Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OnOff - finns ingen efterfråga på iPod!

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-29 10:42

"...Enligt Joakim Olsson på Onoff finns det inte längre någon efterfrågan på iPod..."

- Inte så konstigt - de har ju inga, och inga Mac heller - då är det ingen som frågar

Sydsvenskan
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10101758

Edit: stavningen

Konstigt, när jag går in och frågar samma sak på Teknikmagasinet och Siba säger de tvärt om.; att efterfrågan är större än vad Apple kan leverera till dem.

Alltså vad är det här? Hur kan man trycka detta i tidningen? Man intervjuar och publicerar detta helt okritiskt av en som inte säljer produkten, utan dess konkurrenter. Makalöst dåligt jobb måste jag säga... Uppenbarligen har artikelförfattaren inte så värst mycket koll på det hon skriver om. Background check - vad är det?

Kan Baron lägga klipulver i hennes kaffe på lunchen kanske?

I artikeln påstås det dessutom att iPod inte har USB...
:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 11:01
Ursprungligen av Michael Nord:

I artikeln påstås det dessutom att iPod inte har USB...
:rolleyes:

En given follow up för en sensationslysten tidning är alltså en undersökning med rubriken:

[font="times"]Varning julklappsköpare:
Säljarna på OnOff saknar kunskap om det dom säljer

Sydsvenskan har gjort en undersökning av kompetensen hos de anställda säljare man som kund möter på OnOff och liknande ställen och resultatet är nedslående. De flesta säljare verkar inte veta skillnad DVD-spelare och Vattenkokare, och är än mindre trovärdiga när det gäller att svara på tekniska frågor. Antalet korrekta svar på våra med avancerade frågor var så undermåligt så man kan lika gärna låta bli att fråga säljaren om något utöver priset och om produkten är bra (vilket alltid är "-Ja" om det inte finns en liknande dyrare modell). Så till dig som kund i julhandeln kan vi inte rekommendera någon av våra läsare att lita till vad säljarna på ställen som OnOff och liknande säger, chansen att det är rätt är lika stor om du gissar själv...[/font]

Inte för att det inte är något vi inte redan visste (häng med i de nästlade negationerna ), men det lär nog fan bli "rotation" på de lokala OnOff-cheferna

Ursprungligen av Michael Nord:

I artikeln påstås det dessutom att iPod inte har USB...
:rolleyes:

Vart står det?

Ursprungligen av Rickard A:
Ursprungligen av Michael Nord:

Ursprungligen skriven av Michael Nord

I artikeln påstås det dessutom att iPod inte har USB...

Vart står det?

I listningarna över de olika spelarnas specifikationer. Den finns kanske inte med på webben, jag läste pappersutgåvan där det står "USB: Nej" under podden.

Läste artikeln i morse; den säger inget - hade man kört en informations-kondenserings-algoritm så hade hela uppslaget kunnat sammanfattas i några få punkter::

1. OnOff säljer inte iPod
2. OnOff säljer MP3 spelare
3. Det finns olika typer av MP3 spelare

Angående försäljarens kommentar om efterfrågan så är det säkert helt enkelt så att OnOff inte får tillräckliga kickbacks till sina säljare, och därför har dom valt att inte at in den. Det tråkiga är att det får stå oemotsagt - hela artikeln blir gratisreklam för en leverantör, OnOff.

/CX

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-29 13:17

Dock nämns iPod som den överlägsnsa storsäljaren som är det självklara valet för många. Hur OnOff lyckas att inte ha någon efterfrågan på iPod är konstigt. Den troliga förklaringen till att de inte har iPod i sitt sortiment är snarare de låga marginalerna. Med de påslag som OnOff gör på övriga produkter blir iPoden troligtvis dyrare för kunden än att köpa direkt från Apple och då är det inte konstigt om det inte finns någon efterfrågan. T.ex. Bärbart i Uppsala har slutat sälja iPod bl.a. för att marginalerna var för dåliga.

