Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operation märkning skadligt för iBook?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 22:00

Vet nån om limmet på Operation Märkning-klistermärkena och andra av den typen är skadligt för lacken på iBook G4? Vill inte klistra på nåt som sen syns om det blir naggat & fult och man tar bort det.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-28 23:11

Hmm. Sådant klistermärke borde man skaffa till burken ja. Men jag håller med om att det inte känns så kul att klistra det utanpå den fina burken. Men borde det inte göra hyfsad nytta även under batteriet?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 23:29

Lite av grejen är väl att det ska synas direkt på datorn, ingen knäpper väl loss batteriet och ser "åh nej, operation märkning, då låter jag bli". Tror det ger mest utanpå. Fast sitter det på undersidan förstör det ju inte så mycket rent estetiskt, det var mer om lacken tar skada som jag var orolig för. Det händer faktiskt ibland.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-29 00:07
Ursprungligen av petsematary:

Lite av grejen är väl att det ska synas direkt på datorn, ingen knäpper väl loss batteriet och ser "åh nej, operation märkning, då låter jag bli". Tror det ger mest utanpå. Fast sitter det på undersidan förstör det ju inte så mycket rent estetiskt, det var mer om lacken tar skada som jag var orolig för. Det händer faktiskt ibland.

Men om lacken blir skadad på undersidan borde det göra ungefär precis lika mycket som att ha den "fula" lappen på undersidan, dvs nästan inget...? Eller? Låter vettigt att märka datorn faktiskt, skall nog fundera på det.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 01:03

Du har iofs en poäng där...

Hur funkar operationmärkning?

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-29 11:01

Men jag tycker inte ens om att skada undersidan. Det var därför jag föreslog batterifacket. Visserligen försvinner den avskräckande funktionen kanske, men möjligheten att spåra datorn är ju i alla fall kvar...

Vad är meningen med märket om det inte syns om man tar bort det?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 12:10

Alltså vad jag menade var, att om klistermärket blir fult och man vill ta bort det kanske det blir fult i lacken under beroende på vicket lim märket har på undersidan. Men då kan man ju å andra sidan sätta dit ett nytt. Det var bara en tanke om man skulle vilja ta bort det och inte ha nåt märke längre, om folk visste vad klistermärken har för effekt på iBooks skal. Det repas ju lätt, så jag tänkte att det var inte alltför långsökt att anta att det även kan bli skadat av annan åverkan.

Ingen har förklarat ännu, men etsar inte de här klistermärkena in ett nummer i ytan i fråga?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 14:19

Den "Operation Märkning" jag känner till är endast ett klistermärke som avskräckande märkning. Kanske finns etsning också, vad vet jag. Men de grejer jag märkt förut har varit med bara ett klistermärke.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-29 16:25

Det finns en märkning där man penslar på en färg som etsar sig in. Kollade just på jobbdatorn och det verkar vara så att man beställer ett helt kit med färdigtryckta etiketter så det är kanske inget för hemmaanvändaren. Om man nu kanske inte går ihop ett gäng förstås, typ 99mac lokalforum...

Så... vad har då operation märkning för funktion? Tror inte den lokala inbrottstjuven bryr sig för fem öre om att det sitter ett klistermärke på datorn om denne har gjort sig omaket att ta sig förbi lås och larm; då verkar ju ett klistermärke som ett överstigligt hinder Bättre att lägga pengarna på ett laptoplås.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 17:18

Finns väl två syften med märkning:

Avskräckande då det är svårare att sälja en dator som är stöldmärkt om man inte kan bevisa att man är den rätta ägaren.
Återfinns datorn har polisen och försäkringsbolagen möjlighet att spåra ägaren.

Sen finns det lite olika varianter på hur man löser det hela med märkningen. En variant är att man ristar in namn eller personnummer i chassit och ett annat är att man registrerar serienummer i en databas som är sökbar för polis etc.

http://www.sreg.se/ kan du tex söka på en dators serienummer och se om den är registrerad och i sånna fall få reda på vem som är ägare. Finns även möjighet att söka på mobiltelefoner och cyklar
Kan ju vara bra den dagen man ska köpa ngt som är begagnat.

Jo, fast ett klistermärke man kan pilla bort verkar ju fylla noll funktion eftersom det finns många mindre nogräknade köpera av stöldgods som knappast bryr sig om det är en stulen dator så länge den är billiig… :/

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 17:45

De klistermärken man kan pilla bort talar endast om att datorn är registrerad i databasen och ska på så sätt vara avskräckande.

Men visst finns det folk som köper stöldgods och mot dessa hjälper inte mycket.

I övrigt kan man ju installera ett program som skickar ett mail till en förutbestämd mailadress varje gång datorn får ett nytt ipnummer. På så sätt kan man ju spåra datorn.
Var en artikel i en tidning om detta för inte så länge sen .. ngt företag i Nyköping som hade fått en massa datorer stulna men där de kunde gripa tjuvarna inom loppet av ett par timmar just för att tjuvarna kopplade upp sig mot internet och man då kunde spåra ipnumret.

Jag tror ändå att det enda som hjälper mot en (ögonblicks- eller normal) tjuv är en rejäl wire.

1
Bevaka tråden