Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka program för PHP utveckling?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle vilja veta vilka program ni använder för utveckling av PHP-sidor (inkl administration av MySQL). Motivera gärna varför ni använder dessa program och länka!

Jag är fanatisk användare av Dreamweaver men programmet har en del att önska vad gäller prestanda på Mac.

TextMate
CocoaMySQL

Motivation? tja, en grym texteditor är ju allt man behöver, för mig är den utan tvekan textmate. och så cocoamysql för att snabbt ändra/skapa tabeller/fält/databaser.

(Ovanstående gäller fö. inte bara PHP; som jag numera försöker undvika för alla nya (web) projekt, det finns ju bättre och effektivare saker )

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-11-28 14:01

BBEdit
phpMyAdmin

BBEdit har funkat för mig i många år nu, bra med att kunna öppna och spara dokument direkt via ftp.
När det gäller MySQL databashantering tycker jag webbgränsnittet phpMyAdmin funkar fint.

Ursprungligen av johan dansk:

TextMate
CocoaMySQL

Motivation? tja, en grym texteditor är ju allt man behöver, för mig är den utan tvekan textmate. och så cocoamysql för att snabbt ändra/skapa tabeller/fält/databaser.

Japp.

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-11-28 15:09

Använder:
BBEdit
CocoaMySQL

BBEdit är ju grymt och cocoamysql är gratis och bra...

  • Medlem
  • 2004-11-28 15:13
Ursprungligen av THoG:

Använder:
BBEdit
CocoaMySQL

BBEdit är ju grymt och cocoamysql är gratis och bra...

Kan inget annat än instämma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 20:06
Ursprungligen av THoG:

Använder:
BBEdit
CocoaMySQL

BBEdit är ju grymt och cocoamysql är gratis och bra...

Det använder jag också och utav samma anledningar.

Precis som Johan så har jag bytt otäck mäsk mot fin champagne, och jag rekommenderar också TextMate även för PHP (samt de ~30 andra språk som stöds). Kostar iofs pengar, men det är ett väldigt macigt och trevligt program som är helt späckat med tidsbesparande finesser. Hela programmet känns väldigt genomtänkt och produktivitetsinriktat, och dessutom blir man rent glad av att använda det

Ursprungligen av Samuel K:

Precis som Johan så har jag bytt otäck mäsk mot fin champagne,

Det var värst vad detta för mig helt nya språk dyker upp överallt. Och jag som nästan började misströsta på mänsklighetens oförmåga att uppskatta läsbar kod. Det var ju bra mycket snyggare än PHP i alla fall (som bara är ännu ett fulhack som ska likna C för att C är vanligt).

Men hur spritt är Ruby-tolkar ute på webbhotellen? Är det någon idé att satsa på det än?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det var värst vad detta för mig helt nya språk dyker upp överallt. Och jag som nästan började misströsta på mänsklighetens oförmåga att uppskatta läsbar kod. Det var ju bra mycket snyggare än PHP i alla fall (som bara är ännu ett fulhack som ska likna C för att C är vanligt).

Hehe, jo det har ju verkligen börjat dyka upp överallt de senaste månaderna... misstänker att det är Rails som ligger bakom, det behövdes liksom en "killer app". Känns nästan lite konstigt för mig som varit med sedan det var det där obskyra japanska skriptspråket ingen kände till, nu är jag ju helt plötsligt alldeles mainstream

Citat:

Men hur spritt är Ruby-tolkar ute på webbhotellen? Är det någon idé att satsa på det än?

På "ärlige harrys femkronorshotell" (typ b-one.nu och andra klåpare) är det mest bara att glömma, men många seriösa utvecklarvänliga webbhotell har väldigt bra stöd. Futurequest.net, python-hosting.com och TextDrive är väl de som dyker upp såhär på rak arm. TextDrive är officiell hostingfirma för Rails och halva vinsten från ens abonnemang går till att finansiera Rails fortsatta utveckling, så det är nog bästa alternativet.

Fast nu kanske vi skulle låta php-folket få tillbaka sin diskussion, det här blev lite OT

  • Medlem
  • 2004-11-28 13:51

Dreamweaver och mysql clienten (den som hänger med)..
Dreamweaver för att det har bra syntaxhilighning och tycker om att
man kan ansluta direkt emot servern där man jobbar.. Arbetade tidigare under FreeBSD med quanta och man kan helt klart se att man blir flera gånger snabbare på att få iorndning på sin kod..
Många klagar över prestandan men jag har inte upplevt det som så oerhört långsamt och då har jag bara en ibook 1.2ghz 512m ram har nog aldrig haft en krash på dreamweaver heller.

mysql används för att då vet man att man har kontroll på vad som händer, kan testköra queries fort, använda funktioner som kanske inte clienten har stöd för i annat fall... Kanske finns smidigare sätt fast gillar när det inte är för mycket lull lull... och dessutom kan jag ssh till hosten där databasen finsn och köra den där, då ofta inte remote access till databasen är tillåten....

Kodar alla skriptspråk i SubEthaEdit. Jag har använt PHPMyAdmin en hel del för att administrera MySQL, men CocoaMySQL har allt jag behöver. Sen brukar jag vara inne och rota "manuellt" i MySQL konsollen också.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 15:33
Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle vilja veta vilka program ni använder för utveckling av PHP-sidor (inkl administration av MySQL). Motivera gärna varför ni använder dessa program och länka!

