Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

P910i eller Treo 600?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-11-18 16:01

Funderar på att skrota min gamla PALM 505 och skaffa mig Sony Ericssons P910i eller en Palm Treo 600 och därmed få "allt i ett" och på så sätt slippa en pryl i fickan.

Skulle gärna ta emot lite personliga erfarenheter från folk som har någon av dessa två produkter så att jag kan bilda mig en uppfattning om vilken proukt som passar mig bäst. Självklart med aspekt på hur de fungerar med mac (sync, iCal, adressbok etc) men även rent allmänt.

/Conny

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 20:57

Jag har en Treo 600 som jag är mycket nöjd med...fast jag syncar den med PC...
En liten varning dock, Telia Mobitels extratjänst med användning av prefix-kod (*140#) för att få samtal på separat räkning fungerar inte på den...

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-11-22 12:29
Ursprungligen av lasselu:

Jag har en Treo 600 som jag är mycket nöjd med...fast jag syncar den med PC...
En liten varning dock, Telia Mobitels extratjänst med användning av prefix-kod (*140#) för att få samtal på separat räkning fungerar inte på den...

Varför syncar du den inte med mac?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 15:45
Ursprungligen av Conny W:

Varför syncar du den inte med mac?

Hade ingen Mac när jag köpte den och PCn är fortfarande min primära maskin...

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2004-11-22 16:25

[font="Arial Black"] Ska man våga köra Symbian?[/font]
Jag känner mig lockad att köpa en Ericsson bl a pga den bättre och större displayen, bättre service i Sverige och trevligare formgivning. Men som trogen PalmOne-tjänare vet jag inte om övergången till Symbian skulle göra mig lycklig. Så här är några frågor:

  • Kan man få till en bra synkning med Entourage, som har kompletta adresser, e-mail, kalender, att-göralistor, och anteckningar. Med länkar och allt?

  • Kan man synka med andra program: t ex milersättning

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 19:12

Prova gärna nya Qtek 8010.
Har nu kört snart två månader med telefon och är nog en av de bättre jag har använt.

Har tidigare kört både med Palm och SonyEricsson.
Den funkar även bra med Mac om man nyttja PocketMac.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-29 18:49
Ursprungligen av shima:

[font="Arial Black"] Ska man våga köra Symbian?[/font]
Jag känner mig lockad att köpa en Ericsson bl a pga den bättre och större displayen, bättre service i Sverige och trevligare formgivning. Men som trogen PalmOne-tjänare vet jag inte om övergången till Symbian skulle göra mig lycklig. Så här är några frågor:

  • Kan man få till en bra synkning med Entourage, som har kompletta adresser, e-mail, kalender, att-göralistor, och anteckningar. Med länkar och allt?

  • Kan man synka med andra program: t ex milersättning

Jag vet inte svaret på nån av dina senare frågor men jag ser inte någon som helst anledning att inte köra Symbian. Symbian äär det bästa som hänt mobilvärlden. Skulle inte kunna tänka mig en mobil utan symbian längre.

Jag äger själv en P900. Det som talar mest för telefonen är förstås operativsystemet och den stora skärmen. Vad skärmen är bra till kan ni säkert räkna ut. Varför operativsystemet är det kan jag däremot berätta: stabilitet.

Symbian är branschledande vad gäller stabilitet, och trots att Palm-heads hela tiden skryter om hur stabilt Palm OS är så är det faktiskt inte så. Som en trogen Palm-användare i flera år har jag nu gått över, och Symbian UIQ kraschar ytterst sällan.

Anledningen är att en krasch i Symbian inte drar ner hela operativsystemet, medan ett program som kraschar i Palm-miljö är en given reset. Och det är ju inte trevligt i och med att man ska ha med sig telefonen hela dagen. Pålitlighet kommer först, och det är därför jag numera använder Mac.

När vi ändå pratar om hur Symbian och Mac är lika i sin stabilitet, så kan jag påpeka att de definitivt inte är det i utseendet. Symbian UIQ är, rent ut sagt, ett ohyggligt fult operativsystem. Man kan skinna det så gott det går, men det avhjälper inte den "flabbiga" slöa grafiken som rör sig på skärmen.

Hade Palm OS (v6) Cobalt kommit ut så hade jag förmodligen gått över till en <Treo 700> med just det operativsystemet. Men i dagsläget är det för instabilt.

