Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konverterat Mac mus!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som gammal inbiten Macanvändare kan jag inte
annat än förakta all ny teknologi som kastas på
mig. Jag har kvar min gamla droppformade ADB
mus från -92 som jag tycker fungerar PERFEKT!

Efter detta har det kommit den lilla värdelösa
puckmusen som jag ännu inte hunnit lista ut vad
man kan ha den till?

Samt dom nya optiska mössen som jag tycker
saknar den där distinkta känslan av en riktigt
Mac mus..

Tanken är att ta den fullkomligt VÄRDELÖSA
lilla puckmusen och bugga in den i en gammal
Mac mus. Tror ni att det är genomförbart?

Det vore ett mycket tacksamt sätt att uppdatera
en riktig premium produkt till nyaste modell.

Om någon har idéer så hör av er!

/Kebaaarb

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 16:09

Jag såg för länge sedan på Åhlens en "musfångare" som var en plastgrej man satte puckmusen i för att få den att kännas som en riktig mus.

Man kan ju också fortsätta att använda sin gamla Apple-mus på sin USB-dator, med hjälp av Griffin iMate.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 16:10

Tycker du designen på den gamla ADB-musen (jag gillade den kantiga bättre) så kan kanske en iMate vara något att kika på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 16:25
Ursprungligen av Pär:

Tycker du designen på den gamla ADB-musen (jag gillade den kantiga bättre) så kan kanske en iMate vara något att kika på?

Kan man använda imate för att med en ibook g4 kommunicera med en colour classic med os 7.5.3 tro?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 17:29
Ursprungligen av Kambei:

Kan man använda imate för att med en ibook g4 kommunicera med en colour classic med os 7.5.3 tro?

Du menar över LocalTalk på seriell anslutning?
(ADB användes aldrig för kommunikation mellan burkar).
Det finns/fanns ethernetkort med SCSI-anslutning och en sådan funkar väl, någon USB till seriellt 442-interface har jag aldrig sett vad jag kan påminna mig…
Det fanns ju oxå ett LC-PDS-slot så sådana ethernetkort funkar ju oxå…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 18:26
Ursprungligen av Pär:

Du menar över LocalTalk på seriell anslutning?
(ADB användes aldrig för kommunikation mellan burkar).
Det finns/fanns ethernetkort med SCSI-anslutning och en sådan funkar väl, någon USB till seriellt 442-interface har jag aldrig sett vad jag kan påminna mig…
Det fanns ju oxå ett LC-PDS-slot så sådana ethernetkort funkar ju oxå…

Jaha ja, det var väl det jag trodde. Dom där LC-PDS:erna är ju både sällsynta och dyra tyvärr...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 19:00
Ursprungligen av Kambei:

Jaha ja, det var väl det jag trodde. Dom där LC-PDS:erna är ju både sällsynta och dyra tyvärr...

Finns iofs gott om USB till RS232/442/485 -convertrar, och många med drivers till OS X…
Men därifrån till att få OS X att köra någon form av LocalTalk är det nog en bra bit - men Griffin har ju grunkor för G3/G4, iMac(a,b) som ger LocalTalk så varför inte

Ursprungligen av Kambei:

Jaha ja, det var väl det jag trodde. Dom där LC-PDS:erna är ju både sällsynta och dyra tyvärr...

Ursäkta hur dyra? (undrar han som har en LCII och en LC475 med nätverkskort)
Sitter jag med en PC så skulle jag aldrig klara mig utan två knappar samt scrollhjul, men använder jag en Mac så går det alldeles utmärkt, tycker att Apples möss är mycket skönare att hålla i och använda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 18:04

Det finns ju mycket bättre möss än Apples gamla ADB-mus att köpa nu. Jag klarar mig inte utan skråll och minst två musknappar.

Ursprungligen av Mondo:

Det finns ju mycket bättre möss än Apples gamla ADB-mus att köpa nu. Jag klarar mig inte utan skråll och minst två musknappar.

Javisst mondo, det finns möss med scrollhjul och lika många knappar som jag har fingrar på handen det är inte däri det ligger.

Jag har testat samtliga logitech och liknande som datorhandlaren erbjuder. Min egna subjektiva uppfattning är att dom alla är SKIT. I jakten på finess missar dom det för mig absolut viktigaste hos en produkt jag skall ha i min hand några timmar om dagen, nämligen enkelhet, kvalitet och premiumkänsla.

Scrollhjulet är den enda förbättringen som skett tangentbordet och musen sedan 70-talet, ett scrollhjul har jag gärna när jag surfar på en PC. Men när jag jobbar med min mac är allt annat än en (1) musknapp bara frågan om rent överflöd.

Ergonomin hos en enknapparsmus är mångfaldigt bättre än en mus med flera knappar som tvingar handen att hålla den på ett speciellt sätt. Jag varierar ständigt mitt grepp om musen och det funkar bara inte om det är fler knappar än en. Ur ergonomisk synpunkt är det alltså en katastrof med många knappar, något som många inte ens tänker på eller någonsin reflekterat över.. Mer är inte alltid mer

Tidigare hade jag alltid två möss, en Quake mus och en arbetarmus. Den med tre knappar användes flitigt när jag spelade spel medans den andra kom fram så fort det var photoshop & quark som gäller.

Nej, bakåtsträvare som jag är lämnar jag flera musknappar och scrollhjulet (i all ära) till den nya generationens användare.

Jag ser ofta ex. PC människor klaga på enknappars musens ineffektivitet, men ser samtidigt aldrig samma person använda den andra handen till snabbkommanon på tangentbordet. Detta är ju en mycket effektivare sätt att mata sin dator med kommandon. Kontextmenyer och annat är bara jobbigt (den ena utesluter ju iofs inte det andra, men ändå)

Nåväl! Nu har jag harklat upp en massa text här för att dom som aldrig fattat meningen med en knapp på musen skall försöka förstå det praktiskt vackra i designen. Leve den gamla enknapparsmusen, resten åt windowsanvändarna!

/kebarb

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 14:49

hmm.. intressant projekt o bygga om apples gamla mus till usb
jag skulle dock rekomendera dig varmt o använda apples Pro-mus istället för puckhelvetet eftersom promusen e optisk, och jag tror dess formfaktor ligger närmare än pucken (tänker då främst på logik-kortet, knappens placering osv.) du får därimot va en jäkel på o forma om plastskal, skruvhål o liknande..
men det är definitivt inte omöjligt

ang. ditt nätverksproblem me din classic, droppa mig ett pm, jag har (ganska säker på de iaf) nätverks-anslutning för din dator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 17:04

Nonsens. Logitechs möss är bäst.

Jag har Logitech-musar med två knappar och scrollhjul.
Köpte nyligen en sladdlös Microsoft-mus som faktiskt är riktigt bra, den kostade bara 340 spänn på AvPÅ. Microsoft-loggan gick att gnugga bort med Swinto.

1
Bevaka tråden