Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förstagångsavdrag för nystartade företag?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 03:45

Är på G med att lämna bort bokföringen och undrar några grejer.

Dels undrar jag om det finns några speciella tekniska avdragsmöjligheter för ett nystartat företag. Har för mig att det fanns nåt konto som hette typ "arbetsplats" som gäller allt man köper till arbetsplatsen vid starten på nåt vis -- och som då skulle vara direkt avdragsgill.

Och så har jag hört talas om nåt "grundavdrag" för sådana som inte tjänat så mycket - känns det igen?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 04:45

Nästan allt du köper till ett företag är fullt kvittningsbart mot vinsten (eller avdragsgillt mot vinsten om du så vill) så länge du har en verifikation i form av kvitto eller faktura.

Grundavdraget ligger någonstans på 16800 tror jag. Allt under det får du tillbaka skatt på efter deklaration. Om du inte fyller i en jämkningsblankett för då får du de 16000 direkt i näven.

Håller med föregående talare.. Allt som behövs för att företaget skall kunna göra en vinst är avdragsgillt. Har precis själv startat så jag kommer att återkomma till nästa år när jag har första bokföringen.. Kände inte till det med grundavdraget dock ...

någon som kan rekomondera en bra grund bok gällande egna företag främst enskild firmor??

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 19:52

Om jag var ni skulle jag kolla upp grundavdraget med er revisor. Vet inte om det gäller för enskilda näringsidkare.

Om ditt bolag är registrerat är bara att vänta en vecka eller två så får du säkert en hel hög med olika reklamutskick om böcker som kan vara av intresse. Något särskilt du tänker på när du säger "gällande egna företag främst enskild firmor"? Företagsekonomi är ett ganska brett ämne...

Ursprungligen av Patrick Lindgren:

Något särskilt du tänker på när du säger "gällande egna företag främst enskild firmor"? Företagsekonomi är ett ganska brett ämne...

Jo jag har blivit dränkt i erbjudanden men man får ju sålla rätt bra i det.
Det blev lite dubbelt där :rolleyes: menade enskilda företag.

1
Bevaka tråden