Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick min Ibook G4 12" igår, har lite frågor....

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 01:49

Hej!

Jag fick min Ibook G4 12" 1.2 Ghz igår.

Den har 768mb ramminne, 30 gb hd och bluetooth modul.

Jag laddade ner battlefield 1942 demo och testade...på low på grafik så laggade maskinen....varför? är den helt enkelt bara för klen?

Vilka av de nyare spelen fungerar fint på en sådan här dator? Kan ni som har likadana eller likvärdiga rabbla upp alla spel ni kör med goda prestanda? Säg oxå hur mycket rammine ni har och hur snabb er cpu är.

Jag har en Creative Mouse Optical 3000 USB som jag har till min stationära pc, den provade jag att plugga in i ibooken och den gick att använda med en gång men jag tycker den är lite ostadig, precis som om datorn är seg eller nåt så att den inte hänger med..??

Jag tycker hela datorn verkar vara seg, i min webläsare, mozilla så kan det lagga till eller vara mycket segt. Och i varken I.E, Safari eller Mozilla kan jag kolla mina prylar på lunarstorm för då loggas jag ur till inloggningssidan. varför? Varför kan jag inte kolla mina prylar på lunar? Med pc´n går det.

Safari har problem i Hotmail. jag kan ej tömma mina mail i safari utan måste använda mozilla annars händer det inget.

Sen fick jag både macdc++ och direct connect men efter inställning så hittar jag hubbar, bara några få, jag kommer in på hubbarna men jag kan inte söka på nåt och jag ej se vad de andra har. har testat med både passive och active mode. Vad är fel.

Jag har msn. När datorn går i vila loggas jag ur, kan man motverka detta??

Msn loggar ur sig ganska ofta också, vad beror detta på?

Finns det nåt testprogram för mac som kan testa och jämföra min mac med andra macar så jag kan se om min är slö elller jag bara inbillar mig då jag har en pc på 3ghz annars.

och så det sista tror jag. det står att min ibook har max batteritid på 6h. hur får jag den att räcka så länge? för när jag har laddat upp den max och tar av sladden så uppskattar den batteritid till ungefär 3h 24 min. vart har andra häflten tagit vägen?

Är för övrigt supernöjd med min maskin. Jättefin på alla vis och mysig. liten och gullig. ångra mig inte det minsta.

Lite offtopic

jag har spelat Unreal Tournament 2004 och det flöt på fint på medium, likväl call of duty! inte testat battlefield 1942.

Finns ett program som heter cocoabench (tror jag det heter) finns en tråd om det i test forumet.

sen är tydligen prat om dc förbjudet här på 99mac.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 03:19

Oj det var mycket!
Får börja med att säga att det finns 2 program för mac som man ska akta sig för och det är Explorer och MSN messenger. Använd Adium ( http://www.adiumx.com/ ) istället.
DC för mac.....låt mig utrycka mig så här: "det finns inte" pågår utveckling. macdc++ har som du märkte inte komit så långt.

Att du loggas ut när datorn går i vila är inget konstigt. det enda som kan lösa det är att du ställer in datorn så den INTE går i vila. Finns i Systeminställningar under strömsparare

Du får bättre batteri tid när du har sjusterat det. Går till så att du laddar det fullt, tar ur sladden och använder datorn tills den stendör. sen laddar du fullt igen. Men de där 6 timmarna är lyckotal från apple, tyvärr. Du kan få ut ca 4.5 timmar vid normal användning.

