vi kom fram till i en annan tråd om att den hade worldwide guarantee. Trodde också som du, men det visade sig att jag hade fel. Ska se om jag hittar tråden.

Hittade den... Här

Verkar även bara vara nätaggregatet som ryker om man pluggar in en iMac i europa.

Tror det Apple som bestämmer garantins giltighet och inte en tråd på 99mac...

För sådana "burkar" som kan funka utan nätsladd är det "worldwide", och sådana som kräver nätsladd är det inskränkningar...
< http://www.apple.com/legal/warranty/hardware.html >

Förlåt Pär för att jag inte kollade att han hade rätt innan jag hänvisade till den tråden.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 12:58
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Förlåt Pär för att jag inte kollade att han hade rätt innan jag hänvisade till den tråden.

Ingen fara - det är bara så lätt att det blir en sanning

1
Bevaka tråden