Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från winpc till imac g5 inte bara kärlek

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är så att jag länge känt för att byta från den fula winpcn till en både utvändigt som invändigt snyggare mac. Därför köpte jag mig en imac 20" när de kom och fick den i början av månaden, men än så länge är det inte bara kärlek.

Det är nämligen så att den inte alls känns lika pigg som jag hoppats. Faktum är att den känns riktigt seg trots 1024mb i minne. Är det vanligt att fönstrena i OSX inte alls hänger med när man ändrar storlek på dem? För mig reagerar de kanske en sekund senare och tar ett stort hopp till den storleken jag vill att de ska vara. Slöheten känns även i andra program som Photoshop CS men exemplet med fönstrena känns som det klaraste beviset på att datorn liksom inte känns pigg.

Jag visste visserligen innan att jag skulle byta ner mig när jag sålde min AMD 2300Ghz med Radeon 9700pro och 512 i ram-minne. Men trodde inte att det skulle vara märkbart i skrivbordsmiljö speciellt inte som jag nu har 512 mer i ram än då.

Ett annat problem är att jag i helgen upptäckte att skärmen är lite defekt längst ner till vänster. Det är en runt 1-1,5cm hög och halva skärmen lång stripe som lyser starkare än resten. Ljuset är inte mycket starkare men väl synligt så att t.ex. färgen #625C58 ser ut som #746D6A.

Sen är jag lite osäker på om datorn inte låter lite mer än den borde för den är knappast tyst eller ens i närheten även om den är tystare än min winpc var.

Förutom de där klart negativa sakerna vet jag att jag inte kommer att gå tillbaka till winpc som det ser ut idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-30 04:23

Slöheten i fönstrena är det mig veterligen inget att göra åt. OSX är ett mycket mer grafiskt avancerat OS än exempelvis Windows, och det har sitt pris. Men att det verkligen är SÅ slött som du säger låter ju lite märkligt. Ett tips: gå in i strömspararinställningarna och under fliken "avancerat" se till att processorhastigheten är inställd på högsta. Det kan hända att fläktarna får arbeta lite hårdare då, och datorn kan därmed också låta lite mer än vanligt, men det kan jag lova att det är värt

Tyvärr har Macen pga sitt snyggare men tyngre gränssnitt segare reaktionstid för fönsterhantering. En av de få saker som en PC är bättre på är den exakthet och direkta responsen man får vid storleksförändringar av fönster, rullning av text mm, jämfört med en Mac.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 09:05
Ursprungligen av knuddevitt:

Tyvärr har Macen pga sitt snyggare men tyngre gränssnitt segare reaktionstid för fönsterhantering. En av de få saker som en PC är bättre på är den exakthet och direkta responsen man får vid storleksförändringar av fönster, rullning av text mm, jämfört med en Mac.

Så länge den inte gör massa annat samtidigt...
Mac:en är definitivt rappare när det är lite fler grejor igång (den "segar inte ihop" lika snabbt).

Men GUI i OS X är inte rekordsnabbt (men, tycker jag, snabbt nog. Till och med på en gammal sur iMacG3...)

Inte ens på min syrras G3/350 tycker jag att fönsterhanteringen är långsam... Lite skillnad på den och min G4/933 men någon sekund tar det inte. Kanske 1/5 sekund om datorn jobbar med annat under tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 09:35

Mac OS X går inte segt på någon av mina Macar, och de är inte direkt purfärska (Power Mac G4 800, iMac G4 15" 800). Det går rappt som fasen. Testa att installera om systemet osv. Jag misstänker att det är nåt tjall på minnena i din iMac G5. Är de av exakt samma typ och storlek?

Fönstersegheten känner jag inte igen heller. Jag har en PowerBook 1 GHz G4 och känner ingen "seghet" i fönsterhanteringen. Men det kanske har med vana att göra?
Jag har en kompis som hävdade samma sak, men han satt på en billig iBook G3 och hade generella prestandaproblem. Datorn var klart segare än min systers, i MHz långsammare, iBook till exempel.

Skärmproblemet. Det låter helt klart att du bör ringa Apple Support (gratis de första 90 dagarna). Det låter som om du bör lämna in datorn för reparation. Jag skulle personligen inte godtagit den där randen. Om de babblar om att det är godtagbart, stå på dig. Det går naturligtvis också att lämna in datorn hos en auktoriserad Apple service provider.

Att osx kan kännas segt med att dra i fönstrena osv kan jag definitivt hålla med om, även om jag inte direkt stör mig i dagsläget.

Angående ljudet så kan det troligtvis vara problem med din fläkt???

För jag håller med dig - min imac 20" är inte tyst nångång, jag bytte ut powersupplyn och tycker att den faktiskt låter mer idag. Nu väntar man svar från Apple.

Jag tror det här med "fönstersegheten" är en vanegrej. Det är betydligt mycket mer avancerad grafik i OS X än i windows med skuggor och genomskinlighet Du kommer säkert vänja dig. Om inte annat med Expose-funktionen som gör det betydligt snabbare att jobba med en Mac. (finns förstås många andra orsaker till att det går snabbare, megahertz är inte viktigast)

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 16:25

Det har helt klart att göra med att det ligger ett lager mellan applikationerna och utritningen i OSX, som hanterar kompositionering och dubbelbuffring.

