Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Branna DVD som funkar i PC och Mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 08:07

Jag ska branna en data-cd med mp3 pa min iMac G5 och jag undrar om det ar nat jag maste andra for att skivan skall kunna anvandas pa en PC oxo. Racker det med iTunes data-dvd branning eller vilket brannar program ar bast?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-29 08:56

har aldrig testat att sätta ihop en mp3 skiva med itunes utan har alltid brännt med Toast och då räcker det med att göra en iso9600 bränning för att det ska fungera på en pc.
Du bör iof bälja joilet tecken för filerna så filnamnen blir någonlunda korrekt. Det går du upp i Toast. Om och hur man gör med iTunes överlåter jag till någon annan att svara på.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 10:39

tack for svaret, men jag vill helst inte behova kopa nat program for att branna skivan, nan som har nat tips pa ett gratis brannarprogram som ar bra? eller har mac ett eget inbyggt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-29 11:05

kolla på versiontracker, eller testa den inbyggda funktionen i OS X vet inte hur den fungerar när det gäller att skapa pc kompatibla skivor antagligen borde det fungera bra.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-29 11:15

Skulle vilja "Basunera ut" att man har en mycket bra informationskanal i själva OS'et klicka på Hjälp under Finder och skriv frågan.
Svaret blir:
"Skapa en CD-skiva som formaterats för MS-DOS (Windows)
När du bränner en CD-skiva i Finder använder Mac OS X ett hybridformat som kan läsas av de flesta datorer."

Gäller också DVD-skivor.

Ursprungligen av rob08:

Jag ska branna en data-cd med mp3 pa min iMac G5 och jag undrar om det ar nat jag maste andra for att skivan skall kunna anvandas pa en PC oxo. Racker det med iTunes data-dvd branning eller vilket brannar program ar bast?

Du nämner data CD o data DVD, vilket är det du vill bränna? Är det DVD så är det bara att köra, ett o samma format (UDF). iTunes data DVD blir bra.

/Gee

  • Oregistrerad
  • 2004-12-24 23:02
Ursprungligen av GeeFourMan:

Du nämner data CD o data DVD, vilket är det du vill bränna? Är det DVD så är det bara att köra, ett o samma format (UDF). iTunes data DVD blir bra.

/Gee

Rätt och fel!

- DVD-Video (filmer alltså) är UDF-formaterade
- ITunes Data-DVD är Hybrid ISO9660/HFS+ och fungerar utmärkt på Windows och Mac
- Data-DVD kan flera olika format, tex HFS+, ISO 9660, UDF eller som Windows XP; UDF Mode2
- Samma upplägg för CD-skivor

Generellt gör Mac OS X hybridskivor när man skrivbordsbränner. Dessa fungerar utmärkt på de flesta plattformar. Långa filnamn, svenska tecken och mellanslag följer med. Betänk dock att filnamn på Macen tillåter " ? ! / \ " vilket ställer till det på en Windowsburk.

Ursprungligen av Schuckert:

Rätt och fel!

- DVD-Video (filmer alltså) är UDF-formaterade
- ITunes Data-DVD är Hybrid ISO9660/HFS+ och fungerar utmärkt på Windows och Mac
- Data-DVD kan flera olika format, tex HFS+, ISO 9660, UDF eller som Windows XP; UDF Mode2
- Samma upplägg för CD-skivor

Generellt gör Mac OS X hybridskivor när man skrivbordsbränner. Dessa fungerar utmärkt på de flesta plattformar. Långa filnamn, svenska tecken och mellanslag följer med. Betänk dock att filnamn på Macen tillåter " ? ! / \ " vilket ställer till det på en Windowsburk.

Mina DATA-DVD som jag bränner i Toast är UDF (Universal Disk Format). Han skulle bränna mp3 data filer...kommer alltså att funka i en PC, var väl det han ville veta....

  • Oregistrerad
  • 2004-12-25 11:43
Ursprungligen av GeeFourMan:

Mina DATA-DVD som jag bränner i Toast är UDF (Universal Disk Format). Han skulle bränna mp3 data filer...kommer alltså att funka i en PC, var väl det han ville veta....

Som jag nämnde gäller det skrivbordsbränning, inte med Toast.
Frågan var ju ursprungligen om det räcker med "iTunes-bränning", vilket det gör.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-25 13:39
Ursprungligen av Schuckert:

Som jag nämnde gäller det skrivbordsbränning, inte med Toast.
Frågan var ju ursprungligen om det räcker med "iTunes-bränning", vilket det gör.

'

för er som vill bränna en tittbar DVD direkt utan toast så finns det en gratis lösning.
tanka ner Bitvice helper från Versiontracker, användsedan " bränn avbild " funktionen.
förutom en tittbar DVD så får ni en webb mpeg1 på samma på köpet. ovan förutsätter att ni har
komprimerat filmen och fått en .m2v fil och en .aiff fil först. bitvice helper är en b.la en "muxer".

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-28 23:49
Ursprungligen av Christopher:

Hej, jag vill kunna se på DVD från Amerika men min DVD (Sony i iMac G4, DVDspelare v3.2 ) Jag har läst i en bok att det går att ta bort men de skrev inte hur. Finns någon klug människa som kan detta? Tack Christopher

Jag tror inte att det finns någon patch/ Firmware till Sony DW-U10A vilket gör att den blir regionsfri. Så om jag inte har fel är nog din din största chans att köra med VLC som DVD spelare.

1
Bevaka tråden