Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag tänka på om jag ska instellera Mac OSX på en gammal iMac G3?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-03 22:04

Hej! Jag ska installera Mac OSX på min mormor och morfars gamla iMac G3. Är det något speciellt man ska tänka på? Jag har hört talas om folk som har haft problem med skärmen i OSX. Finns det några uppdateringar man måste göra? Den har Mac OS 9.2.2 just nu.

/Henke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 22:05

Uppdatera firmware. Peta in maximalt med minne i datorn.

En gång när jag uppgraderade firmware i en iMac Rev B slutade det med att analogkortet gick (eventuellt moderkortet också) = ingen bild. Paj, och bara att kasta.
(Jag antar att det är en modell före DV du menar).

Så var försiktig, och följ instruktionerna noga.

Instämmer vidare med Mondo, mer minne ska det vara (Minst 128, helst 512). Dessutom bör orginalhårddisken (som väl är på 4 GB eller så) bytas mot en större, annars blir det sirap i systemet. Fast det är inte så akut, utan man kan köra ett tag och se om man störs av att badbollen kommer fram hela tiden. Annars duger den gamla disken ett tag till.

Har du möjlighet att installera Panther är det bäst, för ju högre versionsnummer desto smidigare går det. Dock kommer den inte att klara Tiger.

  • Medlem
  • 2004-12-03 22:26

Hej igen! Tack för hjälpen! Jo det e en gammal iMac G3 Bondi Blue. Den har 192 mb ram, om jag känner att det blir segt så får jag väl uppgradera den. Så om jag förstår er rätt så är det bara firmare uppdateringen jag ska göra för att få det att fungera, om det sen blir segt eller inte det hör ju inte dit.

Ursprungligen av Henke:

Hej igen! Tack för hjälpen! Jo det e en gammal iMac G3 Bondi Blue. Den har 192 mb ram, om jag känner att det blir segt så får jag väl uppgradera den. Så om jag förstår er rätt så är det bara firmare uppdateringen jag ska göra för att få det att fungera, om det sen blir segt eller inte det hör ju inte dit.

Precis. Och OS X är värt lite seghet, då OS 9 i jämförelse är värdelöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 22:23

Vid närmare eftertanke: låt den gamla häcken ha Mac OS 9.2.2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-04 01:08

En iMac Bondi Blue från 1998 har en processor på 233 MHz. Hårddisken rymmer 4 GB, samma som en iPod mini. Systembussen går i 66 MHz, och Mac OS X kommer att gå segt som sirap på den. Varför plåga dina farföräldrar med ett så långsamt system? Låt den ha originalsystemet kvar!

Jag vill minnas att äldre människor uppskattar om allt inte går så himla fort. :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-12-04 20:37
Ursprungligen av Mondo:

En iMac Bondi Blue från 1998 har en processor på 233 MHz. Hårddisken rymmer 4 GB, samma som en iPod mini. Systembussen går i 66 MHz, och Mac OS X kommer att gå segt som sirap på den. Varför plåga dina farföräldrar med ett så långsamt system? Låt den ha originalsystemet kvar!

De vill kunna använda iLife och de bryr sig inte särskilt mycket om det går lite segt. Men jag förstår hur du ser det

Jag har lagt in MacOS X på en iMac Bondi som min 16:årige son använder. Max minne 386 MB och en 40 GB hårddisk gör att det rullar på extremt bra. Jag har t o m lyckats installera GarageBand som han använder vilket egentligen kräver DVD. Det funkar helt enkelt utmärkt! Inte som en G5:a förstås...

  • Medlem
  • 2004-12-04 23:54
Ursprungligen av morgan_a:

Jag har lagt in MacOS X på en iMac Bondi som min 16:årige son använder. Max minne 386 MB och en 40 GB hårddisk gör att det rullar på extremt bra. Jag har t o m lyckats installera GarageBand som han använder vilket egentligen kräver DVD. Det funkar helt enkelt utmärkt! Inte som en G5:a förstås...

Aha de var ju trevligt att det fungerar ok man uppdaterar datorn lite. Går det på något sätt att sätta in en DVD spelare i den?

/Henke

Ursprungligen av Henke:

Aha de var ju trevligt att det fungerar ok man uppdaterar datorn lite. Går det på något sätt att sätta in en DVD spelare i den?

Tror inte det finns. Varken OWC eller Wegener har det. Dock finns CD-brännare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-04 14:37

Här har du rätt firmware-uppdatering:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60384

Följ instruktionen noga!

Det kan finnas anledning att använda Mac OS X även på en långsam iMac t ex om man vill använda iPhoto med en digitalkamera. Lägg in Jaguaren och maximalt med RAM!

Ursprungligen av Henke:

Hej! Jag ska installera Mac OSX på min mormor och morfars gamla iMac G3. Är det något speciellt man ska tänka på? Jag har hört talas om folk som har haft problem med skärmen i OSX. Finns det några uppdateringar man måste göra? Den har Mac OS 9.2.2 just nu.

/Henke

Hej!

Jag kör Mac Os 10.3.9 på en gammal iMac G3 233 mhz med 40 gb hårddisk och 160 mb ram. det går faktiskt över förväntan, helt klart körbart om än lite långsamt ibland. själv använder jag den i huvudsak som jukebox ihop med stereon, men den har även tjänstgjort som webbserver.

Det enda jag minns som man måste tänka på när man installerar Os x på våra gamla iMacar, är att hårddisken måste partitioneras först, eftersom Os x måste ligga på de första 8 GB. Detta kanske inte gäller om man har en liten hårddisk på mindre än 8 gb, men är den större så kan det vara bra att veta. Annars fungerar det helt ok tycker jag.

Lycka till!!

Och jag har alltid kört färskaste versionen av OS X sedan det kom på min iMac G3/350 rev B (just nu 10.3.9). Den har 320 Mb RAM och en hårddisk på 7 Gb. Det rullar på alldeles utmärkt. Inte alls särskilt slött och inget besvärande swappande. Jag använder bl a datorn som dedicerad Quake 3-server. Har ni varit inne på Lothar's Team Arena nån gång och fraggat loss förstår ni vad jag menar. Samtidigt sitter frugan vid datorn och skvallrar i Apple Mail samt surfar. Vi som spelar märker ingenting.

1
Bevaka tråden