Dessutom skulle jag sakna att spela Monkey Island på P900:ans stora skärm.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2004-12-04 16:21
Ursprungligen av Lundmark:

Jag äger själv en P900. Det som talar mest för telefonen är förstås operativsystemet och den stora skärmen...

Bra inlägg!
Jag skulle vilja veta om hur pass detaljerad info som får plats i 910:ans adressbok, jämfört med på datorns vid synkning. Är det så att kommentarer och annat inte kommer med? Även kalender, att-göra-listor och anteckningar (memo). Kan man synka dessa grundläggande saker på ett komplett sätt? Hur många kategorier kan man ha?

Och vad för mer program kan man ha - synkbara i telefonen? Finns det, som för Palm, en uppsjö programvaror även till Symbian?

Kan man köra lite slideshow på telefonen, som man kan med en Palm?

Om man vill använda Entourage X 2004 som grund i sin Mac, kan man då synka hela denna integrerade projektplanerare inkl email med 910:an? I så fall blir den ett mycket intressant val.

shima

Ursprungligen av shima:

Bra inlägg!
Jag skulle vilja veta om hur pass detaljerad info som får plats i 910:ans adressbok, jämfört med på datorns vid synkning.

I Symbian UIQs medföljande adressbok finns följande fält:

Flik 1: Kontaktinformation
Förnamn
Efternamn
Titel
Befattning

Telefon* (a)
Telefon* (h)
Mobil* (a)
Ringsignal**
E-post (a)
Personsökare*
Fax*
Webbsida

Företag
Adress
Ort
Område
Postnummer
Land

Adress (hem)
Ort
Område
Postnummer
Land

Flik 2: Anteckningar
Fält för att skriva ned vad man nu vill.

Flik 3: Bild
Här kan du tilldela ett fotografi till kontakten som visas när personen ringer.

* = kan ändras efter behov till telefon (a), telefon (h), mobil (a), mobil (h), e-post (a), e-post (h), personsökare, fax (a), fax (h), webbsida.
** = valfri ringsignal på personen

Ursprungligen av shima:

Är det så att kommentarer och annat inte kommer med? Även kalender, att-göra-listor och anteckningar (memo). Kan man synka dessa grundläggande saker på ett komplett sätt? Hur många kategorier kan man ha?

Jag har ännu inte fått min PowerBook så jag kan inte svara på hur bra det fungerar, men med Outlook 2003 så fungerar det väldigt bra. Anteckningar (dvs det separata programmet), Uppgifter och Kalender synkas fint. Jag vet inte hur många kategorier man kan ha, för jag har max fem, men jag vet att klockslag, datum, kategorier, extraanteckningar, alarm, prioriteter och typer synkroniseras. Vad gäller adressboken (programmet Kontakter) så synkroniseras i princip allting utom kontaktbilden med Outlook, men enligt källor ska även den synkroniseras med iSync.

Ursprungligen av shima:

Och vad för mer program kan man ha - synkbara i telefonen? Finns det, som för Palm, en uppsjö programvaror även till Symbian?

Japp. Jag använder exempelvis SplashID för att hålla reda på nyttig och hemlig info på ett smidigt och säkert sätt. En stor databas med lösenord och kombinationer som enkelt synkroniseras med SplashID Desktop. Det finns dock inte till Mac ännu, men SplashData rapporterar att de ska se över en desktop-version för OS X när Tiger släpps. Vet inte hur det ligger till med andra program, men att det fungerar rent tekniskt är säkert.

Ursprungligen av shima:

Kan man köra lite slideshow på telefonen, som man kan med en Palm?

Ja, med SplashPhoto. (Jag gillar SplashDatas produkter :cool:.) Det finns förstås andra bildvisarprogram som klarar det också - dock är inte det medföljande ett av dem. Menar du bildspel såsom i PowerPoint så finns QuickOffice 2 att tillgå.

Ursprungligen av shima:

Om man vill använda Entourage X 2004 som grund i sin Mac, kan man då synka hela denna integrerade projektplanerare inkl email med 910:an? I så fall blir den ett mycket intressant val.

Det fungerar tydligen halvkasst, men jag läste om något program som skulle råda bot på det.

