Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdelös täcknig med airport express

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 20:21

Hjälp,

Något måste vara fel på min airport express. Alternativt är det mitt airportkort som strular. Bor i en etta på 37kvm, har stationen i rummet, täckningen i köket (ca 2m bort med en 10cm vägg mellan) växlar 0-2 "pluppar".

När jag sitter i rummet med utan något mellan mig och basstationen (ca 2-3m bort) har jag för det mesta 3 "pluppar" (1 från fullt). Även här pendlar täckningen ganska ofta ner till 2 "plupps".

Täckningen borde väl vara mycket bättre än så här!? Jag har tagit ut och satt i airportkortet, uppgraderat mm. Fortfarande lika kasst..

Övrig info: Powerbook G4 1,5, Kortet satt altså i när jag köpte datorn i sommras. Har haft mycket strul med datorn i övrigt. Har fått ringa in till supporten med diverse problem som lösts med hjälp av diverse nollställning kommandon (har ingen aning om vilka, men det krävdes fingerfärdighet).

Jag har en ny iBook 12" som jag också har fått ny ifrån apple,Airport funkade klockrent, jag slängde i mer minne och efter det funkade inte mitt Air Port Extreme, jag hade samma symptom som du med 2 pluppar, jag ringde Kullande och Kullander och fick ett tips, Även om man tror att man har satt i antenn sladden så måste man liksom trycka till den extra mycket, jag gjorde det och nu funkar Airpot utan problem!Full signal! värt att kolla om Apple kanske har missat det i konstruktionen!

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 21:09

Jag har lyft batteriet, plockat loss sladden, tagit ut kortet, satt tillbaka det och tryckt in sladden ordentligt i kortet. Men det är fortfarande dålig täckning.

Finns det något annan antennsladd man kan sätta in i konstruktionen?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 21:34

Jag är också missnöjd med Airport Express. Jag har den kopplad till stereon som finns fem meter bort på andra sidan en vägg. När jag spelar musik så "dör" musiken med ojämna mellarum. Visserligen bara en kort stund men det är jäkligt irriterande.

Jag har en iMac G5 (som i övrigt är en dröm!) med Airport-kortet monterat från fabrik. Jag delar ut Internet från denna till en cube med ett gammalt Airport-kort på övervåningen. Det funkar inte heller något vidare. Cuben får mellan noll och två pluttar, vilket innebär att Internet-kopplingen bryts titt som tätt (med en ilsken tonårsdotter som följd).

Jag säger som Sverker i Plus: "Ska det verkligen vara så här?"

Har ni kontrollerat inställningarna i basstationen??

Airporten ska verkligen inte ha dessa problem som ni beskriver. Har själv en express och har aldrig upplevt att musiken dör, vilket rum jag än befinner mig i (15 meter från stationen max) eller hur hög nedladdningsbelastning jag har

Det ni kan ändra är tex i Administratörsverktyget och i den första tabben längst nere till höger har ni en knapp som heter Trådlösa alternativ. Där i finns det lite olika settings man kan ändra om man tex har "brusig" omgivning som kan orsakas av diverse trådlösa telefoner osv. Där kan man även ändra grupputskicks hastighet och sändarstyrka på stationen..

EDIT: språkförbättring

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 22:37

Tack för tipset! Har nu testat olika inställningar utan förbättring.

Jag har beställt en till station från en kompis som är i USA så det kommer ju lösa sig tids nog, men det är kasst att det inte funkar i en så här liten lägenhet.

  • Medlem
  • 2005-01-03 03:17
Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag är också missnöjd med Airport Express. Jag har den kopplad till stereon som finns fem meter bort på andra sidan en vägg. När jag spelar musik så "dör" musiken med ojämna mellarum. Visserligen bara en kort stund men det är jäkligt irriterande. ...

Fick du nagon losning pa problemet att musiken dor bort. Jag upplever precis samma sak. Ibland kommer inte musiken tillbaks alls ok iTunes pausar uppspelningen sa nan kommunikation verkar ske. Min PB star 3 meter fran min APEX sa det ar nog inget tackningsproblem.

Ar det nagon annan som upplever samma sak och/eller har lost det? Jag har inga tradlosa telefoner eller mikrovagsugnar.

//Fredde

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 20:42

Antennsladden är ipluppad?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-12-01 08:37

Jag upplever motsatsen, har riktigt bra täckning. Faktiskt bättre än när jag hade en airport extreme station.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-01 10:08

Jag har riktigt bra täckning jag också... har en 3a på 89 kvadrat och täckningen hamnar aldrig under 2 pluppar... inte ens när jag sitter på balkongen längst bort från airporten och med 3st 10-15cm tjocka betong väggar emellan mig och porten.

vill inte verka besserwisser, men när man sätter antennkopplingen till ape-kortet skall man trycka in det hela vägen till det 'fykantiga' på antennkontakten möter själva kortet. det är liksom två snäpp.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 12:54

Inget förslag/tips är för besserwisser för mig. jag är bara så less i o m att jag jobbar hemifrån och måste flytta ut i soffan varje gång jag ska ta emot/skicka mail eller surfa. Alternativt flytta airporten och adsl modemet från stereon till köket under dagarna...

Antennsladden sitter verkligen hela vägen in. Jag är väl ganska övertygad om att det är kortet eller antennen som är kass. Har ju mot alla odds lyckats få ett riktigt måndags ex från apple store. Problemet är att jag kan inte ens kan vara utan datorn en halv dag, så att reklamera är uteslutet. Jag hoppades att det kunde vara ngt mjukvareproblem.

Ursprungligen av Antisocial:

Inget förslag/tips är för besserwisser för mig. jag är bara så less i o m att jag jobbar hemifrån och måste flytta ut i soffan varje gång jag ska ta emot/skicka mail eller surfa. Alternativt flytta airporten och adsl modemet från stereon till köket under dagarna...

Antennsladden sitter verkligen hela vägen in. Jag är väl ganska övertygad om att det är kortet eller antennen som är kass. Har ju mot alla odds lyckats få ett riktigt måndags ex från apple store. Problemet är att jag kan inte ens kan vara utan datorn en halv dag, så att reklamera är uteslutet. Jag hoppades att det kunde vara ngt mjukvareproblem.

aj. nä, möblera om hela tiden är inget vidare...

Citat:

vill inte verka besserwisser, men när man sätter antennkopplingen till ape-kortet skall man trycka in det hela vägen till det 'fykantiga' på antennkontakten möter själva kortet. det är liksom två snäpp.

Tack snälla Besserwisser! Min Airportmottagning har varit helt undermålig sedan jag fick min Ibook för tre månader sedan. Haft lite ångest för att skicka in skiten till Apple men nu slipper jag det! Det ska verkligen till en hel del kraft för att trycka in antennkontakten i kortet, jag var tvungen att hjälp av en blyertspenna. Nu rockar mottagningen precis så fett som jag hoppats från början!

MVH

Grymt tacksam Rickard

Ursprungligen av Rickard_:

Tack snälla Besserwisser! Min Airportmottagning har varit helt undermålig sedan jag fick min Ibook för tre månader sedan. Haft lite ångest för att skicka in skiten till Apple men nu slipper jag det! Det ska verkligen till en hel del kraft för att trycka in antennkontakten i kortet, jag var tvungen att hjälp av en blyertspenna. Nu rockar mottagningen precis så fett som jag hoppats från början!

MVH

Grymt tacksam Rickard

¡De Nada!

1
Bevaka tråden