Senast redigerat 2004-12-05 03:47

angående dina lunarstorm problem; jag har inga som helst problem med lunarstorm, varken prylar eller något annat med senaste versionen av firefox. aldrig haft problem med den webbläsaren.

edit: märker nu att jag inte kan söka efter personer via den där rutan längst upp... hmm

  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 04:15
Ursprungligen av blodsugare:

angående dina lunarstorm problem; jag har inga som helst problem med lunarstorm, varken prylar eller något annat med senaste versionen av firefox. aldrig haft problem med den webbläsaren.

edit: märker nu att jag inte kan söka efter personer via den där rutan längst upp... hmm

oki tack för alla svar.

men hur gör jag nu med Lunar då? Grymt irriterande att jag inte kan kolla dagbok och prylar utan att loggas ur ju. Jag vet ju inte vad jag ska ställa in eller ändra eller ens vad som är fel. Datorn var installerad när jag fick den. Ska man kanske formatera och nyinstallera den själv kanske?

Konstigt att Safari, I.E och Mozilla Firefox allihopa gör likadant i Lunar och att ingen annan har problem stör mig något grymt då jag alltid predikar om hur bra mac är jämfört mot pc.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 03:33

Fortsättning:
Creative Mouse Optical 3000 USB är ingen Mac mus (tror jag), att den fungerar beror på att OS´t använder en "universial" drivis.....Om du vill ha bra och biliga möss så rekomenderar jag Logitech.

Senast redigerat 2004-12-05 03:48
Ursprungligen av Anders W:

Fortsättning:
Creative Mouse Optical 3000 USB är ingen Mac mus (tror jag), att den fungerar beror på att OS´t använder en "universial" drivis.....Om du vill ha bra och biliga möss så rekomenderar jag Logitech.

VAD i hela friden är en Mac-mus? Syftar du på de som apple levererar med sina datorer?

Ladda ner USB Overdrive så funkar det.

  • Medlem
  • 2004-12-07 23:11

Som sagt, Lunarstorm är programmerat för PC/IE. Jag kör med firefox och useragent switcher, det verkar vara deras vanliga html krunkan "där uppe" som inte funkar.. och den laddas om man inte laddar den flash varianten som PC/IE får upp..
Det kan vara ett tips.. Sedan så kan det inte vara fel att klaga på dem och säga åt dem att göra saker som funkar..

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 23:40
Ursprungligen av ill_chrill:

VAD i hela friden är en Mac-mus? Syftar du på de som apple levererar med sina datorer?

Ladda ner USB Overdrive så funkar det.

Ah! Jag skrev fel! Jag menade en mus byggd för Mac

Ursprungligen av Anders W:

Ah! Jag skrev fel! Jag menade en mus byggd för Mac

Varför ska man ha en mus som är byggd för Mac? Logitech är knappast "byggda för Mac".
Det finns inga Mac-möss, Mac-minnen, Mac-hårddiskar. Det är samma standard!

Mac-tangentbord finns däremot för de har ett äpple ist för flaggan men de fungerar utmärkt på pc ändå.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 23:43

lyckotal?

Ursprungligen av Anders W:

Oj det var mycket!
Får börja med att säga att det finns 2 program för mac som man ska akta sig för och det är Explorer och MSN messenger. Använd Adium ( http://www.adiumx.com/ ) istället.
DC för mac.....låt mig utrycka mig så här: "det finns inte" pågår utveckling. macdc++ har som du märkte inte komit så långt.

Att du loggas ut när datorn går i vila är inget konstigt. det enda som kan lösa det är att du ställer in datorn så den INTE går i vila. Finns i Systeminställningar under strömsparare

Du får bättre batteri tid när du har sjusterat det. Går till så att du laddar det fullt, tar ur sladden och använder datorn tills den stendör. sen laddar du fullt igen. Men de där 6 timmarna är lyckotal från apple, tyvärr. Du kan få ut ca 4.5 timmar vid normal användning.

hej !
jag har en G4/900/60/512
(köpte precis innan uppgradering i år igen..grrr..borde man inte få byta om det ligger inom 1 månad eller nåt?)

iaf jag får ut 5:45 ur min adtor vid surfning och användandes airport. dock inte så mkt om jag spelar CM

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 23:57
Ursprungligen av vulpes:

hej !
jag har en G4/900/60/512
(köpte precis innan uppgradering i år igen..grrr..borde man inte få byta om det ligger inom 1 månad eller nåt?)

iaf jag får ut 5:45 ur min adtor vid surfning och användandes airport. dock inte så mkt om jag spelar CM

Ja det vore något. Problemet är ju att då kommer alla att byta Har jobbat mycket i affär och där var problemet: Ska vi verkligen sälja när vi anställda vet om att samma vara kommer på rea dagen efter?

