Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra ett forum?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-12-05 13:22

Jag är intresserad av att starta ett forum. Mina kunskaper av att göra websidor är väldigt små. Jag har gjort några sidor av enklaste snitt med Adobe GoLive. Egentligen så vill jag fortsätta jobba i ett program som t.ex. GoLive för att slippa koden - är det möjligt?

Vad säger ni som kan detta, hur mycket kunskap behöver jag för att starta ett forum?
Jag är såklart beredd att lägga lite pengar på projektet om det skulle behövas.

Om man i punktform skulle skriva ner vad som behövs:
1. Ett webhotell (vad skall jag titta efter för att välja rätt?).
2. Vilket program är mest lämpligt för mig?
3.
4.
5.

Det finns flera stycken färdiga forumsystem man kan använda sig av. 99mac använder kommersiella vBulletin tex. Ett trevligt fritt system är PHPbb. Det finns massvis med färdiga teman man kan använda sig av för att få det att se ut som man vill. Passar inte det kan man ganska enkelt göra ett eget (kräver viss kunskap om webdesign).
PHPbb fungerar på alla webhotell som har stöd för php och mysql.

http://www.phpbb.com

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-12-05 17:29

Tack för svaret. Skall kolla upp om det är något jag fixar.

No problems
Installationen är väldigt enkel, inget pillande i konfigfiler behövs – rubbet görs i ett webgränssnitt.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-12-05 19:00
Ursprungligen av Kristofer:

No problems
Installationen är väldigt enkel, inget pillande i konfigfiler behövs – rubbet görs i ett webgränssnitt.

Har kollat hur man skall gå till väga och DET SER JU ENKELT UT. Får skaffa mig en bra plats att ha det på så jag kan testa.
Några tips på bra webhotell?

Ursprungligen av Pidda:

Har kollat hur man skall gå till väga och DET SER JU ENKELT UT. Får skaffa mig en bra plats att ha det på så jag kan testa.
Några tips på bra webhotell?

Sök på webhotell här så hittar du massvis

Två billiga som tydligen fungerar hyffsat:

www.b-one.se
http://www.clichehosting.com/se

Några till:

www.loopia.se
www.oderland.se

Ursprungligen av Pidda:

Några tips på bra webhotell?

Kolla dom här trådarna.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-12-06 00:02

Tusen tack pågar. Jag skall kolla upp länkarna.

Ursprungligen av Pidda:

Jag är intresserad av att starta ett forum. Mina kunskaper av att göra websidor är väldigt små. Jag har gjort några sidor av enklaste snitt med Adobe GoLive. Egentligen så vill jag fortsätta jobba i ett program som t.ex. GoLive för att slippa koden - är det möjligt?

Vad säger ni som kan detta, hur mycket kunskap behöver jag för att starta ett forum?
Jag är såklart beredd att lägga lite pengar på projektet om det skulle behövas.

Om man i punktform skulle skriva ner vad som behövs:
1. Ett webhotell (vad skall jag titta efter för att välja rätt?).
2. Vilket program är mest lämpligt för mig?
3.
4.
5.

Om du bara vill starta ett eget forum så finns det en hel del "free forum host"
tex www.bbfreedom.com
Det finns dessutom många "free webhosts" som man kan använda (och dom flesta funkar bra) om du vill leta upp ett sådant så gå till www.free-webhosts.com många "free webhosts" (specielt sådana som använder cpanel) har forumfunktioner inbyggda.
Jag vet att det låter lite knäppt med "free forum host" och "free webhosts", men jag orjar inte översätta det till bra svenska.
Detta är bra alternativ om man inte har en egen server att köra på

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-12-05 19:01
Ursprungligen av Elo:

Om du bara vill starta ett eget forum så finns det en hel del "free forum host"
tex www.bbfreedom.com
Det finns dessutom många "free webhosts" som man kan använda (och dom flesta funkar bra) om du vill leta upp ett sådant så gå till www.free-webhosts.com många "free webhosts" (specielt sådana som använder cpanel) har forumfunktioner inbyggda.
Jag vet att det låter lite knäppt med "free forum host" och "free webhosts", men jag orjar inte översätta det till bra svenska.
Detta är bra alternativ om man inte har en egen server att köra på

Detta verkar intressant. Jag kollar...

Väg in i ditt val att du inte har några som helst garantier för att en gratis-host fungerar.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-12-05 19:35

Hur mycket plats i MB skall man satsa på?
125, 250, 500 eller mer...

När det gäller forum är snarare frågan hur stor databas du behöver. Kolla upp med webhotellet om kvoten även gäller för den. Själva php-koden tar inte speciellt stor plats.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-12-05 20:26
Ursprungligen av Kristofer:

När det gäller forum är snarare frågan hur stor databas du behöver. Kolla upp med webhotellet om kvoten även gäller för den. Själva php-koden tar inte speciellt stor plats.

Det är precis det som jag inte vet. Är 500 MB mycket i dessa sammanhang?

http://oderland.nu/ är jäkligt bra. Och då kan du till och med med ett klick installera phpBB och lite andra forum via kontrollpanelen. Två flugor i en smäll!

Om du startar ett nytt vBulletin eller PhpBB kommer nog 10MB räcka fint

I takt med att forumet blir mer aktivt kommer du få lite andra krav på trafik och utrymme. 99mac har snart en 2GB MySQL-databas men själva filerna är nog inte mer än hälften så mycket inkl alla bilder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 00:11
Ursprungligen av Björnström:

Om du startar ett nytt vBulletin eller PhpBB kommer nog 10MB räcka fint

I takt med att forumet blir mer aktivt kommer du få lite andra krav på trafik och utrymme. 99mac har snart en 2GB MySQL-databas men själva filerna är nog inte mer än hälften så mycket inkl alla bilder.

Det gäller bara att sålla och kasta gammal inaktuell dynga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 00:08

Du riggar upp ett forum baserat på phpBB på fem eller tio minuter. Det fungerar hur bra som helst.

Lycka till!

Ursprungligen av Mondo:

Du riggar upp ett forum baserat på phpBB på fem eller tio minuter. Det fungerar hur bra som helst.

Lycka till!

Eller med ett musklick på Oderland

1
Bevaka tråden