Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne? Hjälp!!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla, jag har precis gått över till Den Goda Sidan(tm), och har lite frågor om RAM-installation.

Jag köpte en 512-sticka SO-DIMM 266/333 MHz till min nya iBook G4 och satte in den enligt konstens alla regler, men när jag går in på systeminfo så hittar inte datorn det nya minnet och säger att jag bara har 256 MB.. vad har jag gjort för fel?

Sitter minnet ända i? En del brukar ha gjort misstaget att inte trycka det tillräckligt hårt i. Det skall "klicka" liksom. Sen kan du ha oturen att ha fått ett minne som inte funkar. Det sker då och då.

Jag tror att det sitter ända in.. det har åtminstone "snäppt till" en gång. Bara att vända sig till återförsäljaren antar jag.

Hmm, synd jag inte bor i närheten, annars kunde vi testat minnet i min iBook. För att dubbelkolla alltså. Du har inte fått fett på kontakterna förresten? Har en bekant som hade lyckats tafsa på gulddelen av minnet och då funkade det inte.

Tror inte jag har fettat till det, går det att rengöra på något sätt i så fall?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 14:39
Ursprungligen av crustav:

Jag köpte en 512-sticka SO-DIMM 266/333

Vad, utöver hastigheten, har du för spec på minnet?
Buffrat och sådär funkar ju inte (som nämnts tusen gånger).

Dålig koll på det, köpte från macoteket och antog att det skulle funka rakt av.. var hittar jag mer exakta minnesspec?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 15:34
Ursprungligen av crustav:

Dålig koll på det, köpte från macoteket och antog att det skulle funka rakt av..

Det kan man nog tycka
Det kan ju vara knas på minnet - men för säkerhets skull så är infon om hur man monterar minnet här:
< http://www.info.apple.com/usen/cip/pdf/ibkg4/ibg4-mem-cip1.pdf >

Citat:

var hittar jag mer exakta minnesspec?

Generellt så får det ju inte vara buffrat, registered eller minne med kontrollbit i en mac (utom vissa servrar), men som tur är är det ju ovanligt med sådant på SO-DIMM...

Kolla montaget igen (enl. PDF:en) och funkar inte det så vänd dig till macoteket.
Finns även montageinstruktioner länkade från macotekets hemsida.

OK, tack för hjälpen!

Man ska se ganska lite av stiften på minnet när det sitter ordentligt. Om du ser mycket har du satt in det fel. Stift är väl fel ord men det som sitter längst ner på minnet.

1
Bevaka tråden