Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem tar vem - UVTC/ADAMO/GLOCAL ADSL

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett litet tripp trapp trull läge.

Jag ska byta från min nuvarande ISP och har som rubriken säger följande 8Mbit tjänster att välja mellan

Universal Telecom 275/mån - FAST IP, ingen bindningstid, 755/installationsavgift
Adama Bredband 297/mån - FAST IP, ingen bindningstid, 1297/installationsavgift
Glocalnet ADSL 289/mån - DYN IP, 12mån bindningstid, 0/installationsavgift

Ja man ser ju nästan nu med den här uppställningen att man bör köra UVTC, frågan är vad folk har för erfarenhet av dom, samt hur krångligt det kan bli då dom inte verkar vara med i det är samarbetet som Telia, Adamo mfl är med i - vilket underlättar byten.

Adamo har jag personlig erfarenhet av och dom fungerar ju ypperligt, men med nästan dubbel installationsavgift så är man ju snål

PS. Kalle från Adamo, ni har ingen kampanj på g?

Senast redigerat 2004-11-30 09:22

Efter o ha studerat de olika under dagen förefaller faktiskt vinnaren vara

Universal Telecom.

Passar nog samtidigt på att lägga mitt fasta tele abb hos dom, så sparar man pengar på både fasta telefonin samt adslabbet. Samt fast IP osv. För min del innebär nog besparingen mellan 3-500/mån. Ganska smutt.

Ursprungligen av Jürgen B:

Ett litet tripp trapp trull läge.

Jag ska byta från min nuvarande ISP och har som rubriken säger följande 8Mbit tjänster att välja mellan

Universal Telecom 275/mån - FAST IP, ingen bindningstid, 755/installationsavgift
Adama Bredband 297/mån - FAST IP, ingen bindningstid, 1297/installationsavgift
Glocalnet ADSL 289/mån - DYN IP, 12mån bindningstid, 0/installationsavgift

Ja man ser ju nästan nu med den här uppställningen att man bör köra UVTC, frågan är vad folk har för erfarenhet av dom, samt hur krångligt det kan bli då dom inte verkar vara med i det är samarbetet som Telia, Adamo mfl är med i - vilket underlättar byten.

Adamo har jag personlig erfarenhet av och dom fungerar ju ypperligt, men med nästan dubbel installationsavgift så är man ju snål

PS. Kalle från Adamo, ni har ingen kampanj på g?

Som jag redan sagt till dig, är det inte alls omöjligt med FAST IP från Glocalnet. Men du envisar med att posta nya diskussionstrådar... tycks ha hackat upp sig :p.

Glocanet är också med i Telias, Adamos mfl sammarbete för att kunna byta lägg i framtiden (utan att bland annat riskera att bli utan plats i televäxeln).

Valet är ju enkelt - Om Globalnet har access till din station via Song Network (och inte Telenor vilket innebär dyn IP). Ring och kolla saken med Glocalnet!

// Johannes

Eftersom informationen inte finns om fast ip på deras egen hemsida räknar jag inte med det, dessutom åker man på bindningstiden. Så jag har nog inte glocal som kandidat alls numera, o trådar postar jag bäst jag vill det är ju ett forum. Bättre o starta en ny tråd än att flytta fokus i en annan tråd.

Du gör som du vill. Men Glocalnet ger fast IP om Song Network levererar. Det är inget påhitt av mig, utan info från de själva. Om du inte tror det "bara för att det inte står på hemsidan" så är det ditt beslut. Men ett icke-genomtänkt sådant.

Anledningen till att info:n inte finns online är att det "skapar förvirring" (citat:kundsupport) och vissa sitter ju med en (sämre ur IP-synvinkel) Telenor-utbyggd televäxel.

Äsch, jag tror inte vi två kommer någonstans, Jürgen. Kör på Universal. Det blir nog bra med det.

  • Medlem
  • 2004-12-01 00:38

Sedan några timmar tillbaks sitter jag på Universals ADSL2+ (28MB/s:cool: ).
Allting funkar perfa än så länge.

Com hem har åkt i papperskorgen.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 06:55
Ursprungligen av 3OPAH:

Sedan några timmar tillbaks sitter jag på Universals ADSL2+ (28MB/s:cool: ).
Allting funkar perfa än så länge.

