Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xbox i Macnätverket

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Som spelgalen tonåring så har jag givetvis skaffat mig en xbox och ett års Live.
Jag vill plugga in boxen i nätverket men är inte säker på hur jag ska få det att fungera.

Jag sitter och skriver på min Powerbook som just nu är kopplad med korsad ethernet mot xboxen, datorn är uppkopplad trådlöst via Airport Extreme. Men xboxen kinkar!

Felmedelandet:
"The network gateway could not be reached. Verify the IP Adresses match the settings provided by your ISP"

Någon som erfarit samma problem och har någon bra lösning?

Värt att tillägga är att jag har telia så jag kan inte plugg modemet direkt in i boxen...

Ajdå, nu kom ett annat felmedelande upp...

"No DNS Server adresses were recieved from the DHCP or PPPoE server. Enter the DNS Server(s) provided by your ISP in the network settings menu."

Jaha... vad har telia för DNS????

Ursprungligen av Gustaf Haag:

Ajdå, nu kom ett annat felmedelande upp...

"No DNS Server adresses were recieved from the DHCP or PPPoE server. Enter the DNS Server(s) provided by your ISP in the network settings menu."

Jaha... vad har telia för DNS????

telia (ADSL) använder sig inte längre utav DNS (alltså som man själv måste skriva in), men innan har jag kört med
10.0.0.1 upp til
10.0.0.6

med sökdomän telia.com

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 16:02

Har du slått på NAT (internetdelning) på PowerBook:en och ställt in rätt vilken nätverksanslutning som skall dela vidare till vilken? (airport skall dela till nätverkskortet)

Vad använder Xbox:en för portar? NAT skickar inte allt vidare direkt...

Internetdelning är PÅ
När jag skrev in 10.0.0.1 och 10.0.0.2 i DNS-inställningarna på xboxen slutade den klaga över det!

Men...
Nu säger den att den inte hittar min ISP (telia)
"Enter a static IP, specifik Host name, or Mac adress as provided by your ISP"
Den föreslår ocksp att jag skall stänga av modemet och starta det igen.

Jag har gått in på xbox.com/connect och läst + att jag ringt supporten men båda är helt värdelösa! Hemsidan beskriver bara hur man gör i Windows och supporten är den sämsta jag någonsin snackat med. Jag fick förklara vad en ethernetsladd var för nått!!!! En annan gång ringde jag för att klaga på den kassa voiceöverföringen i ett spel, tänkte fråga om det fanns någon uppdatering till just det spelet eftersom den funkar bra på alla andra... Då frågar dom om jag vill att dom skall skicka ett nytt headset... suck...

I macens nätverlsinstälningar så är ethernet statusen orange, den har ett ip-nummer som inte stämmer med airporten... det kanske är det som strular?

XboxLive kräver att dessa portar är öppna:
UDP 88
UDP 3074
TCP 3074

förstår inte riktigt hur det internet är kopplat. Har du router så är det bara i xboxen att skriva in ett ipnummer (inom de nummer som routern delar ut)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 16:23
Ursprungligen av abens:

förstår inte riktigt hur det internet är kopplat. Har du router så är det bara i xboxen att skriva in ett ipnummer (inom de nummer som routern delar ut)

ISP ->>- modem ->>- airport bas ->>- airport kort ->>- NAT ->>- Mac PB
                                                            \>- ethernet (PB)->>- ethernet(Xbox) ->>-Xbox
  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 16:20
Ursprungligen av Gustaf Haag:

I macens nätverlsinstälningar så är ethernet statusen orange, den har ett ip-nummer som inte stämmer med airporten... det kanske är det som strular?

Är den gul har den inte kontakt - kanske krävs en switchad kabel?
IP:t på nätverkskortet (alltså inte airporten) skall vara 192.168.1.2 eller något)

Citat:

XboxLive kräver att dessa portar är öppna:
UDP 88
UDP 3074
TCP 3074

88 kan kanske vara problem - men prova rejält med ovanstående först.

Modemet är kopplat direkt i airporten som skickar signalen trådlöst till min PowerBook som är direkt kopplad med en korsad ethernet till xboxen.

Airportkortets ip: 81.229.254.216 <--- Utdelat av DHCP
Ethernetkortets ip: 192.168.1.2 <--- Manuellt

När jag ändrade ethernetkortets ip till 192.168.1.2 så blev indikatorn grön. So far so good...
Men det fungerar fortfarande inte. Tidigare har jag skickat över filer via FTP mellan macen och xboxen utan problem, det verkar vara telia eller xboxLive som inte vill i detta fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 16:31
Ursprungligen av Gustaf Haag:

Airportkortets ip: 81.229.254.216 <--- Utdelat av DHCP
Ethernetkortets ip: 192.168.1.2 <--- Manuellt

När jag ändrade ethernetkortets ip till 192.168.1.2 så blev indikatorn grön. So far so good...
Men det fungerar fortfarande inte. Tidigare har jag skickat över filer via FTP mellan macen och xboxen utan problem, det verkar vara telia eller xboxLive som inte vill i detta fall.

