Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon med erfarenhet av skärmar?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade tänkt investera i 2 st platta 17" skärmar. Hittade samma modell som en polare kör och jag undrar om någon har någon erfarenhet av denna skärmen? den verkar ha helt okej värden i mina ögon iaf

http://www.webhallen.com/prod.php?id=19791

Eller har ni något att tillägga om någon av dessa?

http://www.webhallen.com/list_group.php?avd=3&group=322

Jag hade tänkt använda dom för något högre syfte än bara vanlig kontorskärm. Jag vill kunna sitta vid dom en längre tid utan att få ont i ögonen. En ska vara till Mac och en till min PC.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-30 16:30

Jag skulle nog hellre lägga till en slant per skärm och se till att få DVI-anslutning t ex som på Samsung Syncmaster 172X.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=21630

Inet i Göterborg har den här Samsung-skärmen till bra pris:
http://www.inet.se/produkter_info.asp?p=2201699

Den finns även på Dustin och Macoteket.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-20 19:12
Ursprungligen av Macus:

Jag skulle nog hellre lägga till en slant per skärm och se till att få DVI-anslutning t ex som på Samsung Syncmaster 172X.

Vi har några sådana på jobbet. Mycket bra kvalitet och rätt snygg design.

Jag skulle avråda från den av ett skäl, den har bara vga och ingen dvi.

Nu vet jag ju inte vad du har för grafikkort på dina maskiner och har aldrig sett skärmen i fråga. Men när du köper en ny dator kommer den säkerligen att ha dvi-anslutning och då kommer du att svära över att inte ha det på skärmen. Verkar vara vga på alla skärmarna, så de går bort i min värld.

Till syvende och sisdt är det dock du själv som avgör, och det är svårt utan att se dem i verkligheten.

Datorerna i fråga är en iBook G4 (med Screen Spanning Doctor) och en Gammal rostig PC. Båda har alltså VGA, men däremot så är det bara en tidsfråga tills jag byter ut iBooken till en Powerbook och PCn till (troligtvis) en Cube. Alltså kommer jag gå över från VGA till DVI inom ett år (för det är väl DVI på båda dom?)... Då kanske det är smartare som ni säger med att köpa DVI-skärmar redan från början. Finns det någon adapter som omvandlar DVI till VGA så att jag kan köra med DVI skärmar tills bytet av datorer är gjort?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-30 19:43

Skärmarna har både DVI och VGA-ingång.

Se där... Man lär sig nya saker varje dag.... Tack för hjälpen, ska utvärdera budgeten helt enkelt!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-30 21:58

Jag förstår inte varför folk inte kan köpa en bra TFT-skärm med DVI och en bra CRT för ca 1000 kr?

Då kan man ju köpa till ytterligare en bra TFT-skärm när man har sparat ihop lite till.

Du är inte den förste med samma fråga.

jag hade tänkt mej aningen bättre skärmar än 1000 kronors klassen... får man ens en skärm för en tusenlapp?

Om du kan tänka dig att handla begagnat finns det ganska trevliga (om än välanvända) CRT-skärmar för tusenlappen. Men du kanske enbart kan tänka dig en ny?

helst nya och platta

Jag tycker det känns MYCKET frestande med en 17" LCD med enbart analog ingång, med tanke på att en sådan kostar 2500 medan en med DVI kostar betydligt mer, över en tusenlapp mer så vitt jag kan se. Då kan jag tänka mig att satsa på den billiga nu och köpa DVI när de gått ner lite till (och vid det laget blir det säkert 19").

Jag har redan ett par 15" LCD, analog ingång, och bildkvaliteten är utmärkt. Vad ger då DVI?

Det enda jag är orolig för är att ta en för långsam skärm. Jag kan inte hitta specar på responstid på min gamla mysiga Apple Studio Display (15" LCD), men den är klart snabb nog. Vilken minsta responstid skulle ni tro att man vill ha för att det inte ska kännas släpigt?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-04 20:01

Dustin säljer en Viewsonic VX715 17" med både DVI och VGA för 2995 kr inkl moms.
Den har en responstid på 25 ms.

Det finns väl ingen anledning att köpa något sämre.

Ursprungligen av Macus:

Dustin säljer en Viewsonic VX715 17" med både DVI och VGA för 2995 kr inkl moms.
Den har en responstid på 25 ms.

Det finns väl ingen anledning att köpa något sämre.

Nu börjar det likna något! Ja, till det priset blir genast DVI-kompatibiliteten värd pengarna. Billigaste jag hittat låg på 2400.