Å andra sidan kan man glädja sig åt att detta med största sannolikhet var goda nyheter för iPodälskare. Jag som gammal OnOff-extraanställd kan säga att om man från OnOff:s sida påstår att det inte råder någon efterfrågan på en produkt kan man utan tvivel vara säker på att det just vad det gör...
Maken till dåligt uppdaterad affärsledning får man leta efter. Konceptet är att sälja gamla modeller så dyrt som möjligt och dessutom tuta i folk att det ständigt är rea.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-29 13:47

Mitt inägg som jag tidigare skrev på denna plats är borttaget.
orsak : mailadress till textförfattaren

Inlägget finns att läsa längre fram i tråden, citerat.

Kritik av text i artikel:
I övrigt står jag fast vid min kritik av texten i SDS som fick det att framstå :att det nu finns det inte någon efterfrågan längre på Ipods.

Senast redigerat 2004-11-29 23:31

Otroligt dålig koll.

Lite läsning för Charlotte:

http://mlagazine.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=128&mode=thread&order=0&thold=0

http://www.freep.com/money/tech/mwendland2e_20041102.htm

Bilden säger väl en del det också, har någon annan MP3-spelare varit på Newsweeks framsida. iPod är ju ett fenomen. Hur många kändisar har inte snackat om sin iPod i diverse TV-framträdanden. Både i reklam från Apple men i andra sammanhang som TalkShows osv...

Edit: (lite om marknadsandelar)
The iPod had an 82 percent share of the market in U.S. retail stores in the 12 months ended in August, up from 64 percent in the same period a year earlier, and 33 percent two years ago, according to Port Washington, New York-based NPD Group Inc.

http://quote.bloomberg.com/apps/news?pid=10000103&sid=a58iozj_2jXM

Ursprungligen av miri:

maila till: charlotte.simonson@sydsvenskan.se

Detta mail skickade jag idag.

Hej
Om du nu skall göra en artikel om mp3 spelare varför inte läsa på lite och inte förlita dig på en säljares ord på ONOf .
I artikeln säger säljaren att det inte är en stor efterfrågan på Apple Ipod????
Detta bolag/ säljare får tydligen inte den kickback/advance av Apple som av andra tillverkare av mp3 spelare..
Apple Ipod är den mest sålda mp3 spelaren i världen med hårddisk och en av de mest efterfrågade julklapparna enligt undersökningar.

Otroligt slarvigt av dig att inte ta reda på fakta. Vad skall du hitta på nästa gång? Volvo säljer inte enligt en Saab handlare?

mvh
Mikael Risedal

Patetiskt. Har du ens läst hela artikeln?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-29 20:56
Ursprungligen av Rickard A:

Patetiskt. Har du ens läst hela artikeln?

Det är inte ofta jag försvarar Apple, denna gång gör jag det pga av att Charlotte inte har kollat fakta om en vara är efterfrågad eller inte. Ett uttalande av en säljare som av någon outgrundlig anledning påstår att varan inte är efterfrågad.

För övrigt har jag fått ett svar av Charlotte." Jag resonerade med mina kollegor och beslöt att kommentaren får stå för honom=säljaren."

Detta tycker inte jag framkommer i artikeln, utan uttalandet kan ses som om Apple Ipods tid är förbi, ingen efterfrågan, därför säljer vi inga.
Detta är högst anmärkningsvärt och gravt felaktigt.

mvh

Ursprungligen av miri:

Det är inte ofta jag försvarar Apple, denna gång gör jag det pga av att Charlotte inte har kollat fakta om en vara är efterfrågad eller inte. Ett uttalande av en säljare som av någon outgrundlig anledning påstår att varan inte är efterfrågad.

För övrigt har jag fått ett svar av Charlotte." Jag resonerade med mina kollegor och beslöt att kommentaren får stå för honom=säljaren."

Detta tycker inte jag framkommer i artikeln, utan uttalandet kan ses som om Apple Ipods tid är förbi, ingen efterfrågan, därför säljer vi inga.
Detta är högst anmärkningsvärt och gravt felaktigt.

mvh

Antingen är du dum eller så driver du med mig. Det är 1 mening helt tagen ur sitt sammanhang i artikeln. Gravt övertolkat dessutom. Artikeln fokuserar inte på iPod eller någon annan specifik spelare. Det är en artikel om MP3-spelare i allmänhet. Den nämner Apples AAC och Microsofts WMA och fördelarna med dessa. Där finns en checklista med saker man ska tänka på innan köp som inte på något sätt favoriserar nån speciell spelare. Det är ju en extremt saklig artikel!!!

