Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Deklarationsprogram

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 13:50

Jag har använt Hogia Macskatt i ett antal år, men tycker att det är oerhört slött att de inte brytt sig om en OS X-version än. Har någon något tips eller är det en för smal programnisch för Mac?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-11-16 14:44

Jag undrar detsamma. Jag har också använt Hogias skatteprogram några år, men vägrar nu stödja ett företag som medvetet struntar i att utveckla sin produkt. Det är ju många år sedan OS X kom, och nästan lika länge sedan Apple lade ner utvecklingen helt på OS 9.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 08:53

Håller med föregående

Jag har använt Montania skatteprogram tidigare, som dom senare lät Hogia ta hand om, jag undrar hur vi som vill använda Mac OSX ska kunna sköta deklarationen framöver.
Ska vi gå ihop i ett upprop eller vet någon om det jobbas på ett skatteprogram?
peter09

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 10:24

Instämmer med föregående talare... Jag vill gärna ha ett deklarationsprogram till X.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-11-17 10:41

Jag har använt mitt gamla HogiaMacSkatt de senaste åren. Blanketterna har inte ändrats så mycket. Slutversionen har jag gjort på Skatteverkets Pdf:er. Ingen idealisk lösning, men det funkar.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 09:38

Några nyheter

Ingen som har snappat upp någonting nytt om det här med deklarationsprogram? Känns lite öken att behöva lägga pengar på någonting som bara går att köra i Classic.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 10:27

Ser inte så ljust ut. Jag mailade några tänkbara leverantörer och har fått svar från följande:

"Hej.
Nej, tyvärr, vi har idag inga planer på att göra en version anpassad direkt för Mac OS X. Det beror på att hela utvecklingsmiljön för både Mac och PC i så fall skulle behöva bytas ut. Jag har dock skickat din synpunkt vidare till utvecklingsavdelningen.
Med vänlig hälsning
__________________________________________________________
Åsa Högberg
Hogia Redovisning & Revision"

"Hej Stefan,
tack för Ditt mail.
Det smärtar mig att behöva säga nej, men det måste man ibland. Vi har
för närvarande ingen avsikt att göra ett skatte- eller
deklarationsprogram.

Hälsn
Sten Lawersson
UNICELL AB"

Blir nog Hogia MacSkatt eller inget alls.

Ingen skulle vara gladare än vi om vi kunde leverera ett modernt deklarationsprogram till MacOS X, men tyvärr är det oerhört resurs- och kunskapskrävande att utveckla och underhålla ett deklarationsprogram med tanke på mängden blanketter, regelverk etc.

Mvh
Johan Sölve
Montania System AB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 10:48

Jag välkommnar ett bra program för OSX, mycket. Skulle då slippa köra SPCS på en PC laptop via fjärrskrivbordet :).

Dåligt av Montania

Hej!
Montania hade när det begav sig en komplett företagslösning på Mac, från bokföring, order, fakturering och lager samt koppling till deklarationsprogram samt ett årsbokföringsprogram. Allt fungerade på OS 9. Men sedan har Montania slutat att utveckla skatteprogram för att samarbeta med Hogia. Hogia tar inte sitt ansvar för Mac-användare. Det betyder att Montania inte längre kan erbjuda en helhetslösning för Mac-användare. De alltra flesta kör ju OSX och utvecklingen av OS9 har slutat.
För min del blir det att vända dig till företag som kan ge mig helhetslösningen och då blir det tyvärr PC och programvaruföretag som har helheten. SPCS är ett sådant. Det går att installera deras program på en Mac och köra dem via virtual PC. Jag behöver inte ha en dator till men bäst vore att kunna köra allt i Mac OSX.
Ganska dåligt av Montania och Hogia tycker jag. Jag tror att dom kommer att tappa Mac-användare. Själv går jag över till SPCS (i protest).

Lars-Evald

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 16:41

Deklarationsprogram för OSX

Här är en till som sitter i samma båt och saknar deklarationsprogram för OSX. Jag har också slutat köpa Hogia Skatt eftersom de inte utvecklar för OSX. Stryker över årtal där det är förtryckt och skriver in rätt årtal för hand. Accepteras av Skatteverket. En nackdel dock att skatteberäkningen inte stämmer vilket ledde till flera tusen kronor i återbetalad skatt - kunde varit värre

Jag funderade på Hansa http://www.hansaworld.com/, med ursprung i MacHansa en gång i tiden, men de verkar inte göra deklarationsprogram ö h t (rimligt kanske med deras geografiska spridning över många länder). Inget napp där heller, alltså.

Det man skulle önska sig vore väl en webbaserad tjänst som man kan använda oavsett klientsystem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-06 02:52
Ursprungligen av Macx:

Det man skulle önska sig vore väl en webbaserad tjänst som man kan använda oavsett klientsystem?

Jag undrar om inte Skatteverket redan håller på att utveckla en sådan. Det tycks ju ligga i rätt riktning, Skatteverket har ju internt ett flertal webbaserade lösningar. För privatpersoner (jag har inte deklarerat för näring) räcker det redan idag med en webbläsare för de allra flesta deklarationer, trots att bilagor (läs K4) ibland behövs.
Det man däremot inte lär få av Skatteverkets ev. tjänst, är många av de skatteplaneringstips som deklarationsprogrammen lämnar vilket jag antar är själva kärnan i ett kommersiellt deklarationsprogram.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-04-07 22:59

Går det inte att köra Hogias deklarationsprogram för PC i Mac genom virtual Windows XP?