Flytta fönster, exposé osv går nästan alltid snabbt och smooth om det finns grafikminne över. Resize är en svag punkt, läste någon förklaring på nätet någongång.

Eftersom det inte är applikationerna utan WindowServern som ansvarar för omritning blir det aldrig fula trasiga fönster i OS X pga kraschade program, seg omritning osv som man så ofta ser i Windows. Av samma skäl går det heller aldrig riktigt lika snabbt att manipulera fönster som i Windows.

Jag irriterar mig dagligen på XP:s oresponsiva fönsteruppdatering när vissa program strular (GNU Emacs verkar trigga någon GDI-bugg vid scroll t.ex) på min jobbdator (P4 3GHz, 2 GB minne).

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 16:30

Något fel är det helt klart. Den typen av seghet du beskriver försvann helt för mig i och med 10.3
kolla med Aktivitetskontroll vad datorn håller på med egentligen. Är Seti igång eller något annnat?

Det ser du snart.

Mitt nya minne består av två Kingston 512-moduler på CL2.5 så de ska vara snabbt och bra. Men vet inte om jag egentligen märkte en så stor skillnad mellan dem och de 256mb som jag körde med de första dagarna. Aktivitetskontrollen säger inte att det körs något speciellt tungt som jag inte kör medvetet.

Det där med skärmen ska jag tsa kontakt med apple om...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-30 19:16
Ursprungligen av Shilian:

Mitt nya minne består av två Kingston 512-moduler på CL2.5 så de ska vara snabbt och bra. Men vet inte om jag egentligen märkte en så stor skillnad mellan dem och de 256mb som jag körde med de första dagarna. Aktivitetskontrollen säger inte att det körs något speciellt tungt som jag inte kör medvetet.

Det där med skärmen ska jag tsa kontakt med apple om...

Om du inte märkte nån stor skillnad på minnesutbyggnaden misstänker jag att du inte har börjat använda det som är OSX största styrka: den totalt problemfria multitaskingen. Sällan jag öppnar/stänger program på min dator, låter allt vara igång hela tiden istället. Inga som helst problem, sålänge man har mycket minne

Ursprungligen av xevve:

Om du inte märkte nån stor skillnad på minnesutbyggnaden misstänker jag att du inte har börjat använda det som är OSX största styrka: den totalt problemfria multitaskingen. Sällan jag öppnar/stänger program på min dator, låter allt vara igång hela tiden istället. Inga som helst problem, sålänge man har mycket minne

Håller med. Jag märkte en otrolig skillnad när vi uppgradera från 256 till 768 MB minne på iMacen. Som natt och dag. Framför allt uppstartstid, att köra flera program samtidigt och inte minst spel.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-11-30 19:04

Skärmen kommer du garanterat få utbytt, eller reparerad utan snack. Vilka program är det som segar vid fönsterskalning? Många program som är halvhjärtat portade från Windows är lite sega har jag märkt. Värst är kanske Noise Ninja. Sjukt segt gränssnitt. De flesta andra funkar rätt bra tycker jag.

Jag håller med Shilian om att just resize av fönster är riktigt segt. Särskilt Safari av nån anledning, om det är just Safari som du känner är segt är det klart värt att köra en G5 optimerad binär av Firefox. Den är mkt snabbare, på alla sätt och vis faktiskt.

Ursprungligen av Viklund:

Jag håller med Shilian om att just resize av fönster är riktigt segt. Särskilt Safari av nån anledning, om det är just Safari som du känner är segt är det klart värt att köra en G5 optimerad binär av Firefox. Den är mkt snabbare, på alla sätt och vis faktiskt.

Det tråkiga är att just Firefox är ett av alla de program som känns sådär sega i skalningen. Kanske är det något man får välja sig vid. När jag sitter här med en g5 på 1,8GHz och 1024mb i ram-minne och upplever osx som segt förstår jag inte att det finns de som sitter på g4or under 1GHz, och kanske även under 500MHz och tycker att det flyter fint. Det var därför jag blev/blir lite osäker på ifall jag borde formatera om och installera allt igen. Och jo jag kör processorn på högsta.

Angående ljudet så tror jag efter vad jag läst att imacen kanske ska låta så som min gör ändå. För mitt ljud kommer från övre högra hörnet (tror jag) och är säkert håddisken eller så som inte är av det tystaste slaget.

Tar det lång tid att få en sån sak som skärmen fixad? Vet nämligen inte när jag har tid att vara utan datorn...

Tack för alla svar förresten!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 21:43
Ursprungligen av Shilian:

När jag sitter här med en g5 på 1,8GHz och 1024mb i ram-minne och upplever osx som segt förstår jag inte att det finns de som sitter på g4or under 1GHz, och kanske även under 500MHz och tycker att det flyter fint.

*skratt*
Har provat 10.3 på en iMacG3-233 på skoj och tyckte det funkade okey - men då kör man ju inte just "resize" på fönstren utan man minimerar bara (dbl-klick i listen i överkant) eller hittar underliggande fönster med hjälp av exposée (eller hur nu det stavas).

Kan nog hålla mer om att "resize" av fönster är lite "ryckigt" (på min 533 i vart fall) men det är väl arbetssätt kan tro för jag hade fasen inte tänkt på det innan vi började denhär tråden.
Man ställer in en storlek och sen jobbar man med att visa eller inte visa fönstret

1
Bevaka tråden