Kan du se om Xboxen har något IP-nummer (bör vara 192.168.1.3 då annars prova med 192.168.1.0 på PowerBooken och så skall Xboxen få 192.168.1.1)

När du har hittat Xboxens IP nummer så kan du ju pinga den från mac:en för att kolla överföringsharstiheten.

uhm... 192.168.1.0 lär ju inte direkt funka.. 0.1 kanske? men de bruakr ju va gateway, så kanske 0.2 på powerbooken o 0.2 på xboxen. eller 1.2, 1.3 etc.

Just nu har jag xboxens ip på automatic, så jag har ingen aning om vad den har, men jag kan ställa in detta manuellt. Kruxet är att jag måste ange gateway då... vad har jag för gateway? Ajdå, nu drar jag ner mig själv till novisträsket...

Ursprungligen av Gustaf Haag:

Just nu har jag xboxens ip på automatic, så jag har ingen aning om vad den har, men jag kan ställa in detta manuellt. Kruxet är att jag måste ange gateway då... vad har jag för gateway? Ajdå, nu drar jag ner mig själv till novisträsket...

Jag tycker att du ska köra med hårda IP adresser även på Xbox'en.Alltså manuellt inmatade.

IP: 192.168.1.3
GW: 192.168.1.2 (alltså den ip du satt på din PB's ethernet kort)
Subnet: 255.255.255.0
DNS1: 10.0.0.1
DNS2: 10.0.0.2

Good luck!

Tack vare er har jag kommit några steg längre, den accepterar att jag kopplat ihop boxen med datorn nu, men den säger att DNS adresserna inte kan nås... suck...

Använder jag automatic DNS på xboxen så säger den att den inte får någon DNS.
Använder jag 10.0.0.1 och 10.0.0.2 så säger den att den inte hittar dom.

Några förslag?

Ursprungligen av Gustaf Haag:

Tack vare er har jag kommit några steg längre, den accepterar att jag kopplat ihop boxen med datorn nu, men den säger att DNS adresserna inte kan nås... suck...

Använder jag automatic DNS på xboxen så säger den att den inte får någon DNS.
Använder jag 10.0.0.1 och 10.0.0.2 så säger den att den inte hittar dom.

Några förslag?

För att det inte ska uppstå förvirring i routingtabellerna i din PB'n bör du kontrollera att du inte använder samma IP-serier i båda näten.

Kika i System profiler (Äpple-menyn, Om..., Mer info) under nätverk / AirPort vad det har för IP adress. Skulle det också börja med 192.168.1.x så bör du byta i nätverket mellan PB'n och Xbox'en. Välj i så fall 192.168.0.x. Det viktiga är att "block tre" i IP adressen är olika mellan de båda näten.

När du ändå är inne i System profiler och kontrollerar AirPortkortets IP adress så kontrollera vad för DNS'er den blivit tilldelad. Sätt sedan samma IP nummer i din Xbox nätverksinställningar.

Kontrollera även att brandväggen i din PowerBook är avslagen. (behöver ej vara på eftersom du har brandväggsfunktion i din Airport basstation.)

Kontrollera också att Internetdelningen verkligen är påslagen precis som Pär tidigare nämnde.

Felmedelandet

"The DNS servers could not be reached. Check these possible options:
-If your Xbox console is connected directly to your modem [det är det inte], verify the DNS Servers settings match the settings provided by your ISP.
-If you xbox console is connected to a router, verify the DNS Servers settings are set to automatic."

YES!!!
Nu äntligen fungerar allt som det ska. STORT tack till alla er som tog er tid att svara på denna tråd!

För att summera för de stackare med samma problem och hittar denna tråd i desperat jakt på vägledning.

Inställningar på Datorn:
Ethernetkortets ip: 192.168.1.2
Internetdelning: PÅ
Router: 81.229.254.1 (airport)

Inställningar på xboxen:
xboxens ip: 192.168.1.3
subnet mask : 255.255.255.0
gateway: 192.168.1.2 (samma som datorns ip)
Primary DNS: 195.67.199.30
Secondary DNS: 195.67.199.31

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 18:00
Ursprungligen av Gustaf Haag:

YES!!!
Nu äntligen fungerar allt som det ska.

Jaha, och vad var det nu du hade tänkt att göra då? innan det började dunna sig…

Ursprungligen av Gustaf Haag:

YES!!!
Nu äntligen fungerar allt som det ska. STORT tack till alla er som tog er tid att svara på denna tråd!

Så lite så.

