Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

(Akut)Wlan problem med HP Pavilion laptop i AP Express nät.HJÄLP

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 19:50

Hejsan!

Jag fick min efterlängtade Ibook G4 12" idag med en medföljande AirPort Express basstation.

Sätta upp Wlan för ibooken var ingen konst precis som det ska vara.

Flickvännens HP Pavilion laptop vill dock inte detsamma.
Den har Windows XP Home tror jag med SP2 installerat.
Den har ett inbyggt wlankort som ligger på samma protokoll/standard som ibooken.

När jag försöker kör Airport assistenten och försöker göra inställningar i Airport på HP´n så står det så här:

"AirPort Express-assistenten har upptäckt att Windows inte har behörighet att hantera nätverk på den här datorn. Det kan vara ett resultat av att ett verktyg från någon annan tillverkare hanterar trådlösa nätverk.
För bästa resultat bör du tillåta Windows att hantera trådlösa nätverk."

Vad fan innebär det och hur ställer jag in den bråkiga pc burken?

Behöver hjälp snarast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 19:54

Kan du inte bara ställa in den att ansluta trådlöst med DHCP, så får den uppgifter automagiskt?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 20:22
Ursprungligen av Linus:

Kan du inte bara ställa in den att ansluta trådlöst med DHCP, så får den uppgifter automagiskt?

kan prova men i nätverks isntällningen i kontrollpanelen så är det et rött kryss på ikonen och den vägrar aktivera

det står att dhcp är aktiverat och det är inställt efter "automatiska mått" står det

Med allra största sannolikhet så har kortet en egen drivrutin som tar över kontrollen av anslutningen från XP.

Gå in under Egenskaper för Trådlös anslutning, fliken Trådlösa nätverk - klicka sedan i rutan för Konfigurera trådlöst nätverk.

Då lämnar du tillbaka kontrollen till XP, och sedan bör det fungera.

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 20:45
Ursprungligen av Elajtenworld:

"automatiska mått" står det

Iofs är det fan så klurigt att översätta tekniska begrepp ibland men det här är ju löjligt…
Det är därför jag hatar mina peze, jag brukar bli så trött på "begreppen" och eftersom jag kör amerikansk version så slipper man puckade översättningar på dehär misslyckade begreppen…
Brukar alltid komma av mig i all problemlösning då jag helt enkelt tröttnar på att försöka förstå vad de egentligen menar, så jag dricker väldigt mycket kaffe istället

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 21:15
Ursprungligen av Linus:

Kan du inte bara ställa in den att ansluta trådlöst med DHCP, så får den uppgifter automagiskt?

fick nu syn på att sattyget hade en knappjävel som det stod Wireless på som satt ovanför tangentbordet. när jag tryckte på denna tändes belysningen i knappen och när jag sedan testade att göra en ny sökning hittar den AP wlanet nu. Men nu säger den så här:

"Skyddat trådlöst nätverk.

Det här nätverket kräver en nätverksnyckel. Klicka på anslut om du vill ansluta till det här nätverket."

När jag sedan trycker på anslut som den uppmanar mig till sä händer detta:

Det kommer upp en ruta med ett fält man kan fylla i. Ovanför detta fältet står det:

"Nätverket Airport Express Wlan använder en nätverksnyckel (kallas även för wep-nyckel eller wpa-nyckel). En nätverksnyckel gör det mycket svårare för obehöriga att ansluta till nätverket."

sen under detta finns det då denna rutan och under den ett till fält fast ned tonat.

det översta heter Nätverksnyckel och det blinkar där

den undre heter bekräfta nyckel.

Hur ska jag göra nu för att ge HP´n en nätverksnyckel? jag fattar inget av AP.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-04 01:10

ingen som vet<??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 20:46

Det är bara att ringa Apple på 0771-19 95 19. Du har ju support på grejorna.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 20:48
Ursprungligen av Mondo:

Det är bara att ringa Apple på 0771-19 95 19. Du har ju support på grejorna.

Ger Apple support på bärbara HP med något okänt Wifi-kort i?
Riktigt så bra service har dom väl inte

1
Bevaka tråden