Om vi ska jämföra storleken så ligger jag på 5.10 vid surfning och musik utan airport.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 21:05
Ursprungligen av vulpes:

hej !
jag har en G4/900/60/512
(köpte precis innan uppgradering i år igen..grrr..borde man inte få byta om det ligger inom 1 månad eller nåt?)

iaf jag får ut 5:45 ur min adtor vid surfning och användandes airport. dock inte så mkt om jag spelar CM

vilket spel är CM?

Lunar är ju proggad med IE/PC i tanken, annars skulle de inte vara så slött och värdelöst

  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 22:25
Ursprungligen av Johan S:

Lunar är ju proggad med IE/PC i tanken, annars skulle de inte vara så slött och värdelöst

jo visserligen men det hjälper jui inte mig......

Jag kör battlefield 1942 DC på en emac 1,25 och det flytter fint
Hans

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-06 15:06

Funkar Halo på iBook?

En annan fråga: Kommer "Battle For Middle-Earth" till mac?

Ursprungligen av adzam 1:

Funkar Halo på iBook?

En annan fråga: Kommer "Battle For Middle-Earth" till mac?

halo funkar fint fint på mac

Ursprungligen av Elajtenworld:

Och i varken I.E, Safari eller Mozilla kan jag kolla mina prylar på lunarstorm för då loggas jag ur till inloggningssidan. varför? Varför kan jag inte kolla mina prylar på lunar? Med pc´n går det.

Lunarstorm har dåligt stöd för safari och Mac IE. Men med safari fungerar det mesta. firefox däremot fungerar ännu bättre. Men med IE funkar det väldigt dåligt (tycker jag).

jag tycker safari är snabbare än firefox

Jag loggas också ut från Lynar med FireFox

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 21:54

Angående Hotmail så fungerar det inte alltid för mig i Safari, dock har jag märkt att hotmail är väldigt segladdad. Trots att sidan utseendemässigt laddat klart har den antagligen inte fått hem jss filen som styr bla checkboxarna vid varje e-post meddelande. Testa att ladda om sidan på nytt och vänta tills sidan laddats helt klart, testa sedan igen.

Och ja, iBook är lite småsteg.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 21:58

Jag har kommit upp i högre tid än 6 timmar på min iBook faktiskt! Runt 7 timmar när den var ny. Då spelade jag musik i itunes via hörlurar med avstängd skärm. Sparar du på ljuset i skärmen, stänger av blåtand och Airport och alla krävande program du för tillfället inte använder så kan du få ut ganska många timmar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-07 00:44
Ursprungligen av KoTTeN:

Jag har kommit upp i högre tid än 6 timmar på min iBook faktiskt! Runt 7 timmar när den var ny. Då spelade jag musik i itunes via hörlurar med avstängd skärm. Sparar du på ljuset i skärmen, stänger av blåtand och Airport och alla krävande program du för tillfället inte använder så kan du få ut ganska många timmar.

Perfekt! En Ipod stor som en A4-pärm! Nu snackar vi portabelt ljud...
Problemet är väl att man måste ha Arnoldmuskler om man ska ha den i ett band kring handleden...

Usa-köp

Hej.

Tänkte köpa en Macmini under mitt USA-besök i vår.
Kan det vara problem med nätdelen i Sverige?

Ursprungligen av Grafdes:

Hej.

Tänkte köpa en Macmini under mitt USA-besök i vår.
Kan det vara problem med nätdelen i Sverige?

De flesta nätagg klarar från 110-230volt så det ska inte vara några problem - dock bör du dubbelkolla innan du köper.

1
Bevaka tråden