Som du beskriver det är andemeningen i artikeln att iPoden är slut. Men inse, det är 1 j-a mening bland hundra andra. Och stycket innan säger ju att iPoden är en överlägsen storsäljare. Observera att det står ÄR, inte VAR en överlägsen storsäljare. Övrig text beskriver ju skillnaderna mellan hårddisk och flashbaserade spelare och olika finesser det kan finnas. Hur man överhuvud taget kan göra din tolkning är ett mysterium för mig.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-29 21:57
Ursprungligen av Rickard A:

Antingen är du dum eller så driver du med mig. Det är 1 mening helt tagen ur sitt sammanhang i artikeln. Gravt övertolkat dessutom. Artikeln fokuserar inte på iPod eller någon annan specifik spelare. Det är en artikel om MP3-spelare i allmänhet. Den nämner Apples AAC och Microsofts WMA och fördelarna med dessa. Där finns en checklista med saker man ska tänka på innan köp som inte på något sätt favoriserar nån speciell spelare. Det är ju en extremt saklig artikel!!!

Som du beskriver det är andemeningen i artikeln att iPoden är slut. Men inse, det är 1 j-a mening bland hundra andra. Och stycket innan säger ju att iPoden är en överlägsen storsäljare. Observera att det står ÄR, inte VAR en överlägsen storsäljare. Övrig text beskriver ju skillnaderna mellan hårddisk och flashbaserade spelare och olika finesser det kan finnas. Hur man överhuvud taget kan göra din tolkning är ett mysterium för mig.

Citat från artikeln:

"Den fortfarande överlägsna storsäljaren är iPod, från Apple, vars modeller tidigare var dyra men som med sänkta priser och kritikerrosor blev det självklara valet för många.

På Onoff har man dock valt att helt utesluta iPod ur sortimentet och istället satsa på likartade produkter från till exempel Creative och Philips. Enligt Joakim Olsson på Onoff finns det inte längre någon efterfrågan på iPod."

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka de här styckena, och nog blir det förvirrande för de mindre insatta som läser artikeln. Att motsäga sig själv i två nästföljade stycken är inte god journalistik.

Artikeln i övrigt kan vara hur bra som helst, men journalisten har uppvisat sannerligen dålig kännedom om den marknad hon skriver om genom dessa två stryckena.

I övrigt tycker jag det är en helt ok artikel, förutom att hon citerar en person som tycker 512 mb är tillräckligt men sedan skriver att hårddiskspelarna ökar sin försäljning kraftigt. Även där blir det en slags motsägelse och otydlighet i artikeln. En utbildad jouralist ska kunna sätta samman en mer tydlig och saklig artikel.

Nu är det inte hela världen att en sådan här artikel slinker igenom, det händer hela tiden när icke-experter försöker skriva artiklar om saker de inte förstår sig på Synd att det så ofta verkar drabba Apple bara...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-29 22:15
Ursprungligen av akesson:

Citat från artikeln:

"Den fortfarande överlägsna storsäljaren är iPod, från Apple, vars modeller tidigare var dyra men som med sänkta priser och kritikerrosor blev det självklara valet för många.

På Onoff har man dock valt att helt utesluta iPod ur sortimentet och istället satsa på likartade produkter från till exempel Creative och Philips. Enligt Joakim Olsson på Onoff finns det inte längre någon efterfrågan på iPod."

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka de här styckena, och nog blir det förvirrande för de mindre insatta som läser artikeln. Att motsäga sig själv i två nästföljade stycken är inte god journalistik.

Vadå? Står det i nästföljande stycken att "enligt Joakim Olsson på Onoff så finns det fortfarande en stor efterfrågan på iPod"?

Journalisten motsäger inte sig själv eftersom journalisten sakligt rapporterat vad Onoff och andra återförsäljare sagt. Att rapportera att uppgifter om något går isär är inte dålig journalistik.

En journalist ska rapportera, inte hitta på egna historier. Säger en person på Onoff att de inte upplever någon efterfrågan längre så ska det naturligtvis vara med i artikeln, av samma anledning som att Siba säger sig uppleva en stor efterfrågan.