Vill även tillägga att synkronisering i allmänhet vad gäller Symbian är väldigt, väldigt långsamt. Men det gäller alla Symbian-baserade telefoner och med samtliga synkplattformer.

P900/910i synk via Virtual PC

Kan man synkronisera P900/910i över USB-dockan med hjälp av Virtual PC? Har någon provat?

Ursprungligen av Kullenbon:

Kan man synkronisera P900/910i över USB-dockan med hjälp av Virtual PC? Har någon provat?

Har inget svar på din fråga, men jag har själv en P900 och är lite irriterad att inte Ericsson utvecklar sina program i Java så att man kunde uppdatera telefonens firmware med mac! Jag jobbade tidigare på Ericsson och vet att de använder mycket Java. Men just här verkar de ha klickat någonstans...

Jag gav nyligen upp Palm efter många modeller, senast en Treo 180, och bytte till en P910i. Jag har blandade känslor. P910 är smidig och funkar bra, synkning är rätt struligt men funkar hjälpligt efter lite trixande. Handskriftstolkningen är mycket bättre och framför allt är det en avsevärt bättre telefon än Treo 180 var. Hur Treo 600 är kan jag inte uttala mig om...

Inte mycket till hjälp kanske...

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-11-19 08:52

Jorå, all info är till hjälp eftersom jag försöker skaffa mig en bild av modellerna ut över det som står i specifikationer. Finns det saker man retar sig på. Är det saker som fungerar "sådär" trots att det enligt specifikationerna ska fungera. Ja, ni förstår nog...

Jag hade problem med synkningen till att börja med men efter att ha inhandlat Salling Clicker så funkar det även konstigt nog om jag får felmeddelande.

Jag tycker P910an är den bästa telefon jag nånsin haft.
Jag köpte 910an framförallt för att den kunde hantera filer.
Har prislistor i den och det är väldigt praktiskt!
Nackdelar?
Den enda som jag skulle vilja ändra på är att jag inte gillar
att joystickknappen sitter på vänster sida , skulle vilja ha den på höger
för att kunna använda den lättare.
Men det är ju en bagatell!
Lite stor men det måste den ju vara om man ska ha en rejäl display så
det stör inte mig!
Sen är det såna där små skitsaker man retar sig på.
Skulle gärna vilja ha med "spara nr och lägg till till kontakter" i menyn '
när nån ringt upp mig för första gången.
Men det är ju som sagt petitesser.

Ett klockrent köp är min åsikt i alla fall!

Ursprungligen av sventa46:

Skulle gärna vilja ha med "spara nr och lägg till till kontakter" i menyn '
när nån ringt upp mig för första gången.

Ett klockrent köp är min åsikt i alla fall!

Det går att få den att fråga direkt efter att ngn ny ringt och man just lagt på
Inställningar: Lägg till i Kontakter: På

Jag valde också mellan Treo o p910i
SE underbar telefon med urlätt teckenigenkänning
Salling clicker hjälpte även mig - fast sync tar lååång tid...

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-11-22 08:20

Varför valde du P910:an?

Ursprungligen av sventa46:

Skulle gärna vilja ha med "spara nr och lägg till till kontakter" i menyn '
när nån ringt upp mig för första gången.

Telefon > Redigera > Inställningar > Lägg till i Kontakter > På

Jaq och en av mina arbetskamrater jämförde ljudkvalitet mellan en Treo 600 och min SE P900i.
Det var stor skillnad till P900:ans fördel. Både miken och hötalaren i P900 lät betydligt bättre än Treon.

Mats B
(ljudtekniker)

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-11-22 12:28

Hur syncar man P900:an med mac? Är det med kabel eller? Någon som provat med bluetooth?
Jag syncar min T610 med bluetooth och det funkar jättebra. Fast det är ju baa lite telenr förstås. Kanske tar jättelång tid med kalender etc oxå.

