Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth mus?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

någon som kan rekomendera en liiten bluetooth mus som passar bra med min ibook?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 00:03

Radtech/Bluetake BT500 rockar.

Nu har jag sett dig rekommendera BT500 i ungefär 2000 trådar, Mondo. Jag får nog fanken ta och skaffa en. Jag har MacMiceBT, och är helt sjukt missnöjd med den. Den följer inte mina rörelser! Märker du nåt sånt alls med din? Inte minsta lilla problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 00:42
Ursprungligen av sjovall:

Nu har jag sett dig rekommendera BT500 i ungefär 2000 trådar, Mondo. Jag får nog fanken ta och skaffa en. Jag har MacMiceBT, och är helt sjukt missnöjd med den. Den följer inte mina rörelser! Märker du nåt sånt alls med din? Inte minsta lilla problem?

Nej, BT500 har inte de problemen. Den har mycket bra precision, men är också för liten för en del människor. Det är nog bäst att jag håller tyst om vad jag anser om MacMice The Mouse BT... Jag har inte sagt något om den, OK?

Då passar den kanske mig. Trots att jag är 1.87 lång så sa en fd tjej en gång, att jag var en mycket liten människa.

kollar på denna sida: http://www.radtech.us/Products/BT500.aspx

Är inte den musen lite vääl liten.. Jag är väldigt liten själv och inte als kraftiga händer, men den där ser fasiken ut som den är för liten, eller?

Hur länge håller batteriet i en BT500 ?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-03 10:49

Lånar tråden lite bara

Apples egna vita bluetooth mus hur många knappar har den ? 1 eller 2 ?

/The_JJ

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-03 11:12

Men hur är "Sushi"-musen från Cabera egentligen?, se http://www.cabera.se/

// Leo

Ursprungligen av The_JJ:

Lånar tråden lite bara

Apples egna vita bluetooth mus hur många knappar har den ? 1 eller 2 ?

/The_JJ

Skojar du? The answer is:....... 1 !

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-12-03 23:56
Ursprungligen av sjovall:

Skojar du? The answer is:....... 1 !

Säker på det? ganska säker på att den inte har nån alls

Ursprungligen av Ricky:

Säker på det? ganska säker på att den inte har nån alls

Gick rakt i fällan där! Smart öbo, den där Ricky..!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-11 17:24
Ursprungligen av sjovall:

Skojar du? The answer is:....... 1 !

Nej, skojar aldrig men på vissa bilder ser det ut som om den har 2 stycken

  • Medlem
  • 2005-01-20 10:05
Ursprungligen av The_JJ:

Lånar tråden lite bara

Apples egna vita bluetooth mus hur många knappar har den ? 1 eller 2 ?

/The_JJ

Hela musen är en enda stor knapp!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-20 10:20
Ursprungligen av Henke:

Hela musen är en enda stor knapp!

jo jag märkte det efter att sett på den, trodde nämligen knapparna var dom små sakerna på sidan

  • Oregistrerad
  • 2004-12-04 00:13

BT500 följer riktigt bra. Mitt exemplar har dock ett scrollhjul som inte känns lika smidigt. Det är lite trögt och "ryckigt". Jag ska naturligt vis inte byta mus, men är ändå nyfiken på hur Sushi fungerar (och om andra har samma problem med BT500).

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-04 00:31

Jag har sökt lite på google efter Sushimusen, men det finns så lite att gå på :/

För mycket fisk och för lite mus.

Inte för att jag vill låta som "sura gubbjäveln" men enligt mig så finns det inga bluetoothmöss som fungerar tillfredsställande... det är som jag förstår det bluetooth självt som inte klarar av att leverera tillräckligt hög uppdateringsfrekvens. ( är själv en sjukt besviken ägare till en logitech MX900 )
Det är möjligt att en del tycker att den uppdateringsfrekvens som bluetooth erbjuder är helt ok (vilken den säkert är om man bara ska klicka på en o annan knapp här o där och inte behöver ett precist verktyg för tex grafik eller spel)
Som "nödmus" till en laptop funkar det säkert ok men skulle inte vilja ha en BT mus som arbetsredskap. Funderar själv på att testa logitechs nya lasermus som använder fast-RF istället för BT. Den ska enligt gamersajter tydligen vara grym eller i alla fall möjligt att ha som ersättning för en kabelmus.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-04 16:09
Ursprungligen av Filip Wänström:

Inte för att jag vill låta som "sura gubbjäveln" men enligt mig så finns det inga bluetoothmöss som fungerar tillfredsställande... det är som jag förstår det bluetooth självt som inte klarar av att leverera tillräckligt hög uppdateringsfrekvens. ( är själv en sjukt besviken ägare till en logitech MX900 )
Det är möjligt att en del tycker att den uppdateringsfrekvens som bluetooth erbjuder är helt ok (vilken den säkert är om man bara ska klicka på en o annan knapp här o där och inte behöver ett precist verktyg för tex grafik eller spel)
Som "nödmus" till en laptop funkar det säkert ok men skulle inte vilja ha en BT mus som arbetsredskap. Funderar själv på att testa logitechs nya lasermus som använder fast-RF istället för BT. Den ska enligt gamersajter tydligen vara grym eller i alla fall möjligt att ha som ersättning för en kabelmus.

