Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen backpacker 3 till mac!!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad besviken jag blev när backpacker 3 inte funkar på mac. Jag har köpt både backpacker 1 och 2 när det begav sig. Men det tråkigaste av allt var nog det torra och lite nonchalanta svaret från deras suppport, kolla mitt mail här nedan:

-----------------------------[Mitt Mail]------------------------------------------------

Hej!

Jag är macanvändare, och min familj har haft mycket nöje genom åren när vi har spelat backpacker. Faktum är att vi har köpt alla tidigare versioner av spelet. Nu när jag ser att backpacker3 är den första versionen som inte har macstöd blir jag mycket besviken.

Varför inte en hybrid även denna gång?

-----------------------------[Panvisions svar]---------------------------------------

Hej.

Förmodligen för att Mac marknaden i sverige inte är tillräckligt stor.

// Torbjörn
support.se@panvision.com
____________________
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Trist. Jag frågade samma sak för ett tag sen men fick svaret "kanske".

Jäkligt trist då jag tyckte tvåan var skitbra och skitkul. Köpte två kopior dessutom.

  • Medlem
  • 2004-11-04 14:38

Tyvärr står det inget på BP3-sidan än, men det verkar ju som om det kommer iallafall.

  • Medlem
  • 2004-11-05 21:53

Jag har mailat PanVision. Backpacker 3 och en expansion kommer from nu finnas i en hybrid MAC/PC version. Det har inte lagt ut det på webben än men det är väl en tidsfråga... Det ska i alla fall finnas i butikerna nu.

Supporten vet väl oftast ingenting om utvecklingen? Det ryktas att problemet var att det inte fanns någon databaslösning för Mac som de kunde använda rakt av.

Ingen databaslösning som kunde användas direkt?
MySQL? Finns på alla maskiner.

Förr var dom svenska spel-företagen bra på att fixa spelen till båda plattformerna. Backpacker tex men vi hr nu varit tvugna att vänta länge på 3:an.

Samma sak med pardox som är skaparna bakom storsäljande strategispel som svearike har slutat att lansera mac versionener utan först ett halvår senare dycker som nya spelen upp till macen som tex hearts of iron on victoria. Hoppas att dom tar och täncker igenom sin strategi nu när fler spel kommer att släppas samtidigt. Vi kan ju alltid hoppas.

Jag såg en expansion-pack i butik i dag och den skulle fungera på Mac.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-06 15:25
Ursprungligen av David Molarin:

Jag såg en expansion-pack i butik i dag och den skulle fungera på Mac.

Jag var i PanVisions monter på bokmässan i Göteborg i september, och såg ovan nämnda expansion med uppgifterna att det skulle funka för både PC/Mac, men att det krävde BP3. Givetvis fanns inte BP3 för Mac då, varpå jag frågade PanVision-chefen som var med om det var på gång. Svaret jag fick var att det skulle komma ut i butik i slutet av oktober. Så det verkade väl stämma rätt ok.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 22:19

Har spanat runt och frågat på en del ställen om Backacker 3 till Mac men det är ingen som säljer spelet.
Har även skickat mail till en del ställen och frågat om de säljer spelet men även där är det ganska tunnsått med svar.

Någon som vet som säljer spelet antingen via nätet eller direkt i butik?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2004-11-25 00:12
Ursprungligen av heiko:

Någon som vet som säljer spelet antingen via nätet eller direkt i butik?

Testa med CDON. Dom har i alla fall tillägget Americana, som ju också är en Mac/Win hybrid.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-24 22:48
Ursprungligen av MauserMan:

Vad besviken jag blev när backpacker 3 inte funkar på mac. Jag har köpt både backpacker 1 och 2 när det begav sig. Men det tråkigaste av allt var nog det torra och lite nonchalanta svaret från deras suppport, kolla mitt mail här nedan:

Ser ut som ett rakt, ärligt och riktigt svar tycker jag. Vad hade du förväntat dig? "För att vi älskar Bill Gates."?

Ursprungligen av tjogin:

Ser ut som ett rakt, ärligt och riktigt svar tycker jag. Vad hade du förväntat dig? "För att vi älskar Bill Gates."?

öhhh, nä. Men svaret lät mer som en gissning med sarkasm än ett svar.

  • Medlem
  • 2004-11-25 08:15

Game i Skellefteå ska då ta hem det, sedan ahr jag sett att Åhlens här uppe iaf har hybriden Americana mac/pc.

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-11-29 22:23

Jag skulle tro att nybeställda spel som skeppas till butikerna är hybrider, men alla butiker jag har varit inne i har fortfarande bara kvar de gamla PC-spelen. Har kollat CD-ON och Ginza också, men där är det slutsålt... Väldigt irriterande eftersom man måste ha originalet för att kunna spela Americana (som finns "överallt"). Har Panvision bara producerat ett 20-tal kopior som redan är slut eller? Väldigt irriterande. Jag vill ha... NU!!!

  • Medlem
  • 2004-11-29 23:29

Jag har snackat lite med PanVision och de sa att den hybrida versionen kommer vara den populäraste, vi för väl bara vänta... Vet någon förresten varför de gör macversionen så här efterhand, hade det inte varit smartare att göra allt på en gång? Då hade vi ju sluppit såna här diskussioner också

Med tanke på seriens framgång och relativt stor målgrupp på Mac-sidan tycker jag detta var ganska korkat av dom. Men dom har väl lärt sig nu i efterhand och rättar till problemet. Synd att hela Mac-världen ska behöva påpeka detta dock...

