Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hets mot Hårdvara

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet att detta låter helt sjukt men tycker ändå att det är helt fascinerande vad folk kan göra mot varandra helt oprovocerat. Jag tycker detta definitivt är ett ämne som passar in i Plus-forumet för oss "riktiga macare" (även om jag själv är switcher).

Har det någon gång hänt dig att du känt dej påhoppad bara för att du har Mac? Detta händer mig lite då och då när jag har min iBook uppfälld. Oftast är det folk i min egen ålder som reagerar.

"Vad är det där för dator? En MAC?! finns det sånna fortfarande? Jag trodde dom dog ut för länge sen?" är saker man ofta får höra.
Detta är väl inget att ta illa upp för men nog har man hört värre saker.

"Va? Är du dum i huvet? Inte f-n lägger man väl ut 14 tusen på en dator som det inte ens går att spela Counter-Strike på? Är du kommunist eller?"
Detta var något jag fick höra häromveckan. Totalt oprovocerat utan att ens har tittat mot människan förut så får man höra en sån här kommentar. Vad ska man säga?!

Jag känner på mig att det säkerligen är andra som också råkat ut för liknande saker... Är det någon mer än mig som råkat ut för "Hets mot hårdvara"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 23:48

Det är bara avundsjuka. Låt den andra personen låna din Mac en stund.

Haha - helt galet.

Jag har imponerat stort på folk denna veckan med den 30" skärm jag har för testning. Har hört flera säga att "jag har bara en PC men jag drömmer om att köpa en Mac någon gång"

Världen är full av oförstående människor med konstiga åsikter. Varför lyssna?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-29 02:06

För några år sedan så fick jag också höra mycket sådana kommentarer. Den senaste tiden har det däremot börjat svänga över till att folk gillar att man kör mac och tycker man har en fin dator. Senast här om dagen så kom en tjej fram till mig i cafeterian på skolan och undrade var jag hade fått tag på en sån "söt" dator (min PowerBook 12"). Detta händer ständigt lite var stans, mycket trevligt!

De som kommer med negativa kommentarer är oftast okunniga, en aning osäkra, "söndags-PC-nerdar" som blir upphetsade av att kunna överklocka sin P4 med 100 Mhz och gillar neonljus i alla dess former De är så patetiskt osäkra att de försvarar sig genom påhopp eftersom de innerst inne inte vet alls vad en Mac egentligen är för något, men det skulle de aldrig medge öppet. Irriterande bara att de i vissa fall har ett stort inflytande på personer i sin omgivning och deras val av datorer, eftersom de med sin okunnighet "vilseleder" dem till en viss del...

Denna typen av vilsna själar finns lite var stans i samhället i olika sammanhang, man får helt enkelt lära sig att leva med dem och sakta kväva dem genom att ignorera dem

Jag har skrivit om sådana kommentarer för några år sedan. Frågan jag ställde mig då var varför det är ok att haspla ur sig vad som helst om en dator men inte om andra grejer. Vi skulle tycka det väldigt otrevligt om personer man knappt känner hasplade ur sig "vad har du för brallor på dig egentligen!!??", men det är legitimt att hoppa på folk som valt "fel" dator.

Min egen slutsats har väl varit att det är flockdjuret människan som känner sig hotat när någon agerar på eget sätt utanför flocken...

Jo, sådana kommentarer får man ibland. Dock inte lika mycket längre, förra året när man var ny i klassen så var det ofta gliringar och elaka kommentarer, men dom har tystat nu sen dom faktiskt blivit demonstrerade att deras fördomar inte var värda mer än luften dom använde.

Nuförtiden blir jag mest förbannad/matt av att höra samma gamla uttjatade fördomar när jag väl får höra dom. Jag brukar helt enkelt bara lämna rummet i ren arrogans mot sådana för att det tjänar i 9 fall av 10 inget till att försöka få dem att förstå att de har fel.

Haha! Hur kopplar man kommunism med att slänga ut pengar på en dator?
Jag har fått sådana kommentarer i skolan också. Oftast om hur rik man måste vara för att ha råd med en. När jag sedan påtalade att deras plastmopeder kostar 30 000 blev dom tysta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-29 17:20

Det där var vardagsmat när jag gick i mellan- och högstadiet i början/mitten av 90-talet. Vi hade då en Performa 6200 och en PowerBook hemma, och jag blev mer eller mindre mobbad pga datorvalet. Inte för att jag mådde dåligt av det eller så, men man fick stå ut med en hel del skit. Helt otroligt egentligen. Vi var ett litet gäng mactalibaner då (3-4 pers) som lekte som aldrig förr med datorerna, skrev roliga spel i HyperCard, mekade filer med ResEdit, spelade Marathon och en massa annat kul, medan PC-nissarna satt och lirade Duke Nukem 3D och Quake Vilka var mest kreativa, och vilka har mest nytta av det idag? Inte de iallafall.

Naturliga följdfrågor:
- Har du haft något virus i veckan?
- Du har Windows och spelar, jag har Unix och arbetar
- Har du kul med RegEdit?

Etc etc..

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Naturliga följdfrågor:
- Har du haft något virus i veckan?
- Du har Windows och spelar, jag har Unix och arbetar
- Har du kul med RegEdit?

Är det unga killar så gillar de att uppdatera antivirusprogrammet, lira några konstiga spel (bara för att de kan) och trixa i RegEdit är hur coolt som helst.

När de blir lite äldre (som jag blev) så vill de använda datorn och då blir Macen ett alternativ, även om det är svårt för dem att medge.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-29 23:07
Ursprungligen av Christian Åhs:

Är det unga killar så gillar de att uppdatera antivirusprogrammet, lira några konstiga spel (bara för att de kan) och trixa i RegEdit är hur coolt som helst.

När de blir lite äldre (som jag blev) så vill de använda datorn och då blir Macen ett alternativ, även om det är svårt för dem att medge.

Kunde inte sagt det bättre själv! Konstigt att det skulle behöva ta så lång tid för mig att inse det bara.... Men å andra sidan så var inte dom tidiga OS X så bra heller tycker jag mig ha förstått, så det var kanske lika bra att jag kom in nu när det funkar så bra

Den där "hur fan kan du lägga 17000 på en dator som är slöare än min gamla Pentium 1.2GHz..." har man fått höra några gånger. men när de väl kommer hem och ser den tystnar de flesta

Jag var en Mac-hatare (och datornerd) för många år sedan. Nu är jag Mac-användare och inte datornerd. Hur fantastiskt som helst.

jag har ett par kompisar som för ett par år sedan höll på så där;

'fuck mac' (kommentar överflödigt...)
- hur gör du när du vill spela då? - spelar

osv

nuförtiden blir de mest trötta på mig - hälften av dem kör linux på sina wintel-burkar, ingen av dem hackar längre - de har fått höra mina asgarv vid virus, krascher och mystiska problem så nu vågar de knappt nämna när de har problem, än mindre racka ned på mig som gjort ett så dåligt val av plattform.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-30 16:31

För två år sen övertalade jag min polare att köpa PC och bli normal människa. Idag försöker jag övertala honom att han ska byta tillbaka.

Tänkvärt: Det är mest dem som inte vet vad Apple gör för saker idag som klagar. De som däremot känner till vad Apple gör brukar vilja röra vid min PowerBook eller krama den.

1
Bevaka tråden