Dels tänkte jag själv äntligen byta upp mig från 15"-skärmarna, och dels vill min far ha något bättre. Min bror tyckte han skulle köpa skärm från Dull, jag menar Dell, för närmare 4000 för att inte missa DVI-kompatibiliteten, med en analog Dell för 2900 som budgetval. Jag blev liiite tveksam. Inte minst är jag så less på Dell för deras eviga direktreklam, så det är ett varumärke jag helst inte ser framför mig.

För egen del låter i alla fall den där Viewsonicen riktigt frestande! DVI kostar alltså inte mer än 500 spänn extra! Nån postorderfirma som heter PCAction har den för 2900 med frakt, låter inte fel om man bara vågar tro att det är ett bra ställe. (Dustin känns en smula mer inarbetat.)

Tack för tipset! Nu är jag övertygad!

Men, låt mig upprepa en fråga: Är 25 ms snabbt nog på en LCD? Viewsonicen har det enligt alla utom PCAction som påstår att den nyligen uppdaterats till 16 ms. Men tänk om de yrar? Borde man kanske kräva det snabbare?

Om jag räknar själv så får jag det till att 25 ms borde återge 40 fps, dvs snabbare förlopp än så lär suddas ut. Låter acceptabelt sådär mellan tummen och pekfingret. 16 ms ger då 60 fps.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-05 12:45

Jag kan väl börja med att säga att jag handlat från PCAction ett par gånger och är riktigt nöjd. Allt är väl paketerat och det är snabb leveranstid. Till och med min grenkontakt jag köpte av dom packades med flertalet luftpåsar och en del papper
Sen att dom under en längre tid har haft gratis frakt har ju varit trevligt. Vet dock inte hur det är nu i december.

25ms borde räcka på en en TFT-skärm. Om du spelar mycket spel kan du märka lite eftersläpningar om du har otur samt att du kanske gör saker för sent för att skärmen är lite seg. Annars så borde 25ms räcka.

Det var första gången jag hörde något om att fps och ms har något gemensamt. Har det verkligen det?
Vad jag vet så är millisekunderna bara hur lång tid det tar innan informationen kommer fram till skärmen. Dvs att en 25ms skärm "laggar" mer än en med 16ms. Och att folk som sitter på sina pc och spelar counterstrike hela dagarna får något annat än sig själva att klaga på istället när dom förlorar. Trådlösa optiska möss och tft-skärmar är tydligen bra att klaga på

Jag funderar själv på att köpa den där viewsonicskärmen om jag inte lägger pengarna på en CRT-skärm istället. Dom är ju trots allt fortfarande bättre om man tar bedömmningen efter priset.

Ursprungligen av nr3:

Jag funderar själv på att köpa den där viewsonicskärmen om jag inte lägger pengarna på en CRT-skärm istället. Dom är ju trots allt fortfarande bättre om man tar bedömmningen efter priset.

Men inte om man tar bedömningen efter storleken. Jo, förstås, kilopris och pris per liter blir ju ganska "bra". Nej, aldrig mer en CRT för mig.

När jag resonerar om fps är det med antagandet att responstiden handlar om den eftersläpning som LCD kan ha som kan ge en viss känsla av utsmetning, men det kanske inte är riktigt samma sak.

Jaha, nu köpte vi en ViewSonic från PCAction. Det var en intressant upplevelse. Både jag och min far skulle ha nya, så vi började med att köpa en. PCAction var inga problem med, snabb leverans. Sedan kom det intressanta.

Vi packade upp och jag provade den mot min Pismo. Inga problem, funkade direkt, Pismon både visste vad skärmen vad för något och kunde ställas om till rätt upplösning. Helt problemfritt och fin skärm!

Sedan tog pappa hem den till sin PC. Ajaj... Han var förstås tvungen att "installera" nånting, och vad händer? Hans CD lägger av!

Knappast skärmens fel, men vad är det med PC-sidan egentilgen? Det strular ju alltid! Till och med så standardiserade saker som bildskärmar och inbyggda ljudkort strular långt bortom vad vanliga användare kan förväntas klara.

Snäll Mac, jag ska fortsätta med dig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-11 11:20

Kul Ingemar att du blev nöjd. Själv så var jag lite snål och köpte en Apple Studio Display 17" CRT till grabbens PC för 700kr. (Knäckte dessutom ryggen på det tunga aset när jag bar in den).
Kanonfin bild med Diamondtronröret. Jag har en likadan till min Power Mac.

Jag köper troligtvis en platt skärm efter jul. Då får svärmor överta den ena Apple Studio Display:en.

1
Bevaka tråden