Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostreams fasta IP försvinner nu.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-11-29 15:42

Fick ett mail från Bostream/Bredbandsbolaget som orerade i många långa stycken om hur mycket villkoren nu stärks för mig som kund från årsskiftet när bolagen fusioneras på riktigt även avtalsmässigt gentemot mig som kund. I slutet fanns två länkar, till allmänna resp. särskilda villkor.

http://www.bredbandsbolaget.se/files/pdf/Sarskilda_villkor_050101.pdf

http://www.bredbandsbolaget.se/files/pdf/Allmanna_villkor_050101.pdf

Tyvärr kan jag inte göra annan tolkning än att den fasta IP-adressen försvinner enligt vad jag tolkar stycket om "dynamiska IP-adresser" i särskilda villkor. Väldigt gömt - väldigt långt nere. Absolut inte nämnt i texten ens om de fem bästa/viktigast fördelarna för mig som kund, något som jag tycker är ohederligt och direkt missvisande.

Skit.

Jag är verkligen inte högförbrukare av bandbredd. Men jag vill ha en fast IP. Skall det vara så svårt? Kan 99mac hjälpa mig till en bättre leverantör?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-29 15:54

BBB har en tjänst nu efter de har köpt bostream där de erbjuder fast ip för 30:- i månaden.

mvh
b0bben

Vad är den stora fördelen med fast ip?
Det finns ju www.dyndns.org och liknande gratistjänster som gör att man slipper skriva in ip-numret hela tiden. Och de funkar ju både med fast ip och dynamiskt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-11-29 16:12
Ursprungligen av Linus Söderlind:

Vad är den stora fördelen med fast ip?
Det finns ju www.dyndns.org och liknande gratistjänster som gör att man slipper skriva in ip-numret hela tiden. Och de funkar ju både med fast ip och dynamiskt.

Jag vill inte hålla på och mecka med dyndns.org. Skall de också ha deg? Kan jag inte bara få ha mitt ip-nummer? 30 spänn i månaden extra. Visst. Men det är ett rån. Snacka om gratis pengar för BBB. BBB betalar inte i närheten av de pengarna för nummerserierna som de får efter ansökan från nic.se eller vem det nu är. Varför skall de ha 30 spänn extra i månaden betalt av mig?

Kan någon tipsa om annan leverantör? BBB är nu för stora för min smak.

Jag vet inte hur det är för andra ISP:er men jag har inte bytt ip på 3 år och har enligt avtalet dynamisk ip. Jag antar att de gör så för att det är lättast för dem att dela ut ip-nummer med dhcp och då har de ryggen fria att byta ip-om de skulle behövas. Jag har förresten Tele2 LAN-"jack i väggen".

adamo.se ger dig fast IP och lågt pris.

Men det står också – betydligt mindre dolt; som en huvudpunkt – att "de tjänster du abonnerar på kommer att fortsätta att fungera precis som förut". Ordet "precis" känns väldigt avgörande här. Om fasta ip automatiskt görs om till dynamiska bryter BBB mot denna punkt och jag kan inte tänka mig att de inte tänkt igenom detta. Och då utgår jag även från ett par tidigare BB-uttalanden om att "ex-Bostream-kunder inte kommer att behöva betala för sin fasta ip".

Ursprungligen av William Naversten:

Jag är verkligen inte högförbrukare av bandbredd. Men jag vill ha en fast IP. Skall det vara så svårt? Kan 99mac hjälpa mig till en bättre leverantör?

Glocalnet ger också fast IP på sin 8MBit-tjänst (som är mycket billigare än BBB/Bostream) som når fler hushåll i Sverige än BBB/Bostream. Chansen att du kan få Glocalnet är alltså ganska stor - dessutom tar dom ingen startavgifta alls.

Lustigt:

Jag fick själv just ett brev med uppgifter om att ett nytt modem kommer med posten inom två veckor, och ett följebrev med nya uppgifter för anslutningen. Definitivt ett fast IP.

Kanske skillnad på områden och kundgrupper?

Michael H:
vad har du för tjänst då? Själv har jag Scream, bor i din grannkommun Nacka och ska uppenbarligen få ha kvar mitt Bostream-modem.

Jag har XStream, som inom ett par veckor kommer att bli uppgraderat till XStream+ - 5 Mbit.

Det gamla modemet ska jag tydligen lämna in till elektronikåtervinningen, om jag inte vill behålla det.

Ursprungligen av Stinky:

Michael H:
vad har du för tjänst då? Själv har jag Scream, bor i din grannkommun Nacka och ska uppenbarligen få ha kvar mitt Bostream-modem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-29 20:19

Om mitt fasta IP-nummer försvinner betyder det krångel på IRC då jag inte kan "autha" hos nätverket. Det görs mot mitt loggade IP-nummer och hostmask. Jag kan således inte längre logga in längre.

Hittar ingen information på glocalnet om fast ip, ej heller vilka portar som ev är strypta..??

Inte så konstigt kanske, verkar ju inte alls vara fast IP där inte

"För de flesta behövs en PPPoE-klient för att logga in på Glocalnet Bredband."
Logga in = Går bort.

Ursprungligen av Jürgen B:

Inte så konstigt kanske, verkar ju inte alls vara fast IP där inte

"För de flesta behövs en PPPoE-klient för att logga in på Glocalnet Bredband."
Logga in = Går bort.

Såhär ser deal:en med fast IP ut. Det är inte så kolsvart som du tror.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 23:55

jag bor också i Nacka, i Ektorp och hade tidigare tjänsten xstream som nu ska uppgraderas till xstream+ (5 Mbps). jag har fått nytt fast ip och nytt modem.

pogono -
ok, verkar som de med Xstream har fått brev om nytt modem etc, medan vi som redan har maxhastighet med Scream fått mailet det talades om här i början. Eftersom jag faktiskt varit jäkligt nöjd med Bostream både när jag hade Xstream och nu så känns det också skönt att slippa mecka med nya modem o inställningar.
Fast... hur var det nu med port 25...

Fast IP skall vara kvar tills man byter upp sig/ned sig med annan tjänst hos BBB.

Fast jag har lämnat BoStream/BBB för de kunde inte leverera där jag bor. Fastighetsnätet där jag bor var billigare och gav först 10mMbit både upp och ner inklusive fast IP. Nu skall man få 100 Mbit för samma peng. Skall bli kul!

Jag har talat flera gånger med Bostream (senast igår). Och dom har varje gång sagt att det fasta IP:t skall vara kvar för mig.

1
Bevaka tråden