Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

applescript - elementa

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
tell application "Finder"
	activate
	make new folder at desktop
	select folder "Ny mapp"
	set name of selection to "David"
end tell

den här äppelkoden funkar inte för mig. Allt funkar fint tills den ska döpa om mappen till 'David'.
Jag har kopierat koden ordagrant från David Pouges - MacOSX the missing manual.

Jag får felmeddelande om att scriptet inte kan
set name of selection to "David"

varför misslyckas jag med en sån elementär grej?

Senast redigerat 2003-06-17 13:07

Detta fungerar:

tell application "Finder"
	activate
	make new folder at desktop
	set newfolder to the result
	set the name of newfolder to "David"
end tell

/Ola

Om du vill att användaren skall peka på/skapa en mapp så använd detta:

tell application "Finder"
		activate
		set origin to (choose folder with prompt "Var vill du spara?")
	end tell

Variabeln "origin" innehåller sedan ett sk alias till mappen de valde/skapade.

/Ola

Ännu lite kod ur ett av mina projekt:

if exists (folder destination) then
			set destination to item destination as alias
		else
			make new folder at archivefolder with properties {name: Xname of aFolder as string)}
			set destination to result
		end if

Variablen "destination" innehåller en textsträng som ser ut ungefär så här:

"Macintosh HD:Users:OlaYDesktopZDavid"

Snutten ovan kollar alltså om mappen redan finns och skapar den bara om den inte redan existerar. Manuset slutar alltså alltid med att varibeln destination blir av typen alias, vilket behövs för att Finder skall kunna flytta saker dit.

Jo: "Xname of aFolder as string)" kan du ersätta med valfri text-variabel som innehåller dtt önskade mapp-namn eller en textsträng.

Lycka till!

/Ola
P.S. Byt ut X mot ( och Y + Z mot :, det blev smiles där när det stod som det stod förut.

Tack Ola!
du är en veritabel klippa! (men det visste du väl redan)

Det var så lite så David. Applescript är för övrigt väldigt roligt!

/Ola

finns det någon bra nybörjar resurs på nätet som du kan rekomendera?

Finns det någon bra pappers-littetur du kan rekomendera?

Jag har lärt mig Applescript genom att läsa nedanstående två böcker som jag köpte för något år sedan:

* Applescript in a nutshell (uruselt index, men i övrigt bra, rekommenderad av Apple developers connection)

* Applescript for applications - Visual Quickstart Guide

Har för mig jag köpte dem på Read-It

http://www.readit.se/

Sedan måste man normalt testa en massa varianter på sina formuleringar och även läsa på hur man formulerar sina kommandon i just den programvaran man scriptar. Tex så är det inte riktigt samma sak att scripta FileMaker Pro och Graphic Converter, men båda har väldigt bra medföljande dokumentation för att scripta saker och ting, bara för att ta två exempel.

Båda böckerna ovan berättar om scripting i Mac OS X.

En site jag hittade häromdagen är:

http://maccentral.macworld.com/features/applescriptprimer00/

Lycka till!

/Ola
P.S. Litteratur och webbplatser för Applescript har diskuterats ett par gånger förut här på 99Mac.

Kan tillägga att PeachPit svarar så här när man frågar om den tredje boken om Applescript som finns hos ReadIt:

http://www.readit.se/titleinfo.asp?isbn=0321149319

Citat:

Dear Ola,

Thank you for contacting Peachpit. Yes, we are currently scheduled to
publish "AppleScript 1-2-3" on 11/1/03. Since we don't have the title
listed on our website, let me include a little information about the title:

You could be saving yourself time and money right now using tools you
probably didn?t even know you had. AppleScript, a powerful and free
scripting tool included on every Macintosh, enables individuals,
professionals, and businesses to save time and money by automating
time-consuming, repetitive tasks. Hallmark, for example, used AppleScript to
reduce the number of color proofs needed to create a greeting card from a
range of 5 to 25 expensive proofs per card down to just two. The best part?
You don?t need a degree in engineering to create powerful, results-driven
scripts.

Thank you,

Megan
--------------------

Så i november (om jag tolkar datumet rätt) så kommer det ytterligare en bok om Appelscript. Trevligt.

http://www.peachpitpress.com/ (Har väldigt många roliga böcker)

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Så i november (om jag tolkar datumet rätt) så kommer det ytterligare en bok om Appelscript. Trevligt.

http://www.peachpitpress.com/ (Har väldigt många roliga böcker)

/Ola

Det låter ju väldigt trevligt! Jag är mycket förtjust i Peachpits böcker. Utan att riktigt fatta hur det gått till så har det börjat etablera sig ett särskilt persikogrottebibliotek i min bokhylla.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 22:50

Dags att återuppliva detta ständiga ämne som alltid gör mig glad, AppleScript. Det har ju hänt en hel del sen augusti 2002. Vilka är dom bästa referens böckerna i dag? Skall själv köpa nya böcker då mina gamla är lit väl förlegade och sönder bläddrade (AppleScript Finder Guide
och AppleScript Scripting Additions Guide båda inköpta 1994). Samt måste välja ut kurslitteratur till en nybörjarkurs och tycker inte att mina böcker passar direkt för dagens behov. Så vilka rekomenderar ni att välja? Lutar själv åt - Applescript 1-2-3 av Sal Soghoian Peachpit Press, 20031031. Samt - Applescript av Rosenthal, Hanaan Paperback. APress, USA, 200410.

AppleScript Language guide från Apple behöver du såklart, och den finns ju också som PDF att ladda ner från Apple.

Haanan Rosenthals book ser mycket lovande ut, men är en riktig tegelsten vilket kan vara avskräckande för nybörjare.

Hur lång ska kursen vara? Vad är deltagarnas förkunskaper? Har de någon tidigare programmeringserfarenhet, av andra språk etc?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 23:49

Det är tänkt som en studiegrupp och ingen har några direkta förkunskper. Boken bör bock ge en lätt start men om den fungerar som referensmaterial efteråt så är det bara bra. Det lär bli ca 10 sammankonster a 2 timmar per gång skulle jag tro. Sen får man se om det blir fortsättning.

1
Bevaka tråden