Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SKYPE Bra eller dåligt?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-12-03 20:57

Undrar om nån testat SKYPE och har synpunkter på det?
Jag trodde det var gratis men så var det tydligen inte?

Jo det är gratis, de enda som kostar är om du ska ringa till de vanliga telefonnätet från skype.
ringa skype <-> skype kostar inget.

och ja, de är bra, är väl den enda vettiga mac/linux/win lösningen för att kunna prata med varann över nätet va ja vet

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-12-03 21:21

ok, inget man säger upp sin fasta telefon för då ?

Basic, om du söker hittar du hur många trådar som helst om skype.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 21:49

Har använt Skype nån månad nu, det fungerar - och bra! Hela min stora familj är spridd över landet och i USA så det är smidigt. Kan rekommendera det.
Ska bara hitta ett vettigt headset, så att det blir bekvämt.

Såg förresten på Clas Ohlson att det finns en trådlös DECT-telefon med USB-koppling som verkar kunna fungera både som Skype-lur och vanlig. Fungerar det så är det ju häftigt!

OLYMPIA DECT/IP

bild

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 23:22

Fast DECT-telefoner är ju lite läskiga... strålningen kan vara skadlig.

http://www.vagbrytarenstockholm.se/teknik/tradlosa-telefoner/

Ursprungligen av mirydh:

Fast DECT-telefoner är ju lite läskiga... strålningen kan vara skadlig.

http://www.vagbrytarenstockholm.se/teknik/tradlosa-telefoner/

OT: Det finns kanske mer nyanserade källor ang. eventuella faror än just vågbrytaren. Det är ju uppenbart en sammanslutning hypokondriker som t.ex. varnar för den s.k."elsmogen" vilken är "den största och mest okända miljöfaran"...Ja, den är så okänd att den knappeligen kan bevisas genom vare sig teori eller statistik.'
Genom att varna för i princip allt som har med el, elekromagnetisk strålning osv. att göra tar de bort fokus från det verkligt farliga. Men, som sagt DECT telefoner kan visst vara farliga. Där har de ju rätt. Kan dock vara lite svårt att veta vad man ska tro på av det som står på vågbrytarens hemsida, när de så urskillinglöst utmålar det mesta som farligt.
J-a dum förening.

Funkar bra, dock så e det lite svårt att övertala folk att gå över till skype :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 23:39
Ursprungligen av macgunde:

Funkar bra, dock så e det lite svårt att övertala folk att gå över till skype :/

Håller med. Men när de väl testat en gång och sett hur lätt det är så brukar det fungera.
Det är ju också bra att man kan chatta och skicka filer (fast det senare går segt tycker jag iofs).

Har inte kört skype jättemycket, men himla smidigt att hålla kontakt med folk när man pluggar i annat land. Jobbigt att skriva hela tiden... Skönt att kunna tjöta med gubbarna hemma i småland

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-04 10:55

Jag använder Skype en hel del, både som röstchattare och att ringa folk som har vanlig telefon (eller mobil) i Asien och USA.

Såvitt jag vet är Skype utan konkurrens. Det är den enda chattaren som har allt detta:

Är plattformsoberoende. Man kan chatta med folk på Win, Mac, Unix (och Solaris?)
Vanlig text-chat
Ljud-chat
Video
Filöverföring
Kan ringa från dator till vilken telefon som helst i hela världen till ett pris som är helt osannolikt billigt med deras "Skype-Out".

Dessutom är ljudkvalitén enormt bra, gränssnittet hyfsat, sällan några problem med uppkopplingar, osv.

I korthet: Skype blåser allla andra chattare av banan utan vidare, och en jämförelse är nästan onödig.

Danne V: Hur är ljudkvalitén när man ringer till vanlig telefon? Hörde förut att den inte var nåt vidare.

Klarar Skype telefonsamtal med flera personer?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-04 18:09
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Klarar Skype telefonsamtal med flera personer?

Det ska gå att prata flera men Mac-version kan inte initiera det, kommer väl i framtiden kan man hoppas.

Skicka filer brukar gå ganska fort (bara man inte pratar med den man skickar till samtidigt).

  • Oregistrerad
  • 2004-12-04 19:42
Ursprungligen av Calavera:

Det ska gå att prata flera men Mac-version kan inte initiera det, kommer väl i framtiden kan man hoppas.

Skicka filer brukar gå ganska fort (bara man inte pratar med den man skickar till samtidigt).

Ja förmodligen kommer det. Den är ju fortfarande beta för mac. Den "riktiga" skall kunna hantera flerpartssamtal. förmodligen dock på bekostnad av kvalité.

  • Medlem
  • 2004-12-04 20:02
Ursprungligen av Calavera:

Det ska gå att prata flera men Mac-version kan inte initiera det, kommer väl i framtiden kan man hoppas.

Skicka filer brukar gå ganska fort (bara man inte pratar med den man skickar till samtidigt).

Jag tycker det går ganska segt att skicka filer kommer bara upp i 0,5kB/s men jag kan
ju inte påstå att jag sitter tyst och väntar. Tack för tipset.

/Daniel

Ursprungligen av ADG:

Jag tycker det går ganska segt att skicka filer kommer bara upp i 0,5kB/s men jag kan
ju inte påstå att jag sitter tyst och väntar. Tack för tipset.

