Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur varm G4 Dual MDD?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Till er som har dual g4 mdd:
Hur varm är er dator i genomsnitt mätt med Temperature Monitor eller liknande program?

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994

Min CPU kör ständigt i 60°C - vilket låter väldigt högt men är kanske normalt?
Kan nämnas att sen vi satte på värmen i huset så steg temperaturen ett par grader så att jag fick flytta om datorn för bättre luftflöde, och nu ligger den endast en grad över det som varit medel förut. Men då programmet endast går upp till 65 grade så var 64 högt, men får ej ner temperaturen under 60.

Datorn är en Dual 1 Ghz MDD från oktober 2002.
512 MB minne och 4st hårddiskar i.

Hur är det för er andra?

Jag vet faktiskt inte hur varm den är. Jag funderade själv mycket på detta när jag ställde in den i garderoben för att slippa oljudet. Nu har den stått där i 2 månader utan problem. Vad använder du för att mäta processorns temperatur?

Min MDD 1,42 pendlar mellan 58 - 59 grader.

Ursprungligen av abens:

Till er som har dual g4 mdd:
Hur varm är er dator i genomsnitt mätt med Temperature Monitor eller liknande program?

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994

Min CPU kör ständigt i 60°C - vilket låter väldigt högt men är kanske normalt?
Kan nämnas att sen vi satte på värmen i huset så steg temperaturen ett par grader så att jag fick flytta om datorn för bättre luftflöde, och nu ligger den endast en grad över det som varit medel förut. Men då programmet endast går upp till 65 grade så var 64 högt, men får ej ner temperaturen under 60.

Datorn är en Dual 1 Ghz MDD från oktober 2002.
512 MB minne och 4st hårddiskar i.

Hur är det för er andra?

Ju högre systemtemperatur, ju kortare livslängd på processorerna och hårddiskarna. Hade jag varit dig så hade jag investerat i ett externt diskkabinett och flyttat ut tre av diskarna för det är troligen de som är den stora boven i dramat då de gärna genererar värme, i synnerhet snabbare diskar (>7200rpm).

Förut har min 2x1,42 GHz FW800 legat på 59 grader, vid normal belastning, och sen går fläkten till "dammsugar"-mode, och så sjunker tempen till 57 nånting.

Men sen rensade jag bort dammet vid luftintaget, och nu ligger den på 55 grader.

Jag har två hårddiskar, en bak och en fram.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-28 12:33
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Förut har min 2x1,42 GHz FW800 legat på 59 grader, vid normal belastning, och sen går fläkten till "dammsugar"-mode, och så sjunker tempen till 57 nånting.

Men sen rensade jag bort dammet vid luftintaget, och nu ligger den på 55 grader.

Jag har två hårddiskar, en bak och en fram.

Det är damm som ofta höjer CPU temperatur.
Köp luftspray på Clas Ohlson.
Blås bort all damm, även inne i nätdelen (behövs inte plockas isär)

Ursprungligen av REP:

Det är damm som ofta höjer CPU temperatur.
Köp luftspray på Clas Ohlson.
Blås bort all damm, även inne i nätdelen (behövs inte plockas isär)

Detta har diskuterats
mycket . Man kan byta fläktar till Papst eller ett Veraxkit. Jag klippte bort en del av gallret bakom processorkylfläns och kraftenheten som gav ett bättre luftflöde. Men termostaten styr ändå mot att hålla tempen strax under 60. För att komma åt det så får man väl (har funderat på det själv) sätta in en fläkt med konstant, ej tempstyrd hastighet vid processorerna. :rolleyes:

Min verkar ha stabiliserat sig på 59.1 grader. Det är en 2x867 MHz som nyligen åkt in i ett skåp.

Är det någon som vet om det går att "trimma ner" en MDD för att den förhoppningsvis blir svalare?

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Min verkar ha stabiliserat sig på 59.1 grader. Det är en 2x867 MHz som nyligen åkt in i ett skåp.

Är det någon som vet om det går att "trimma ner" en MDD för att den förhoppningsvis blir svalare?