Om journalisten istället för att lyfta fram de två olika perspektiven bara hade avfärdat ett som nys och bara kört på det andra så hade det varit sämre journalistik. Vet du vad en journalist är överhuvudtaget?

Suck.. Apple-fanatiker..

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-29 22:50
Ursprungligen av tjogin:

Vadå? Står det i nästföljande stycken att "enligt Joakim Olsson på Onoff så finns det fortfarande en stor efterfrågan på iPod"?

Journalisten motsäger inte sig själv eftersom journalisten sakligt rapporterat vad Onoff och andra återförsäljare sagt. Att rapportera att uppgifter om något går isär är inte dålig journalistik.

En journalist ska rapportera, inte hitta på egna historier. Säger en person på Onoff att de inte upplever någon efterfrågan längre så ska det naturligtvis vara med i artikeln, av samma anledning som att Siba säger sig uppleva en stor efterfrågan.

Om journalisten istället för att lyfta fram de två olika perspektiven bara hade avfärdat ett som nys och bara kört på det andra så hade det varit sämre journalistik. Vet du vad en journalist är överhuvudtaget?

Suck.. Apple-fanatiker..

Jag beklagar att jag tog med Charlottes mailadress, denna kan visserligen alla läsa sig till som har SDS.
Ovanligt dumt tilltag av mig . Lite av drevet går.
I övrigt står jag fast vid min kritik av texten som fick det att framstå :att det nu finns det inte någon efterfrågan längre på Ipods.

Oavsett vara/fabrikat så är ett sådant uttalande olyckligt speciellt om det kommer från en representant för en stor återförsäljare och inför jul.

Fö räkna inte in mig som en Applefanatiker!

mvh

Ursprungligen av akesson:

Nu är det inte hela världen att en sådan här artikel slinker igenom, det händer hela tiden när icke-experter försöker skriva artiklar om saker de inte förstår sig på Synd att det så ofta verkar drabba Apple bara...

Men för i h-e!! Nu blir jag arg över dumheten i inläggen. På vilket sätt kan detta drabba Apple? Hur tänker du? Fattar inte. Man måste ju vilja hitta nåt negativt för att få denna artikel till något som är dåligt för Apple. Man måste ju vara sjukt j-a paranoid för att ens lyckas tolka artikeln som något negativt för Apple. Det finns ingen anti-Apple fokus i artikeln. Det är en artikel om MP3-spelare i allmänhet. Obegripligt är vad det är.

Och vadå icke-expert som inte förstår sig på? Det finns inte ett faktafel i artikeln!!!!!! Inte ett enda. Eller är felet att hon inte förstår sig på iPodens storhet och inte gjorde en hel bilaga som hyllning till iPoden och gud fader Steve Jobs?

Ordet fanatiker räcker inte till här.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-29 22:52
Ursprungligen av Rickard A:

Men för i h-e!! Nu blir jag arg över dumheten i inläggen. På vilket sätt kan detta drabba Apple? Hur tänker du? Fattar inte. Man måste ju vilja hitta nåt negativt för att få denna artikel till något som är dåligt för Apple. Man måste ju vara sjukt j-a paranoid för att ens lyckas tolka artikeln som något negativt för Apple. Det finns ingen anti-Apple fokus i artikeln. Det är en artikel om MP3-spelare i allmänhet. Obegripligt är vad det är.

Vad är du så upprörd över Rickard? Jag skriver att jag tycker artikeln i det stora hela är bra, men att jag finner den skriven på ett otydligt sätt i vissa delar. Tydligen finns det fler som tycker liknande, och det får du helt enkelt leva med, ingenting att hetsa upp sig över.

Ursprungligen av Rickard A:

Och vadå icke-expert som inte förstår sig på? Det finns inte ett faktafel i artikeln!!!!!! Inte ett enda. Eller är felet att hon inte förstår sig på iPodens storhet och inte gjorde en hel bilaga som hyllning till iPoden och gud fader Steve Jobs?

