Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förnuftigt grafikkort till G4 400 MHz AGP?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill ha en snabbare dator. Har inte råd att köpa en ny burk. Därför är frågan vilket grafikkort ska jag byta mitt ATI Rage Pro 128 16 MB mot?

På Macoteket finns det ett ATI Radeon 9000 Pro 128MB AGP för 1869 kr
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=48479&group=normal&stamp=1100089838&extended_info=534245
och ett ATI Radeon 9200 128MB PCI för 1599 kr
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=48479&group=normal&stamp=1100089852&extended_info=568980

Det senare har även s-videoutgång. Detta tycker jag är trevligt för då kan jag se på DVD-filmer på min stora tv-apparat.

Förlorar man mycket på att välja ett PCI-kort istället för ett AGP-dito?

Finns det andra alternativ? Ovanstående grafikkort tangerar gränsen på vad som är värt att kosta på datorn.

Datormodell: Power Mac G4 (AGP-grafik)
Typ av CPU: PowerPC G4 (2.8)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 400 MHz
L2-cache (per CPU): 1 MB
Minne: 960 MB
Busshastighet: 100 MHz
Boot ROM-version: 4.2.8f1
Serienummer: CK01024THSE

Den har även ett Adaptec SCSI 160-kort med tillhörande 10k rpm-hårddiskar.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 13:08

Oj. de vet hur man tar ut pengar för prylarna i alla fall. Samma kort fast till PC kostar mellan 500-700 kr beroende på märke..

Eftersom korten inte är speciellt kraftfulla så ska du inte få någon större prestandaförlust om du tar PCI-varianten.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-11-10 13:25

Du ska givetvis välja AGP-varianten. PCI-bussen är för långsam.
Vill du ha ett bättre pris så köp kortet från USA.
www.macsales.com

Har ett radeon 9000 pro 64MB i min sawtooth och det flyter på väldigt bra.
Har ev. ett likadant till salu PM mig för mer info.

Ursprungligen av silent:

Har ett radeon 9000 pro 64MB i min sawtooth och det flyter på väldigt bra.
Har ev. ett likadant till salu PM mig för mer info.

Du tror inte att du kan beskriva hur du fått det att fungera?
Jag har en G4/433 -Sawtooth- (Uppgraderad->800) med Panther , och försöker att sätta i ett ATI9000/64mb pro, Mac edition förstås, men rutan blir svart (kör gm DVI-porten på kortet, också förstås)
Tycks som om drivisrna fattas, och jag hittar inga på nätet (ati.com etc)
Fick inga med vid köpet btw

Versiontracker.com

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Versiontracker.com

Skitsida -öppnar aldrig den adressen,svårsökt numera, men OK jag kollade, ville sig inte riktigt iaf
Måste jag installera via 9an? finns andra drivrutiner? Kan jag ha fått ett dött kort?
Blir bara svart..........
Kan det vara så att undr tiden jag haft Panther och uppgradat och uppgradat, så följde inte drivisen med - hade Ati RP 128????
Summa summarum HJÄLP!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 00:12

Nej, VT är mycket bra. Det som inte finns där finns inte alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 09:42

Alla ATI-kort, OEM eller REATIL, har "out of the box" stöd i OSX. Inga problem där. Dock kan du installera ATI Displays om du vill ha mer funktioner/senare drivrutiner (fungerar alltid till REATIL och jag tror även OEM nu för tiden).

Du ska ABSOLUT INTE köpa PCI-kortet. AGP-kortet kommer göra så din maskin tar nytta av Quartz Extreme vilket kommer ge din maskin en upplevd "boost" i prestanda.

1
Bevaka tråden