Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter min iBook för mycket?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-04 12:47

Jag har precis fått min iBook och är förbannat nöjd.

Det enda jag funderar på (nu ljuger jag i och för sig) är om min iBook låter mer än den borde. Läste innan på forumet att den var i princip ljudlös, och eftersom min gamla pc lät något fruktansvärt så är det oerhört skönt med min iBook nu.
Dock vette tusen om jag skulle säga att den är ljudlös. Hur mycket mer börjar era iBookar låta när ni 'väcker' den från vila?

Min drar igång högst märkbart. Och endast ett fåtal gånger när jag suttit med den har den så att säga gått ner i varv igen och blivit lika tyst som i vila-läge. Vet inte om det är HD som snurrar eller fläkten (min pc lät så mycket att det inte gick att skilja ut vilket ljud som var vad...).

Men det kanske bara är jag som är nojjig och hade förväntat mig att den skulle vara helt ljudlös.
Hur är era? Några tips?

ps. Finns det nått kortkommando för att ändra volymen. Vill kunna ändra musikvolymen utan att plocka fram iTunes varje gång.

Senast redigerat 2004-12-04 12:57
  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-04 13:01

Det beror naturligtvis på hur bullrigt det är i omgivningen. När det är tyst runt omkring hör man helt klart hårddisken, som susar (dock relativt tyst). Är man van vid att ha någon som helst sorts ljud omkring en (räcker med en extremt tyst annan dator, lite musik eller vad som helst egentligen) så blir den däremot omöjlig att höra. Sen beror det förstås på vilken hårddisk det är också. Jag kan tänka mig att de låter lite olika mycket (förmodligen är de mindre tystare, de har antagligen färre plattor => mindre ljud)

Fläkten i iBooken låter definitivt mer (så det är lätt att höra, men jämförbart med de tystaste bärbara PC:na ändå). Men den går nästan aldrig. Jag har bara hört den vid ett fåtal tillfällen (och vid nästan alla så har jag spelat något prestandakrävande 3D-spel...)

Edit: jag lämnar volymen i iTunes på fullt jämnt, och trycker på F4 och F5 istället. Annars kan du ladda ner Sizzling Keys, ligger länk en bit ner bland nyheterna.

  • Medlem
  • 2004-12-04 13:21
Ursprungligen av TERdON:

Edit: jag lämnar volymen i iTunes på fullt jämnt, och trycker på F4 och F5 istället.

Ja jäklar!, mitt framför ögonen på mig. Det är ju det som är det roliga med en ny dator

Ok, då kanske jag inte ska oroa mig för ljudet då. Men varför blir den knäpptyst bara ibland? Det sker inte inte med någon logik och regelbundenhet: typ blir tyst när den är orörd tio minuter eller så.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-04 15:20

Förmodligen är det så att den blir knäpptyst bara när den ställer diskarna i vila. Vilket den antagligen gör bara X minuter efter att den använt hårddisken. Och eftersom du antagligen använder hårddisken när du använder den, stängs den inte av. Dessutom finns det vissa loggar mm som också skriver till hårddisken, även när du inte använder den...

Vill du vara riktigt säker så kan du testa att köra något 3d-spel eller något annat, blir den då klart bullrigare så är den så tyst den kan bli (utan att du skaffar en 2,5" IDE-flash, men de är svindyra (läs dyrare än ett par iBook och dessutom mindre i lagringsutrymme).

  • Medlem
  • 2004-12-04 15:28

Ok.
Tack så mycket för svaren.

Min iBook är knäpptyst. Fläkten har inte gått igång en enda gång på snart ett halvår. Vad som däremot kan få den att leva om rejält är om man har en CD-skiva i spelaren. När den går igång så låter det som en tornado. Lätt att lura sig och tro det är datorn som låter.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-06 02:30

Hmm. Knäpptyst kan jag bara konstatera är ett relativt begrepp. iBooken är visserligen så tyst den bara kan bli, men knäpptyst är jag inte säker på att jag vågar säga. Fast har man något överhuvudtaget som låter runt en (trafiken, annan dator, musik, tv, vad som helst) så är den omöjlig att höra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-06 09:42

som Pelleman säger, den gången som min iBook låter lite är när man väcker den med en CD-skiva i. Annars är den verkligen knäpptyst. Jag tror fläkten har startat en gång bara sedan jag fick den.

Vilken storlek har ni på era iBookar. Tänkte att 12" måste bli lite varmare än en 14" då de har samma innehåll ---> fläkten går oftare på 12" eller??

/Erik

Senast redigerat 2005-02-10 15:25
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-10 11:14

Min 12" är i stort sett ljudlös hör bara ett dovt sus från hårddisken

  • Medlem
  • 2005-02-10 16:50

Jag bytte min iBook flera gånger, delvis pga ljudet.

/Fredrik

Ärligt talat tror jag det är nåt galet om man tycker ljudet från en iBook är störande. En väl fungerande iBook ska va tyst förutom ett svagt svagt sus. Stör ljudet är nog iBooken defekt. Om du inte ständigt kör spel eller har glömt en skiva i.

  • Medlem
  • 2005-02-11 00:15

Jag har en iBook G3 600MHz 12'' där fläkten går konstant. Så är det inte på min tjejs iBook G4 14''. Där hör man som sagt var ett svagt sus.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken faktiskt! Någon som har en iBook G3 som är tyst?

1
Bevaka tråden