Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Locket på PowerBook

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-01 08:21

Tjena,

Har ju haft min PB15" i ett par dagar nu, och allt är frid och fröjd bortsett från en sak; Locket/skärmen.

Vad jag tänker på är det faktum att skärmen inte är 100% plan, och därmed inte ligger an mot datorn riktigt när man fäller ihop den/ner skärmen. Den är tillräckligt "böjd" för att man skall kunna vicka den från hörn till hörn, och om man håller ned ett av hörnen så att det ligger mot datorn som det skall, är glipan mellan det andra och datorn runt 4-5mm.

Detta tycker jag är ganska illa, det känns riktigt trist och instabilt, och sedan finns det ju faktiskt risk att det kommer in smuts och annat dyng i onödan.. Men värst är känslan samt att det inte är gediget när man tar i datorn när den är ihopfälld.

Jag har för vana att fälla upp och ner locket hållandes i mitten av det, så det är inget handhavandefel vi talar om.

Hur är det med er andra PowerBooks? Jag lär ju återkomma till min återförsäljare i Borås, men vill höra med er andra först. Och hur tar Apple detta när man återkommer?

Gissar verkligen att det inte är någon engångsföreteelse =/

Så ska det inte vara. Det blir att reklamera.

Jag tror att Apple skulle hålla med och ge dig en ny dator. Hoppas återförsäljaren gör likadant.

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-01 09:59
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Så ska det inte vara. Det blir att reklamera.

Jag tror att Apple skulle hålla med och ge dig en ny dator. Hoppas återförsäljaren gör likadant.

Jasso, det låter ju bra det. Hoppas det inte blir några problem :9

Men har ingen annan haft detta på sin burk? =o

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 10:20

En glipa mellan "tangentbord" och skärm är normalt, och skärmen är inte hur styv som helst...
Men om det är som det skall eller inte är ju en fråga om hur mycket glipa det är och hur lätt det är att flexa skärmen. Men 2-3mm och någon mm i skillnad tycker jag låter som man kan förvänta...
Men hör med butiken vet jag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-01 10:25

Jag har likadant på min 15".
Har även sett andra med samma "problem".

Kanske inte är något fel??

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-01 10:38
Ursprungligen av zMac:

Jag har likadant på min 15".
Har även sett andra med samma "problem".

Kanske inte är något fel??

Nej man kan tänka det. Jag funderade på om det kanske var en feature att skärmen är mer "nedböjd" i mitten, så att man inte skulle bända den åt något håll när man håller datorn med en hand på mitten, alltså så att skärmen inte oavsiktligt skulle tryckas ner i mitten då, men det känns inte som att så är fallet. Det skall ju inte behövas en glipa på flera mm på hörnen (som dessutom inte är lika på de båda), för en sådan sak. Sen tror jag inte det är något syfte med det heller Men det kanske blir om man ringer till Apple

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-01 16:38

Nu snackat med ÅF. Tydligen skall det ringas till Apple, få ett Case-nummer, och sen får vi se vad som sägs.

Böjningen tror jag beror på att den är låst av låsmekanismen i mitten, men hörnen svävar fritt. Har själv samma på min 17", men jag satte dit två små plastpluppar från IKEA (2kr för 4 st) som ser till att det inte glipar, och jag är nöjd med det. Jag har inte tid att vara utan dator bara för ett sånt litet fel

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-02 08:05
Ursprungligen av Kalliban:

Böjningen tror jag beror på att den är låst av låsmekanismen i mitten, men hörnen svävar fritt. Har själv samma på min 17", men jag satte dit två små plastpluppar från IKEA (2kr för 4 st) som ser till att det inte glipar, och jag är nöjd med det. Jag har inte tid att vara utan dator bara för ett sånt litet fel

Ajaj, jag tror inte jag är smart nog att förstå vad du menar

Var satte du plupparna så att hörnen inte är högre upp än mitten? =o Det är typ det som är "problemet".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 21:15

Du får garanterat inte någon ny dator, men däremot kommer Apple säkert att reparera den.

  • Medlem
  • 2004-12-01 21:39

Min skärm är plan. Jag skulle lämna tillbaka den och köpa en ny. Man ska inte behöva reparera saker från början, speciellt om de kostar så mycket pengar. Har du köpt från Apple butiken har du 14 dagar på dig. Det är bara att ringa och TNT kommer och hämntar. Det kanske till och med går snabbare än att lämna in för reparation.

oops, missade att du köpte hos återförsäljare.