Com hem har åkt i papperskorgen.

Får man fråga hur lång din leveranstid var? Jag har beställt 24mb/s ifrån BBB och börjar smått ångra mig...

  • Medlem
  • 2004-12-06 19:34
Ursprungligen av Ludo:

Får man fråga hur lång din leveranstid var? Jag har beställt 24mb/s ifrån BBB och börjar smått ångra mig...

Beställningen gick igenom 9/11 (sveskt datum ;):D). Inkopplingen var klar den 30/11 så jag slapp vara utan internet. Allting stämde exakt på dagen. Dock en varning om man byter mellan olika ADSL leverantörer, det kan ta längre tid pga. nåt krångel som jag inte riktigt förstår. Jag slapp detta eftersom jag bytte från Comhem.

Måste kontra med iJohannes fasta IP snack ang Glocalnet..

Mycket riktigt så går det att få MEN.. o här har vi ju ett litet problem.
"Både Song och Telenor kan leverera den högre
hastigheten till dig och i första hand så hamnar du
i Telenors när med ej fast ip!
Men om det är fullt i Telenors nät så hamnar
du i Songs nät med fast ip!"

Verkar ju dumt, eloge för snabbt svar av dom iaf. Fick svar en söndag.
Men dumma med Glocal är ju att dom inte erbjuder Fast Abbonemang, bara förval för telabbet.

Synd annars skulle man nog välja dom.

Ursprungligen av Jürgen B:

Måste kontra med iJohannes fasta IP snack ang Glocalnet..

Mycket riktigt så går det att få MEN.. o här har vi ju ett litet problem.
"Både Song och Telenor kan leverera den högre
hastigheten till dig och i första hand så hamnar du
i Telenors när med ej fast ip!
Men om det är fullt i Telenors nät så hamnar
du i Songs nät med fast ip!"

Verkar ju dumt, eloge för snabbt svar av dom iaf. Fick svar en söndag.
Men dumma med Glocal är ju att dom inte erbjuder Fast Abbonemang, bara förval för telabbet.

Synd annars skulle man nog välja dom.

Vad är det du skriver i sista meningen?

  • Medlem
  • 2005-03-13 09:59

Efter mer än tre månader med Universal kan jag säga det funkar mycket bättre än comhem. Har haft två-tre kortare avbrott men det är ingenting mot comhems strul minst en gång i veckan.
Nu är det bara att väcka PowerBooken från vila och gå ut på nätet direkt.
Har även flyttat telefonabonnemanget till Universal.
Godbajs comhem,
Godbajs telia,

P.S. Är lite kass på engelskastavningen, ursäkta om jag har stavat fel ;).

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 13:43

När jag frågade Glocalnet om fast IP var svaret att de inte hade det. Så de åkte ur racet för min del. Jürgen, hur får du installationsavgiften till 755 kr för UVTC? De tar ju 1275! De hade en kampanj med lägre installationsavgift som tog slut i oktober, men när jag frågade i november om man fortfarande kunde utnyttja den var svaret nej. Jag harsedan i augusti en beställning hos Adamo, men funderade naturligtvis under november på att byta till UVTC. De bekräftade dock att det troligen inte skulle vara smidigt att byta från Bostream och att installationsavgiften nu var den normala (1275).

Ja dom har inte kampanjen kvar sjukt nog, fast den står med när man listar priset på deras hemsida.. (kampanjpris 775) precis så inom parantes, men jo man fick reda på...
"Tack för ditt mail. Tyvärr upphörde kampanjpriset redan 1 november.
Installationsavgiften är 1275 kronor. "

Hur som helst är dom ju mig veterligen dom enda som erbjuder Fast Abb 100% skiljt från Telia?!
har glocal det på g kanske? jag har faktiskt möjlighet att vänta till början av januari innan jag behöver byta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 15:06

Är irriterad... hamnade några hundra meter för långt ifrån telestationen för att få vDSL (12MBit/9MBit) så nu letar jag efter en billig och bra 8Mbit/1MBit lösning... Trodde glocalnet var det som gällde tills jag hittade den här tråden. Men uvtc vill ju ha 1275kr startkostnad och så får man köpa modemet själv. Det blir ju bra mycket dyrare än glocalnet.. hmm

1
Bevaka tråden