Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drivrutiner DAT digital

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 21:48

Har fått en gammal dat bandstation, digital (->compaq->HP).
Någon som har koll på drivrutiner eller annat sätt att få den att fungera.

Om det hjälper.
modellnummer
TLZ06

Vad vill du göra? Du kan inte använda den på samma sätt som en CD-skiva utan endast för backup.

Om du skaffar Retrospect som exempel kommer den nog fungera fint.

DEC TLZ06-AA DDS 4mm 2/4GB Internal SCSI

Med andra ord rymmer den bara 2GB okomprimerat - hälften så mycket som en DVD-R skiva. Dessutom SCSI anslutning vilket är lite ovanligt nuförtiden. Låter inte som att den är så användbar tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 19:03

Tack!

Har fått tag på en billig bra protabel DAT-bandare men utan digitalutgång, så målet är att kunna tanka in .wav filerna i datorn utan någon D/A omvandling. Har SCSI kort.

Fick låna hem en HP SuperStor 24 från jobbet, den kommer upp i systeminfot, och senare i ReadDAT X, ett program som skall kunna tanka över ljud DAT bandstation.

Tyvärr kan inte HP mata in andra DAT band än HP-dds. Bandrullarna på HP är lite störe än på vanliga dat-spelarna. HD-dds1 band funkar tyvärr halvknackigt i min portabla DAT-bandare. Får hålla på att tejpa massa hål på bandet för att det skall gå att spela in ljud men det går fast med en knäpp ca i gång per sekund.

Hålller nu på att testa med en DEC tlz06 men den vill inte SCSI kortet läsa över huvud taget.
SCSI kortet kommer inte ens upp i systeminfot längre.

Börjar luta åt att jag tar banden till jobbet där vi har modernare DAT-bandare, men det vore skönt att kunna fixa allt hemma.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 21:01
Ursprungligen av ne100:

Tack!

Har fått tag på en billig bra protabel DAT-bandare men utan digitalutgång, så målet är att kunna tanka in .wav filerna i datorn utan någon D/A omvandling. Har SCSI kort.

Fick låna hem en HP SuperStor 24 från jobbet, den kommer upp i systeminfot, och senare i ReadDAT X, ett program som skall kunna tanka över ljud DAT bandstation.

Tyvärr kan inte HP mata in andra DAT band än HP-dds. Bandrullarna på HP är lite störe än på vanliga dat-spelarna. HD-dds1 band funkar tyvärr halvknackigt i min portabla DAT-bandare. Får hålla på att tejpa massa hål på bandet för att det skall gå att spela in ljud men det går fast med en knäpp ca i gång per sekund.

Hålller nu på att testa med en DEC tlz06 men den vill inte SCSI kortet läsa över huvud taget.
SCSI kortet kommer inte ens upp i systeminfot längre.

Börjar luta åt att jag tar banden till jobbet där vi har modernare DAT-bandare, men det vore skönt att kunna fixa allt hemma.

Väldigt få DAT-bandare (avsedda för backup) (typ. Sony, HP, Seagate) stöder audio-over-scsi, dvs. möjligheten att läsa/skriva Audio-DAT band. Det är en sak att lägga .wav filer på DAT-banden med t.ex. tar eller Bru, men då kan man inte spela banden i en Audio-DAT spelare. Vad jag vet finns det endast ett fåtal modeller som klarar Audio-over-scsi, t.ex. vissa Seagate modeller som primärt var tänkta för Silicon Graphics. Jag har en Conner Archive 4520NT som klarar detta och jag vet att man kan flash:a om Seagate's äldre DDS och DDS-2 bandare med ny firmware så att de stöder audio. Problemet är att både Seagate och Silicon Graphics vägrar släppa ut sin firmware så man blev tvungen att skicka in sin DAT till Seagate för att få det fixat.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 00:00

Tack igen.

Jag behöver bara få ut material från bandet då jag har en portable DAT-utan digital utgång.
Skall endast använda den för ljudupptagning, filminspelning.

Hittade detta program ReadDAT X 0.5 bin.dmg.

http://www.torstenlang.de/cgi-bin/frameset.pl?FramesetFile=FramesetAppleEnglish.html&NavBarFile=NavBarAppleEnglish.html&Selected=1&InfoFile=Apple/ReadDATXEnglish.html

Med lite letande finns det firmware uppdateringar, har inte riktigt koll ännu men det verkar som man kan fixa det med en PC för några olika bandstationer.

Tror inte jag fixar det men skall test lite mer.

Senast redigerat 2004-12-01 00:15
  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 13:39
Ursprungligen av ne100:

Tack igen.

Jag behöver bara få ut material från bandet då jag har en portable DAT-utan digital utgång.
Skall endast använda den för ljudupptagning, filminspelning.

Hittade detta program ReadDAT X 0.5 bin.dmg.

http://www.torstenlang.de/cgi-bin/frameset.pl?FramesetFile=FramesetAppleEnglish.html&NavBarFile=NavBarAppleEnglish.html&Selected=1&InfoFile=Apple/ReadDATXEnglish.html

Med lite letande finns det firmware uppdateringar, har inte riktigt koll ännu men det verkar som man kan fixa det med en PC för några olika bandstationer.

Tror inte jag fixar det men skall test lite mer.

Helt rätt, men som det står på deras hemsida krävs det att firmware stödjer audio. Är du intresserad har jag en sådan (SGI) enhet liggande. Jag använde den tidigare till min SGI och spelade musik på. Du kan få den för en fem-hundring. Den har SCSI-anslutning.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 14:33

Tack för erbjudandet.
Köpte DAT-bandaren trasig på changs för 250 spänn, bandarfelet fixade jag.

Kunde jag få tag på något sånt för typ en hundring känns det mottiverat (fick en gammal HP-SuperStore från jobbet tror att det är hårdvarufel på den), annars är nog lusten större att spara pengar till en HI-MD och plocka med DAT-banden till jobbet de gånger jag jag behöver fixa ut .wav-filer.

Ah, du använder inte DAT för att köra backup utan för musikproduktion?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 20:49

Nästan, filmljud, men problemt kvarstår. Verkar var så att maskinerit är samma som Segate och några andra gamla men man behöver antagligen göra någon firmware updatering hittar för PC.

Kan man göra firmware uppdateringen i PC och sen flytta över maskinen till mac?

Så jag vet inte riktigt vad att göra längre tips

1
Bevaka tråden