Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig, 60gb eller 80gb

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-05 10:12

Hej

Ska beställa en ibook g4 12" nästa vecka och jag har lite beslutsångest vilken hdd storlek ska man välja 60 eller 80gb så ni får ge mig lite backup på vilken jag ska välja

Går det att dela upp hdd:n i 2 delar utan att installera om allt ?

EDIT: Har hört att 80gb har 5400rpm och 60gb 4200rpm är det något man kommer märka ?? och om man har 80gb med 5400rpm blir det inte varmare och mer ljud ?

/The_JJ

Senast redigerat 2004-12-05 11:47
  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 11:17
Ursprungligen av The_JJ:

Hej

Ska beställa en ibook g4 12" nästa vecka och jag har lite beslutsångest vilken hdd storlek ska man välja 60 eller 80gb så ni får ge mig lite backup på vilken jag ska välja

Går det att dela upp hdd:n i 2 delar utan att installera om allt ?

/The_JJ

Välj 80 GB så dröjer det längre tid innan du behöver dra med dig en extern, klumpig/dyr hårddisk. Välj även Blåtand från början, köp en BT-mus, en Crumpler Crippy Duck väska, en iPod och en trådlös router så blir du riktigt glad

Varför dela upp hårddisken? Däremot kan det vara bra att ha en backuphårddisk - om du har 80 GB i datorn kan du ha dela upp en 160 GB extern i två eller flera partitioner för att klona hela hårddisken.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-12-05 12:32

Stod inför samma val när jag nyligen beställde min powerbook och efter att ha haft en pb med 60 gb så kände jag att så stor disk som möjligt är aldrig fel. Nu kan jag ha hela mitt musik och fotobibliotek och ända ha plats för lite videoredigering..

Ursprungligen av The_JJ:

Går det att dela upp hdd:n i 2 delar utan att installera om allt ?

Nej, när du partitionerar den försvinner allt, på alla partitioner.

Jag beställde en 80gb disk i min ibook

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 17:24

Jag kör med en 60 och är glad. Jag bränner ut bilder och ljud och sånt jag inte behöver med jämna mellanrum även om jag säkert skulle kunna ha kvar det bra länge innan det blir fullt. Beror helt på vad du ska ha den till, finns ju annat att lägga pengarna på om du inte känner behov av 80.

De flesta har ju ändå inte bara en bärbar som enda dator så allt behöver oftast inte lagras på bärisen.

Men jag vet inte hur du har det i och för sig.

Detta hör egentligen inte hemma här men jag känner att jag har lust att upplysa er om att det går att leva snålt.....

Jag kör en Intel Pentium II på 350 MHz med 192 RAM och 6.01 GB hårddisk

Men jag tycker du ska beställa med 80 Gigs hårddisk köpa 512 mb RAM på Macoteket och dessutom köpa till Bluetooth via Applestore.
Det är det mest prisvärda alternativet och det är en sådan jag tänker köpa fast begagnad inom närmaste halvåret, tar ett tag att få ihop pengar när man är 13-14 år...
Jag har inte testat MacMice BT (heter den det?) men någon annan kanske kan rekommendera en bra BT mus?

/Svampisen

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-07 18:20

Fick bli en iBook 1.2ghz med 80gb och BT minnne köper jag från macoteket inom en snar framtid, lite synd bara att 1024 modulen är så dyr

1
Bevaka tråden