Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OROVÄCKANDE krascher med iMac G5 1.8

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 00:08

Har installerat ett extra Elixir 512 MB minne.
Det första fungerade inte (fungerade endast som 256 MB), så det fick vi lämna tillbaka.

Det andra, nya minnet av samma fabrikat har jag nu haft i en vecka och nu har datorn kraschat
tre gånger.

Förlopp:
Datorn börjar efter en stund plötsligt gå otroligt långsamt, musen fryser, eller så kan man inte flytta fönster i findern ordentligt eller klicka på något, ljudet stannar eller hackar och efter några sekunder går det som vanligt igen och allt verkar vara frid och fröjd. MEN, sedan upprepas det en eller två gånger. Det "senaste" ljudet i iTunes upprepas som en hackande skiva. Slutligen blir det antingen kernel panic eller så går det inte att göra något alls, återstår då inget annat än att hålla inne I/O-knappen för att stänga ner burken.

Vid de tillfällena har Safari, Mail, Adressbook och iTunes (spelandes musik i bakgrunden) varit igång. Senaste system OSX. Inte installerat många program: Toast, Skype, iView Media och något mer.

Kanske det är relaterat till minnet?

Processorhastigheten var satt till HÖGSTA.
Nu har jag återgått till Automatisk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-02 03:44

Japp, låter som att minnet inte får ur sig riktigt vad det ska få ur sig. Macar är i allmänhet känsliga för vilka minnen man stoppar i dem. Är minnet du köpt garanterat kompatibelt med din iMac enligt återförsäljaren? Testa och byta ut minnet igen, alternativt vända dig till nån annan återförsäljare som kan sälja dig ett minne som funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 16:05
Ursprungligen av xevve:

Japp, låter som att minnet inte får ur sig riktigt vad det ska få ur sig. Macar är i allmänhet känsliga för vilka minnen man stoppar i dem. Är minnet du köpt garanterat kompatibelt med din iMac enligt återförsäljaren? Testa och byta ut minnet igen, alternativt vända dig till nån annan återförsäljare som kan sälja dig ett minne som funkar.

Ska lämna tillbaka Elixirminnet och köpa ett dyrt originalminne från AppleStore istället. Det kostar att ligga på topp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-03 16:34
Ursprungligen av mirydh:

Ska lämna tillbaka Elixirminnet och köpa ett dyrt originalminne från AppleStore istället. Det kostar att ligga på topp

Det behöver du verkligen inte göra. Det är slöseri med pengar. Köp från macoteket, de har mycket mer humana priser än applestore. www.macoteket.se

Ursprungligen av xevve:

Det behöver du verkligen inte göra. Det är slöseri med pengar. Köp från macoteket, de har mycket mer humana priser än applestore. www.macoteket.se

Macoteket använder just elixir minnen.
Jag har alltid fått för mig att det är "budget" minnet. Fast jag vet inte. Eftersm macoteket säljer som borde dom ju fungera med de flesta macar :eek:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-03 17:18
Ursprungligen av blodsugare:

Macoteket använder just elixir minnen.
Jag har alltid fått för mig att det är "budget" minnet. Fast jag vet inte. Eftersm macoteket säljer som borde dom ju fungera med de flesta macar :eek:

Vad menar du ? "Eftersom Macoteket säljer" . Dom är i branchen för att tjäna pengar som alla andra dom bedriver ingen välgörenhet.

Finns ingen garanti någonstans, köp lika gärna från en PC-återföräljare. Garanterat billigare än Macoteket och lika fin garanti som dom. garanterat lika bra minnen.

Apple store suger stort- Pengar i sjön- helt onödigt !

Senast redigerat 2004-12-19 18:44
Ursprungligen av CUBEIS:

Vad menar du ? "Eftersom Macoteket säljer" . Dom är i branchen för att tjäna pengar som alla andra dom bedriver ingen välgörenhet.

Finns ingen garanti någonstans, köp lika gärna från en PC-återföräljare. Garanterat billigare än Macoteket och lika fin garanti som dom. garnterat lika bra minnen.

Apple store suger stort- Pengar i sjön- helt onödigt !

Inget illa om macoteket. Aldrig haft med dom och göra.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 17:59
Ursprungligen av CUBEIS:

Garanterat billigare än Macoteket och lika fin garanti som dom. garnterat lika bra minnen.

Tja, det finns ju pezehandlare som alltid hävdar att kunden zappat minnet med "statisk el" så fort dom har mage att klaga övr att det inte funkar, fast det mycket väl kan vara "spotminnen" som missat den ena kontrollen efter den andra.
Undvik sådana handlare (även om de brukar försvinna efter hand) - även om de är billiga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-19 18:43
Ursprungligen av Pär:

Tja, det finns ju pezehandlare som alltid hävdar att kunden zappat minnet med "statisk el" så fort dom har mage att klaga övr att det inte funkar, fast det mycket väl kan vara "spotminnen" som missat den ena kontrollen efter den andra.
Undvik sådana handlare (även om de brukar försvinna efter hand) - även om de är billiga.

Ja det är sant.

Köp på plats i stan. i vårt fall på plats i Götet hos tex. PCkungen.se eller itpower.se eller inetdata.se.

Köp aldrig från webbshopparna på nätet. Det är en gyllene regel.

datorbutiken.com sucks.. JMEdata.se har skräpminnen.... undvik dom...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 21:16
Ursprungligen av xevve:

Det behöver du verkligen inte göra. Det är slöseri med pengar. Köp från macoteket, de har mycket mer humana priser än applestore. www.macoteket.se

Jag köpte dator och minne från Macoteket. Inget ont om dem!!! Köpt mycket där...

Men två minnen - ELIXIR - krånglade... och Macoteket sade att det kunde ha med OSX 10.3.6-uppdateringen att göra. Hoppas det är slut med krånglet när mitt Apple Memory Module - 512MB DDR400 á 1248.00 ex moms kommer.

Dubbla priset - jag vet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-19 17:44
Ursprungligen av mirydh:

Jag köpte dator och minne från Macoteket. Inget ont om dem!!! Köpt mycket där...

Men två minnen - ELIXIR - krånglade... och Macoteket sade att det kunde ha med OSX 10.3.6-uppdateringen att göra. Hoppas det är slut med krånglet när mitt Apple Memory Module - 512MB DDR400 á 1248.00 ex moms kommer.

Dubbla priset - jag vet.

Sen har väl apple aldrig gjort egna minnen, utan är antagligen corsair eller nåt annat märkesminne som man kan köpa på dustin.se

Du ska helst köra med likadana minnen...

1
Bevaka tråden