Ciryon

Du skulle ju kunna installera processor-CHUDen och stänga av en processor.

Jag stängde av en mina processorer, och temperaturen har fallit från 55,3 till 53,3 på tre minuter. Den kommer att gå ännu lägre.

Tillägg: Nere på 52,8 nu. Men det har sitt pris, Quake hackar på högsta upplösningen.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag stängde av en mina processorer, och temperaturen har fallit från 55,3 till 53,3 på tre minuter. Den kommer att gå ännu lägre.

Tillägg: Nere på 52,8 nu. Men det har sitt pris, Quake hackar på högsta upplösningen.

Hur stänger man en processor?

Ursprungligen av abens:

Hur stänger man en processor?

Man installerar CHUD, så betyder Computer Hardware Understanding Development, som lägger sig som en inställningspanel i systeminställningarna.
Sen är det bara att klicka i "Singe processor" eller "Dual processor". Dessutom finns "Nap", som gör att processorn vilar när den inte används, men det kan orsaka hängningar på vissa maskiner.

CHUD hittas på Xcode-skivan, eller på Versiontracker.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-11-29 07:21
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Man installerar CHUD, så betyder Computer Hardware Understanding Development, som lägger sig som en inställningspanel i systeminställningarna.
Sen är det bara att klicka i "Singe processor" eller "Dual processor". Dessutom finns "Nap", som gör att processorn vilar när den inte används, men det kan orsaka hängningar på vissa maskiner.

CHUD hittas på Xcode-skivan, eller på Versiontracker.

Kan ju säga att en G5 t.ex. hade låtit som en riktig dammsugare om den saknat NAP

Ursprungligen av Ricky:

Kan ju säga att en G5 t.ex. hade låtit som en riktig dammsugare om den saknat NAP

De som kan sin Liftarens Guide Till Galaxen vet givetvis att NAP betyder Någon Annans Problem. Men det kanske är att glida från ämnet en aning...

  • Medlem
  • 2004-12-01 22:31
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Man installerar CHUD, så betyder Computer Hardware Understanding Development, som lägger sig som en inställningspanel i systeminställningarna.
Sen är det bara att klicka i "Singe processor" eller "Dual processor". Dessutom finns "Nap", som gör att processorn vilar när den inte används, men det kan orsaka hängningar på vissa maskiner.

CHUD hittas på Xcode-skivan, eller på Versiontracker.

Behöver man developer tools för att kunna köra CHUD?

Märker man någon prestandaskillnad om man har "Nap" iklickat?

Mvh Felix

Ursprungligen av Felix:

Behöver man developer tools för att kunna köra CHUD?

Kanske, minns inte. Tror inte det var så förr, men blev nog så nu.

Ursprungligen av Felix:

Märker man någon prestandaskillnad om man har "Nap" iklickat?

Tror inte det, då den bara varvar ner när den inte används. Borde starta igen kvickt när det händer saker.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-12-01 21:44

Min MDD 1Ghz med tre interna hårddiskar ligger nu på ca: 39,1 grader. Har ej kommit över 40 grader sedan jag ställde in datorn i en ljudemningslåda med egna fläktar…

Ursprungligen av MagCar:

Min MDD 1Ghz med tre interna hårddiskar ligger nu på ca: 39,1 grader. Har ej kommit över 40 grader sedan jag ställde in datorn i en ljudemningslåda med egna fläktar…

Har du en bild?
Byggde du själv?

Ursprungligen av MagCar:

Min MDD 1Ghz med tre interna hårddiskar ligger nu på ca: 39,1 grader. Har ej kommit över 40 grader sedan jag ställde in datorn i en ljudemningslåda med egna fläktar…

var får man tag i en sån?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-12-02 20:16

Här kommer en bild på min låda. Jag fick den & lite till av min kusin när jag monterade några x-tra ljus på hans bil. Lådan är köpt när och var vet jag inte. Men den fungerar bra, det sitter en 12 cm 220 volts fläkt. Inblåset är just under PowerMacens intag & det sitter ett filter där.

1
Bevaka tråden