Om du läser mitt inlägg ser du att jag inte klagat på något faktafel, bara på att artikeln är skriven på ett otydligt sätt. Vad jag anser som gud fader och Steve Jobs har ingenting med saken att göra.

Ursprungligen av Rickard A:

Ordet fanatiker räcker inte till här.

Jag tycker du ska sluta upp med personliga påhopp Rickard, sånt hör inte hemma här på 99mac.

Detta gäller även dig Tjogin, att du ifrågasätter om jag vet vad en journalist är finner jag mycket underligt. Tagga ner lite grabbar...

Senast redigerat 2004-11-29 23:11
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-30 09:18
Ursprungligen av akesson:

Detta gäller även dig Tjogin, att du ifrågasätter om jag vet vad en journalist är finner jag mycket underligt. Tagga ner lite grabbar...

Du har med all önskvärd tydlighet visat att du inte vet vad en journalist är, eftersom du påstod att det var "dålig journalstik" att återge vad Onoffs representant sagt om varför de inte saluför iPoden.

Du tror att det är en journalists uppgift att endast skriva sådant som stämmer med officiella försäljningsiffror, du tycker att en journalist bör ignorera och absolut inte under några omständigheter publicera det de intervjuar säger om deras uppgifter inte stämmer med Apples siffror.

Att du tror och tycker detta har jag naturligtvis utläst ur dina inlägg (och det är jag ju alldeles uppenbarligen inte ensam om). Antingen så uttrycker du dig som en påse nötter, eller så har du, som sagt, inte en aning vad en journalist är för något.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 22:56
Ursprungligen av Rickard A:

Men för i h-e!! Nu blir jag arg... Hur tänker du? Fattar inte...Man måste ju vara sjukt j-a paranoid... Och vadå icke-expert som inte förstår sig på? ...Ordet fanatiker räcker inte till här.

Riktigt bra illustration på vad jag försökte säga i det tidigare inlägget, faktiskt. Här var kritiken lite omvänd dock. Men visst var det både kraftuttryck och ett tydligt missnöje med inlägget. Här tog Rickard A i ordentligt från tårna och uppåt. När jag skalat bort alla j-a och h-e så kan jag dock hålla med Rickard A i själva budskapet.

Bror Duktig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 22:56
Ursprungligen av Rickard A:

Antingen är du dum eller så driver du med mig. Det är 1 mening helt tagen ur sitt sammanhang i artikeln. Gravt övertolkat dessutom. Artikeln fokuserar inte på iPod eller någon annan specifik spelare. Det är en artikel om MP3-spelare i allmänhet. Den nämner Apples AAC och Microsofts WMA och fördelarna med dessa. Där finns en checklista med saker man ska tänka på innan köp som inte på något sätt favoriserar nån speciell spelare. Det är ju en extremt saklig artikel!!!

Som du beskriver det är andemeningen i artikeln att iPoden är slut. Men inse, det är 1 j-a mening bland hundra andra. Och stycket innan säger ju att iPoden är en överlägsen storsäljare. Observera att det står ÄR, inte VAR en överlägsen storsäljare. Övrig text beskriver ju skillnaderna mellan hårddisk och flashbaserade spelare och olika finesser det kan finnas. Hur man överhuvud taget kan göra din tolkning är ett mysterium för mig.

Huruvida artikeln är korrekt beror väl på om man anser säljare på OnOff vara lämplig källa *host* *host* Det tycker jag var största (och nog enda) felet.

iPod är marknadmässigt musikspelarnas PC och om en säljare vid namn Mondo på macoteket säger att "vi har ingen efterfrågan på PC-datorer nu" - är det en korrekt beskrivning av läget?

Undrar just hur många mejl hon fått nu....

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 14:13
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Undrar just hur många mejl hon fått nu....

Talibanerna slåt till skoningslöst...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 14:16
Ursprungligen av Pär:

Talibanerna slåt till skoningslöst...

Exakt!

Byt adress Charlotte & hyr in livvakter. "You've pushed them over the edge, they seek revenge. They're totally Mac!"

Hahahahaha

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 14:22

Mac the knife...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 14:25
Ursprungligen av petsematary:

Mac the knife...

Klockren.

Journalisterna får säkert viskande samtal från folk som presenterar sig som det...

Bevaka tråden