Happy gaming!

försök med ftp mellan OS X och XBOX, hur svårt kan det vara??

hej!

har följt denna tråd och försöker få min mac (OS X Panther) att snacka med min xbox som jag chippat. det enda jag vill just nu är att kunna flytta över filer med ftp, men det skiter sig hela tiden.. jag har även kollat att jag har rätt ethernetkabel (med korsade trådar).

inställningarna på Xboxen är så här

IP 192.168.1.3
subnetmask 255.255.255.224
ftp server på.
gateway 81.216.208.170 (samma som datorn, men vet inte om den här behövs fyllas i?)
även fyllt i DNS servers, om det nu behövs?

Inställningar på macen:

datorns IP: 81.216.208.170
subnetmask 255.255.255.224
internetdelning på.
ftp-delning på.
(brandvägg av)

använder också Captain FTP som enligt dem själva ska fixa att koppla upp sig mot en xbox. vad gör jag för fel?

Ursprungligen av YxiKaxi:

inställningarna på Xboxen är så här

IP 192.168.1.3
subnetmask 255.255.255.224
ftp server på.
gateway 81.216.208.170 (samma som datorn, men vet inte om den här behövs fyllas i?)
även fyllt i DNS servers, om det nu behövs?

Inställningar på macen:

datorns IP: 81.216.208.170
subnetmask 255.255.255.224
internetdelning på.
ftp-delning på.
(brandvägg av)

Som jag tolkat det ska du bara koppla ihop Xboxen med macen och köra FTP.

Om maskinerna ska kunna kommunicera med varandra måste de vara i samma subnet, något du inte riktigt lever upp till just nu. Detta är en ren lösning på ditt problem, jag fördjupar mig inte mer i det tekniska... ..

Sätt Xbox'ens subnet till 255.255.255.0 (behåll den IP du nämner ovan).

Ändra sedan mac'ens IP adressering från Dynamisk (DHCP) till Manuell och sätt IP till 192.168.1.4 och subnet till 255.255.255.0.

DNS och gateway behöver du inte fylla i för att köra FTP mellan dina maskiner.
Inte heller behöver Internet delning vara aktiverat.

That's it.

det går inte ändå! har ställt om IP och subnetmask på både xbox och mac, utan resultat. när jag försöker koppla upp med ftp-klienten är den hela tiden på "connecting.." utan att nånsin koppla upp.

när macen är kopplad med xbox:en har jag ingen TV till xboxen så jag ser ju inte om det händer nåt på den sidan, kan det ha nån betydelse? för xbox:en kopplar ner sig själv efter ca 5 minuter, antar att den gör det pga inaktivitet..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-14 06:43
Ursprungligen av YxiKaxi:

det går inte ändå! har ställt om IP och subnetmask på både xbox och mac, utan resultat. när jag försöker koppla upp med ftp-klienten är den hela tiden på "connecting.." utan att nånsin koppla upp.

när macen är kopplad med xbox:en har jag ingen TV till xboxen så jag ser ju inte om det händer nåt på den sidan, kan det ha nån betydelse? för xbox:en kopplar ner sig själv efter ca 5 minuter, antar att den gör det pga inaktivitet..

Har du ingen TV till Xboxen endast när Macen är kopplad? Du har korta kablar alltså?

Min lösning skulle vara:
Köp en billig router, dom kostar bara ett par hundra. Köp en lång nätverkskabel med när du ändå är igång. Koppla in routerns WAN-port till bredbandsuttaget. Sätt routerns interna IP-nummer till IP 192.168.1.1, nätmask 255.255.255.0

Koppla in Xboxen och din Mac. Sätt Macen på DHCP.

Nu har båda burkar IP-adresser i 192.168.1.x-nätet och FTP funkar. Jag kör så utan några som helst problem. Inget kopplande med kablar när man skall kontakta Xboxen eller något.

Det wwwandi säger är helt rätt. Allt du behöver göra är att se till så att ip-adresserna är någorlunda lika. Detta gör du antingen genom att ändra på xboxen eller på macen. Personligen ändrade jag på xboxen för att slippa ändra på macen varje gång jag ville skicka över lite filer!

Alla andra inställningar skall du inte behöva röra! Lycka till.

Du måste ha tv:n inkopplad annars startar inte xboxen! Blinkar det orange när du startar den? Isåfall bootar den inte. Chippet kanske löser det? vet faktiskt inte.

Jag tror att du kan starta den inkopplad till tv:n, koppla ur den och sen flytta den till datorn?

En grej till! När du startar xboxen med chip så måste du ha nätverksladden i för att den skall ställa in ett ip. Kan bli ett problem...

Ps. starta aldrig XboxLive med chippet igång... du blir bannad

hahaaa!! det funkar det funkar det funkar.

det var en sån simpel skitgrej som TV:n. hade ingen aning att xboxen inte startade utan att vara kopplad till den. den blinkade inte utan hade ett fast orange ljus innan också. jag får flytta datorn till TVn (som är ganska stor och otymplig) så länge när jag ska flytta filer.. men nu vet jag att det *funkar* med ftp iaf.. känns som en stor seger just nu

stort tack för hjälp! ska även testa det där med router när jag känner mig på det humöret

1
Bevaka tråden