Har du testat BT500? Jag upplever den som väldigt följsam. Otroligt mycket bättre än de RF-möss jag testat.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 21:30

Radtek gick sönder efter en dag

Hade antagligen otur men min Radtek BT-mus gick sönder efter en dag. Den bara la av helt. Det var inte batterierna som var slut och jag hade inte tappat den i golvet. Inga mer möss ifrån dem.

Hade tänkt att behålla den, innan den gick söndern, trots att den egentligen är för liten. Några andra vettiga BT-alternativ har jag inte hittat ännu.

Ursprungligen av rAWTAZ:

För mycket fisk och för lite mus.

Taskigt läge, killen...!

  • Medlem
  • 2004-12-16 18:00

Anycom BTM-100

Har äntligen fått igång min nya Anycom btm-100 (finns på dustin), allt som behövdes var macos 10.3 :). Mycket liten o smäcker bluetooth-mus som fungerar alldeles utmärkt, inga problem med seg uppdatering som tex mitt tidigare exemplar av TheMouse BT led av. Dessutom går den att ladda via usb samtidigt som man använder den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 10:38
Ursprungligen av Pumah:

Har äntligen fått igång min nya Anycom btm-100 (finns på dustin), allt som behövdes var macos 10.3 :). Mycket liten o smäcker bluetooth-mus som fungerar alldeles utmärkt, inga problem med seg uppdatering som tex mitt tidigare exemplar av TheMouse BT led av. Dessutom går den att ladda via usb samtidigt som man använder den.

Hur många knappar har Anycom-musen? Det ser ut som två, ev. med klickbart scrollhjul - stämmer det?

Sushimusen verkar ju intressant...
Klart snyggare än BT500.

Ursprungligen av ptolemy:

Sushimusen verkar ju intressant...
Klart snyggare än BT500.

Sushi v1.0
Finns nu på Macoteket...
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=46288&group=normal&stamp=1102858803&extended_info=636172

Gjorde lite efterforskningar angående Sushimusen (som även heter "Stowaway Travel Mouse" i USA) och hittade två reviews.

http://www.ppcw.net/?itemid=2128
http://brighthand.com/article/Stowaway_Travel_Mouse_Review

Tyvärr inte så ingående recensioner men de verkar inte hitta nåt negativt med musen; som dessutom är billigare än BT500...

Jag är nöjd användare av Apples egna Bluetoothmus. Och den har garanterat en knapp, eller rättare sagt ingen alls, jämför den med den vanliga, fast utan sladd!

Varför är jag nöjd då? Den är snygg, sitter bra i handen och har enorm räckvidd! Batterier har jag inte behövt byta än och jag har använt den sen PowerBook 12" släpptes. Dessutom har den hög statusfaktor!

Finns det inget som talar imot den då? Jo, det tar några sekunder att "starta" den, du måste ha bluetooth igång på datorn (drar batteri) och den har bara en knapp. Respons tiden är inte lika bra som på en mus med sladd, men såvida du inte skall spela "kuta och skjuta"-spel fungerar den utmärkt!

I allmänhet då? varför skall jag välja en blåtandsmus?
Blåtandsmössens fördelar överväger dess nackdelar! Musen är ett bättre alternativ till styrplattan, definetivt bättre än sladdmöss, eller ir-möss eftersom dessa kräver att du kopplar in dom och din räckvidd begränsas.

Dessutom (viktigast av allt) kan du använda den på ett lysande sätt vid powerpoint-presentationer! Du kan gå runt hur du vill med musen i handen och klicka när du vill för att byta bild eller sätta ned den någon stans för att öppna eller peka på något. Man slipper stå som fastväxt och gömma sig bakom dumburken! Denna möjlighet har du inte med sladd- och ir-möss.

/Gustaf (älskar att vara trådlös)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-12 12:40
Ursprungligen av Gustaf Haag:

Varför är jag nöjd då? Den är snygg, sitter bra i handen och har enorm räckvidd! Batterier har jag inte behövt byta än och jag har använt den sen PowerBook 12" släpptes. Dessutom har den hög statusfaktor!

Hur lyckas du med detta? Jag gillar den också men jag måste byta batterier varannan månad...

  • Medlem
  • 2005-01-20 10:56
Ursprungligen av Gustaf Haag:

Man slipper stå som fastväxt och gömma sig bakom dumburken! Denna möjlighet har du inte med sladd- och ir-möss.

/Gustaf (älskar att vara trådlös)

Dumburken!?
Är det vad du kallar din dator?

I min värld är en sådan benämning av min käraste ägodel otänkbar.

Bevaka tråden