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-02 08:11
Ursprungligen av capu:

Min skärm är plan. Jag skulle lämna tillbaka den och köpa en ny. Man ska inte behöva reparera saker från början, speciellt om de kostar så mycket pengar. Har du köpt från Apple butiken har du 14 dagar på dig. Det är bara att ringa och TNT kommer och hämntar. Det kanske till och med går snabbare än att lämna in för reparation.

oops, missade att du köpte hos återförsäljare.

Oj, är den? Det känns som att det är lyckoföreteelser, även om jag inte förstår varför de inte lyckas gjuta en plan aluminiumklump :>

Han jag snackade med på Apple igår var också lite fundersam på om det inte vore bättre att bara häva köpet o dra hem en ny, istället för att lämna in en två dagar gammal dator. Det kanske stämmer, även om det är lite sjukt att "slösa" så med datorer :>

Det kanske skulle va risk för att jag inte kan häva köpet om den åker in för reparation och sen kommer tillbaka efter drygt två veckor..

Vi får se vad de säger, en "expert" på Apple skall ringa mig idag och tala

Fundrade ett tag på att vänta med detta tills jag varit hemma över jul (vill ju ha en bärbar med mig då!!), men det skiter sig nog

  • Medlem
  • 2004-12-02 20:55
Ursprungligen av rAWTAZ:

Han jag snackade med på Apple igår var också lite fundersam på om det inte vore bättre att bara häva köpet o dra hem en ny, istället för att lämna in en två dagar gammal dator. Det kanske stämmer, även om det är lite sjukt att "slösa" så med datorer :>

inget slöseri! Apple säljer dem som refurbished med 20+% rabatt efter att ha reparerat dem. Vet inte om det går att köpa refurbished i Sverige men jag vet att det går i Frankike. De brukar sälja refurbished på onsdagar kl 11.

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-03 17:09

Oooh, lyx

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-06 09:10

OK, supporten på Machuset i Borås har snackat med Holland och säger att det med all sannolikhet inte kommer fixas någon skärm.

Så in effect är det antingen att nöja sig med en inte riktigt välbyggd dator, eller häva köpet.

Att häva köpet är ju drygt, står utan dator ett tag och det dröjer väl tre-fyra försök innan man får en som är som den skall vara, gissar jag!

Men samtidigt är det skitkasst av Apple att inte bygga rätt, jag tycker faktiskt inte att det finns något skäl till att det skall glipa olika mycket på en sprillans ny Powerbook. Det är ju för fasen en Mac!

Ingen bra första erfarenhet av Apple inte :/

Ett tredje alternativ kanske är att köra såhär och sen när man inte känner ett lika stort sug efter att ha datorn till hands, juckla på skärmen så att den går på garantin att byta för att den är slapp (likadant som en polares är nu, skall på service). Detta känns ju dock så fel, så det är inget jag vill göra

Får se hur det blir :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 11:17

Samma lika på min PB 15"are samt polarnas (5 st). Verkar ju knäppt om alla PBs jag sett har vart "trasiga"?

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-02 11:54

Trasig är de väl inte ur den bemärkelsen, men knappast snyggt gjorda, något man ju förväntar sig av en Mac, om något Sen att åtminstone min inte glipar lika mycket är väl det mest kassa.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-02 12:46

Jag har haft två st 15" PB och ingen av dessa har haft helt plana lock. Det verkar som om de flesta 15" maskiner i aluminium ser ut så. Har sett liknande diskussioner på andra forum bl.a apples support forum.

Min skärm är glapp som bara den. Går sånt på garantin?
Ringde precis till en mac affär och de sa att de skulle titta på den =/

Kan man ringa direkt till apple om sånt här?

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-06 14:13
Ursprungligen av johan[i]:

Min skärm är glapp som bara den. Går sånt på garantin?
Ringde precis till en mac affär och de sa att de skulle titta på den =/

Kan man ringa direkt till apple om sånt här?

Om den är glapp, liksom sviktar fram och tillbaka väldigt lätt några grader, så tror jag det går på garanting. Iaf enligt en kompis som varit servicetekniker :>

Bara och ringa apple, 0771-199519.

Får väl göra det, då får jag plocka fram min gamla windoze burk och lira lite q1 i en vecka då

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-06 15:23
Ursprungligen av johan[i]:

Får väl göra det, då får jag plocka fram min gamla windoze burk och lira lite q1 i en vecka då

Låter planenligt

Det är så tråkigt detta med q1, jag har en burk hemma, en gammal sak som dock är fräsh, so har till syfte att lira q1. Men det finns ju typ ingen annan som kan köra det med sina nya burkar och OS. Kanske finns något enkelt sätt att kicka igång det på nya också, men inget jag har kollat upp inte

Om du installerar x11 så finns det en klient som funkar halvt.
Fast fuhquake funkar bäst på pc.

Annars blir det mest q3 på pb:n

1
Bevaka tråden