Mer input önskas om det är någon som känner sig manad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 18:25

Har kört Handspring 180g, fick tillbaka pengarna då den inte fungerade med GPRS som utlovar inom utlovad tid. Var ganska så nöjd med den annars, trots svartvit skärm och kass batteritid. Skaffade mig Handspring Treo 600 i november 2003, batteriet började bli flipprigt efter någon månad. Reklamerade och fick en helt ny PalmOne Treo 600, men också dess batteri flipprar. Reklamerade på nytt, så nu får vi se om den fungerar länge nog. Annars kommer jag vilja ha pengarna tillbaka. Det som händer när batteriet flipprar, dvs hels skärmens ljus svajar är också att mobiluppkopplingen kopplar av. Efter ett tag så går det inte få varken ett SMS eller samtal och till slut så går det inte ens sätta på mobildelen. Annars så gillar jag PalmOS. Det jag saknar på Treo 600 är blåtand och Wlan. Men det som jag saknar mest är palms gamla grafitti, skulle vilja slippa tangentbordet helt! Det går iuförsig dra in program som fixar det, men har ännu inte hittat något som fungerar smidigt. Treo 600 är också mycket tyngre än Ericssons P910i även om den kanske är lite mindre till storleken? Ja och Telias prefix samtal tjänst fungerar inte, vilket är osmidigt för dem som vill få vissa samtal till annan räkning. Idag skulle jag nog skaffa mig en P910 istället, men nu när jag impulsköpt mig en 3g lur LG U8120 så väntar jag på en 3G PDA med kriteriet att det går att synka med Mac! Mycket smidigt är också möjligheten som jag har på min Treo, att köra MSN, ICQ, Yahoo, AIM, iChat samtidigt i ett och samma program över GPRS, vilket typ kostar ingenting med Telia som jag kör på den PDA'n. Detta är ett måste på nästa mobil!

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-11-29 18:50

Usch då, det där med batteriey verkar ingen höjdare. Finns det fler som haft samma problem?
Hmm, det börjar luta åt en P910 i alla fall då'rå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-25 17:13

Fungerar nu!

Ursprungligen av formica:

Har kört Handspring 180g, fick tillbaka pengarna då den inte fungerade med GPRS som utlovar inom utlovad tid. Var ganska så nöjd med den annars, trots svartvit skärm och kass batteritid. Skaffade mig Handspring Treo 600 i november 2003, batteriet började bli flipprigt efter någon månad. Reklamerade och fick en helt ny PalmOne Treo 600, men också dess batteri flipprar. Reklamerade på nytt, så nu får vi se om den fungerar länge nog. Annars kommer jag vilja ha pengarna tillbaka. Det som händer när batteriet flipprar, dvs hels skärmens ljus svajar är också att mobiluppkopplingen kopplar av. Efter ett tag så går det inte få varken ett SMS eller samtal och till slut så går det inte ens sätta på mobildelen. Annars så gillar jag PalmOS. Det jag saknar på Treo 600 är blåtand och Wlan. Men det som jag saknar mest är palms gamla grafitti, skulle vilja slippa tangentbordet helt! Det går iuförsig dra in program som fixar det, men har ännu inte hittat något som fungerar smidigt. Treo 600 är också mycket tyngre än Ericssons P910i även om den kanske är lite mindre till storleken? Ja och Telias prefix samtal tjänst fungerar inte, vilket är osmidigt för dem som vill få vissa samtal till annan räkning. Idag skulle jag nog skaffa mig en P910 istället, men nu när jag impulsköpt mig en 3g lur LG U8120 så väntar jag på en 3G PDA med kriteriet att det går att synka med Mac! Mycket smidigt är också möjligheten som jag har på min Treo, att köra MSN, ICQ, Yahoo, AIM, iChat samtidigt i ett och samma program över GPRS, vilket typ kostar ingenting med Telia som jag kör på den PDA'n. Detta är ett måste på nästa mobil!

Sedan jag fick den tillbaka en månad sedan, så verkar den fungera som den ska till slut. Tack Palm!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-25 19:27

Om jag vore du skulle jag invänta Treo 650. Det ryktas att den ska komma till sverige i slutet av januari/ början av februari. Den har bättre skärm (320x320 pixels), bluetooth, stöd för kommande wlan kort mm, kolla palmone:s amerikanska hemsida för komplett info.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-12-27 13:02
Ursprungligen av mammascan:

Om jag vore du skulle jag invänta Treo 650. Det ryktas att den ska komma till sverige i slutet av januari/ början av februari. Den har bättre skärm (320x320 pixels), bluetooth, stöd för kommande wlan kort mm, kolla palmone:s amerikanska hemsida för komplett info.

Ok, jag ska genats surfa upp den sidan och kolla läget.

Luta?
Klart du ska ha en P910i !:)

1
Bevaka tråden