Ursprungligen av Boston:

Går det inte att köra Hogias deklarationsprogram för PC i Mac genom virtual Windows XP?

Jo det funkar fint. Kör SPCS nu. Vill hellre ha på OS X men men.

  • Medlem
  • 2005-12-15 22:56

Väcker upp tråden igen..
Detta är verkligen ett problem! Det finns alltså inget deklarationsprogram till macen! Nu verkar det som Hogia släpp macstödet helt, alltså kan vi som vill, heller inte köra deklarationsprogram i classic utan måste köpa en PC eller Virtual PC.
Min mor har behov av ett deklarationsprogram i sitt arbete men har inte direkt lust att köpa en Pc:)..
Det får väl bli sega Virtual PC, pusst..
Är det verkligen en så liten marknad så inget företag hade kunnat tjäna på att göra en macversion av sitt deklarationsprogram?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-16 09:02

Mannen bakom iOrdning kanske vill ha ett nytt Julprojekt - jag betalar gärna för det (alltså min kopia inte allas kopior )

/Tangen

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-16 11:03
Ursprungligen av Henke:

Är det verkligen en så liten marknad så inget företag hade kunnat tjäna på att göra en macversion av sitt deklarationsprogram?

Självklart ja. Funnes det pengar att hämta vore naturligtvis aktörerna på plats.

Ursprungligen av Henke:

Väcker upp tråden igen..
Detta är verkligen ett problem! Det finns alltså inget deklarationsprogram till macen! Nu verkar det som Hogia släpp macstödet helt, alltså kan vi som vill, heller inte köra deklarationsprogram i classic utan måste köpa en PC eller Virtual PC.
Min mor har behov av ett deklarationsprogram i sitt arbete men har inte direkt lust att köpa en Pc:)..
Det får väl bli sega Virtual PC, pusst..
Är det verkligen en så liten marknad så inget företag hade kunnat tjäna på att göra en macversion av sitt deklarationsprogram?

Vad menar alla egentligen när de talar om deklarationsprogram? Jag har länge övervägt att skriva programvara för att hantera min egen deklaration (som egentligen bara omfattar INK1 samt N1 eller N2 beroende på hur bra året varit). Bokföringsprogram för enskild firma skulle möjligen också vara aktuellt att skriva för egen del, men jag är inte så säker. Andra kanske vill ha mer och/eller annat?

Ursprungligen av tageborg:

Vad menar alla egentligen när de talar om deklarationsprogram? Jag har länge övervägt att skriva programvara för att hantera min egen deklaration (som egentligen bara omfattar INK1 samt N1 eller N2 beroende på hur bra året varit). Bokföringsprogram för enskild firma skulle möjligen också vara aktuellt att skriva för egen del, men jag är inte så säker. Andra kanske vill ha mer och/eller annat?

Ja det undrar jag också. Vad är det egentligen som behöver göras för att deklarera ör en enskild firma. Man får väl ut ett bokslut från de flesta prorgam - sen då?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-23 12:12

Excelvariant

Signaturen Koa001 på MacWorlds forum tipsade om program:

http://macworld.idg.se/forum/showForumTopic.asp?showtopic=25209

http://www.exelent.se/

------PC-baserat men fungerar förmodligen tillsammans med virtual pc

Faktura Bokföringspgm -skatt Vet Ej Om Kommit

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

http://www.exelent.se/

------PC-baserat men fungerar förmodligen tillsammans med virtual pc

Med tanke på Ditt namn

Så rekomenderar jag

KOLLA PÅ

http://www.unicell.se/

FINNS BÅDE FÖR PC O MAC OS9 & OS 10
SAMMA PGM SOM LADDAS HEM TILL PC & MAC
DU KAN LADDA HEM EN GRATISVERSION FÖR TEST (TIDSBEGRÄNSAD ELLER KAN EJ SKRIVA UT) KOMMER EJ IHÅG

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-27 07:38

Hittar inget deklarationsprogram hos Unicell.

Ursprungligen av Le:

Hittar inget deklarationsprogram hos Unicell.

Nej, tyvärr har vi inget deklarationsprogram - precis som det angetts tidigare i tråden.

Det verkar inte finnas något till Mac. Skulle man därför tvingas köra Virtual PC, då ska man kanske inte bara titta på en enda leverantör - det var det som var anledningen till mitt inlägg.

Om du gör vissa typer av avdrag, som tex bilförmån, bostad, hanterar mycket inventarier mm, så skall vissa rutor och ibland andra blanketter fyllas i enligt väldigt speciella regler, som ändras varje år.

Det finns en massa regler och undantag, men de flesta gäller egentligen större företag som har råd att låta någon sitta en massa timmar och leta rätt på dem. Deklarationsprogrammen hjälper till lite med detta. Kolla beskrivningen för detta, som det tipsades om ovan: http://www.exelent.se/

Om jag orkade skulle jag kunna bygga detta i FileMaker - men saknar tid, lust och pengar till det.

1
Bevaka tråden