/Daniel

Information från skype.com

A relayed transfer means that you are unable to make a direct connection to the other party because of your firewall or NAT (Network Address Translation / router) configuration or that of the remote party. In this case, the file transfer is relayed though other peers on the network. When a transfer is relayed, Skype will limit the file transfer speed to 0.5 kB/second. Only peers with plenty of available bandwidth are used for relay purposes.Note that if you were using another non-p2p application to attempt the transfer, it's not likely you would be able to transfer anything at all! We feel that a slower transfer is better than no transfer! You can read more information below for technical tips on how to avoid relayed transfers (or find a techie friend to help you).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-04 17:37
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Danne V: Hur är ljudkvalitén när man ringer till vanlig telefon? Hörde förut att den inte var nåt vidare.

Jag har ringt till Vietnam under flera år på vanlig telefon. Både till stationär och mobil därnere. Kvalitén kunde svaja MYCKET. Ibland var ljudet kristallklart och ingen som helst fördröjning. Ibland mycket dålig linje och en sån där halvsekunds fördröjning som nästan gjorde det omöjligt att snacka.

Med Skype inbillar jag mig att ljudet generellt sett är bättre, även om man kan få den där fördröjningen ibland. Men speciellt har folk därnere kommenterat den höga ljudkvalitén, alltså såna med telefon som jag ringer till.

Slutsats: Jag tror att Skype är ett offer för länkning via satelliter som ibland kunde vara bättre, precis som vanlig telefoni. Men jag tycker att kvalitén är lite bättre. Men framförallt betalar jag bara en tredjedel av priset dit, och just Vietnam är ändå en av de dyraste alternativen med SkypeOut. Frugan snackade med bekant i Tyskland i en halvtimme förra veckan och vi pröjsade tio spänn eller nåt.

Jag använder Skype för att prata med en kompis som pluggar i Danmark. Det är mycket enkelt och fungerar bra, förutom att jag ibland hör min kompis röst "hackigt", dvs det blir tyst i en halv sekund då och då. Han hör mig perfekt.

Men vad jag vet finns det inget bättre alternativ.

Hmm.. Skall tameattan ladda hem Skype och inhandla ett headset... Och sedan börja operation övertalning till alla i bekantskapskretsen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-05 21:33
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Hmm.. Skall tameattan ladda hem Skype och inhandla ett headset... Och sedan börja operation övertalning till alla i bekantskapskretsen.

Jodu, det gör du alldeles rätt i.
Dessutom e de ju kul att det är ett svenskt program.
Apropos headset: Har du ett par lurar, så har jag annars en bra USB-mick till salu (kolla annonserna)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 22:12

Hejsan.
Hos mig är den fasta telefonen uppsagd från den 8.12. Jag har med stor glädje använt mig av både Skype men också Skype Out. Med familj spridda runt i världen är det ett riktigt fin program som man nu kan spara pengar med. Från computer till computer är det helt gratis . Vill man uppnå bra kontakt så är det via ett headset man gör det, upplever faktiskt som om personen jag talar med befinner sig i samma rum. SkypeOut, kostar, ja, men det är ändå mycket billigare än vi fastnätstelefon antingen man ringer till en mobil eller en fast telefon.På ett samtal till Cypern på 13 minuter var priset 11 kronor via Skype Out, om jag ringt från telefonen hade ja betalat 55 + moms. från Danmark.Ett samtal till Finland S.Out 8.50 via telefon 30 dkr som varade 30 minuter. Och så skall man kommaihåg att det man ger ut via Skype, dert använder man helt på samtalet det ligger ingen abonemangskostnad i bakgrunden och det blir inte tillsatt moms.
Jag lärde mig så sent som i dag, att får man en dålig förbindelse till en telefon så läggerr man på ock ringer upp på nytt det kostar ju inte ekstra. Det gjorde jag och fick nu en fin förbindelse.
Det som ännu gör Skype så fint är att man kan sitta och prata och samtidigt,tillsammans besöka olika internet sidor och så diskutera det som kan ses på dem.

Senast redigerat 2004-12-05 22:27

I vilken svensk stad är teamet för Skype placerade?

38-årige Niklas Zennström bor och arbetar numera i London med sin danske kompanjon Janus Friis och styrelse.

Niklas Zennström blev världskänd genom fildelningsnätverket Kazaa, men lämnade Kazaa när musikindustrin gick till motattack.

Han var med och testade internettelefoni 1997 under sin tid på Tele 2, och startade 2002 Skype.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-23 12:30

RIKTIGT JÄVLIGT DÅLIGT!!!
VARNING UTFÄRDAS.

Jag skaffade Skype för ung. 3 månader sedan, snart fyra. Betalde cirka 300 kr för att kunna ringa till flickvännen i London. Allt reggades och de tog pengarna från mitt konto. Men inte har jag kunnat ringa. Kontaktat supporten åtskilliga gånger, först fick jag svar och ärende nummer nu får jag inget svar alls!

Riktigt dåligt! Vad för gör man för att få tillbaka pengarn? Jag kommer aldrig röra Skype!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-23 21:05
Ursprungligen av 20Hz:

RIKTIGT JÄVLIGT DÅLIGT!!!
VARNING UTFÄRDAS.

Jag skaffade Skype för ung. 3 månader sedan, snart fyra. Betalde cirka 300 kr för att kunna ringa till flickvännen i London. Allt reggades och de tog pengarna från mitt konto. Men inte har jag kunnat ringa. Kontaktat supporten åtskilliga gånger, först fick jag svar och ärende nummer nu får jag inget svar alls!

Riktigt dåligt! Vad för gör man för att få tillbaka pengarn? Jag kommer aldrig röra Skype!

Tråkigt. Hoppas du får ordning på det. Själv har jag bara positiva erfarenheter av Skype. Kanonbra enligt mig så... det är nog lite olika. Ge inte upp.

1
Bevaka tråden