Det hela känns lite rörigt. Hybridversionen säljs inte längre (?) och den nya versionen som innehåller en medelshavsexpansion gäller bara pc (?). Men det går att köpa amerikaexpansionen till Mac men den kräver då grundspelet.
Jag letar efter en julklapp till min mor, de har köpt en Mac och hon vill ha spel på svenska. Kom gärna med tips!
Är det ngn som har provat den versionen som finns i butikerna, men som bara säger sig funka med PC?

  • Medlem
  • 2004-12-03 16:23
Ursprungligen av Ola Oscarsson:

Det hela känns lite rörigt. Hybridversionen säljs inte längre (?) och den nya versionen som innehåller en medelshavsexpansion gäller bara pc (?). Men det går att köpa amerikaexpansionen till Mac men den kräver då grundspelet.
Jag letar efter en julklapp till min mor, de har köpt en Mac och hon vill ha spel på svenska. Kom gärna med tips!
Är det ngn som har provat den versionen som finns i butikerna, men som bara säger sig funka med PC?

Den kommer inte att funka på en mac, men dock kommer den hybrida versionen av Backpacker 3 ta övertaget och tillslut så är väl det bara den som finns i butikerna, jag tror bara att butikerna behöver sälja de gamla innnan de kan ta in de nya.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-07 09:36

Är det nån som vet om den nya "guld"-versionen som innehåller tillägget Mediterraneo fungerar på Mac?

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-08 22:05
Ursprungligen av skamuel:

Är det nån som vet om den nya "guld"-versionen som innehåller tillägget Mediterraneo fungerar på Mac?

Nix, bara för PC.

Jag har varit runt och frågat i ett par spelbutiker och det verkar som om de skickat tillbaka alla gamla spel för att bara ta in "guld"-versionen när den kommer. De ville inte heller beställa spelet. CDON har plockat bort Backpacker 3 (originalet) helt, på Ginza är den "slutsåld". På Åhléns trodde de att de får hybriden när de beställer nya - förutsatt att de gamla de har i butiken tar slut först. När det nu blir...

Jag mailade Panvision och frågade varför Mac-versionen är så svår att få tag på (om det nu finns någon annan orsak är butikernas ointresse), men de har inte svarat...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-09 11:22

Jag mailade också Pan Vision och fick följande svar:

Citat:

Hej.

Alla handlare har möjligheten att beställa hem Backpacker 3
hybridversionen eftersom det är den enda versionen som finns
idag vad det gäller själva backpacker 3.

Alla tilläggs skivor såsom Mediterano och Americana. ska vad
jag vet också vara hybridskivor men kräver att Backpacker 3
är installerad först.

Observera att det på fodralet ska stå Pc/Mac .

// Torbjörn

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 18:38

Har mailat flera gånger till Panvision och de säger att de ska finnas ute i butik men när man fråga en del butiker så är det ett flertal som har skickat tillbaks spelen?!

Provade idag igen och frågae om de fanns någon chans att handla direkt via dem men fick bara som svar att det finns ute i butik och att det går inte att köpa via Panvision.

Med andra ord tillbaks till ruta ett.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 13:29

Nu har man sökt runt på alla ställen som finns enligt Pan Vision hemsida som säljer BackPacker 3.
Inte en enda har BP3 hemma för Mac!

Har även mailat på Pan Vision och frågat exakt på vilket ställe som säljer BP3 Hybrid men får inga svar längre ifrån dem.

Verkar som att Pan Vision inte är så jätteintresserade att få ut programmet på markanden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 11:07

Här finns Backpacker 3 att få tag i...

http://www.zumzum.se

Har själv beställt idag...

//mmi

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-19 22:00
Ursprungligen av mmi:

Här finns Backpacker 3 att få tag i...

http://www.zumzum.se

Har själv beställt idag...

//mmi

Kul! Tala om hur det gick med leverans och allt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 22:54
Ursprungligen av Anna E:

Kul! Tala om hur det gick med leverans och allt...

Återkommer när spelet har dykt upp...

För övrigt så lovade Pan Vision att ta ett snack med återförsäljarna och se till att alla får rätt information om hur det är med Bp 3, dvs att spelet finns att beställa hos leverantören per omgående...

//mmi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 16:24
Ursprungligen av mmi:

Återkommer när spelet har dykt upp...

För övrigt så lovade Pan Vision att ta ett snack med återförsäljarna och se till att alla får rätt information om hur det är med Bp 3, dvs att spelet finns att beställa hos leverantören per omgående...

//mmi

Backpacker 3 damp ner i brevlådan idag vid lunch... (JA, hybridversionen för pc/mac...)

Grymt snabbt jobbat av zumzum...

//mmi

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 18:53
Ursprungligen av mmi:

Backpacker 3 damp ner i brevlådan idag vid lunch... (JA, hybridversionen för pc/mac...)

Grymt snabbt jobbat av zumzum...

//mmi

När beställde du din?
Jag beställde i fredags och då fick jag besked om att den var slut men att dem kommer in igen om några dagar.

Hoppas att den dyker upp innan Jul.

Bevaka tråden