Jag är fanatisk användare av Dreamweaver men programmet har en del att önska vad gäller prestanda på Mac.

Något jag verkligen saknar på macen är faktiskt ett riktigt bra IDE för PHP-utveckling.

För den som önska pynta lite kan kanske Zend Studio vara ett alternativ, men jag har själv ingen erfarenhet av detta IDE:

http://www.zend.com/store/products/zend-studio.php?home

Ser nu att det även finns en evaluation-version...ska ladda ner och kolla när jag får tid!

/Kalle

  • Medlem
  • 2004-11-28 15:58

BBedit
phpMyAdmin

Det använder jag, ser inte behov av något mer...

Smultron
och
CocoaMySQL

Duger utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 17:42

Jag kommer inte med nåt nytt.

CocoaMySQL - fritt och enkelt att använda.
SubEthaEdit eller Smultron beroende på humör - fria, hyfsad syntax highlighting i båda.
Vilken jag kör beror på vad jag ska göra och hur många dokument som är inblandade. SEE saknar projektstöd, men tillåter dokument i separata fönster vilket jag uppskattar. Smultron är tvärtom, man kör allt i ett och samma fönster, men har å andra sidan projektstöd. Hugget som stucket.

Adobe GoLive CS samt CocoaMySQL.

HAr alltid gillat GoLive och den pajar inte koden. Gillar förhandsvisningen och hur den hanterar filer då man jobbar med en sida.

Ingen som använder Ed?

Ursprungligen av Kristofer:

Ingen som använder Ed?

...vilket osökt får mig att tänka på den här strippen:
http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=19990508

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-02 16:20
Ursprungligen av Kristofer:

Ingen som använder Ed?

Jodå, men inte för PHP.

BBEdit för all min PHP-utveckling.
phpMyAdmin för MySQL, Enterprise Server för MS SQL (på en PC då eller via Remote Desktop).

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-28 22:22

TextMate och phpMySQL. Har precis börjat testa CocoaMySQL lite, får se vad jag gillar det.

Men efter att ha testat flera editorer, skEdit, Smultron, Pagespinner m fl har jag fastnat stenhårt för TextMate. Smultron låg bra till, men faller på buggig syntaxfärgning. Testade TextMate två dagar och köpte en licens sen...

Bara föra att stämma in i kören:
CocoaMySql + SubEthaEdit
- för att de är gratis.
- helt ok syntaxhighlight, speciellt med sensate releasen där man äntligen fått ett gränssnitt...

Testade Textmate men blev inte frälst på den. Bissart att inte ha preferences. Känns så väldigt omacigt...

För övrigt är jag också en sån där som gillar rails. Jag vet inte om jag är överväldigad och svimfärdig av kärlek än men det jag sett hittills lovar mycket gott. Undrar bara var man kan hitta webhotell... tills vidare kör jag bara små experiment i det lokalt/privat testserver.

Jag laddade ner Zend Studio som såg lite PC-aktigt ut. Installerar Dreamweaver MX 2004 nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-30 21:21

Eclipse med Trustudio för utvecklingsprojekt i PHP. Lite meckigt att installera Trustudio men när man väl gjort det så funkar allt galant. Grym IDE får man...

phpMyAdmin för MySQL...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 21:46

Instämmer med de flesta verkar det som:

1. en texteditor man trivs med (BBEdit i mitt fall, även om jag också har registrerat TextMate och använder det en del, men främst för Ruby-relaterade uppgifter)
2. en kombination av CocoaMySQL/phpMyAdmin för databas-administration, och faktiskt rätt ofta även den textbaserade mysql-klienten

  • Medlem
  • 2004-11-30 22:10

Instämmer i lovsången av;
BBEdit
phpMyAdmin

Dreamweaver hatar jag, speciellt när man ska in i koden å rota - och det måste man ju!
Kursiv källkod, va? Idioti.

BBEdit har ju inbyggd FTP, tidernas bästa search&replace samt en massa annat man inte trodde man behövde. Visst det kostar, men sitter man och kodar flera timmar om dagen så är det värt det.

Ursprungligen av SirN:

BBEdit har ju inbyggd FTP, tidernas bästa search&replace samt en massa annat man inte trodde man behövde. Visst det kostar, men sitter man och kodar flera timmar om dagen så är det värt det.

Adobe GoLive är ju faktiskt snäppet bättre i det fallet. Speciellt med en massa sidor.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det var ju bra mycket snyggare än PHP i alla fall (som bara är ännu ett fulhack som ska likna C för att C är vanligt).

Fulhack kanske, men lättanvänt! (Och därför fnyser snobbarna gärna åt det ).

Ursprungligen av pizzabudet:

Adobe GoLive är ju faktiskt snäppet bättre i det fallet. Speciellt med en massa sidor.

Bättre på sök-och-ersätt eller på FTP-funktionen? (I det förra fallet är jag väldigt tveksam i det senare däremot är det nog högst troligt, tycker FTP-funktionen buggar och har sig.)

Ursprungligen av Adrian B:

Bättre på sök-och-ersätt eller på FTP-funktionen? (I det förra fallet är jag väldigt tveksam i det senare däremot är det nog högst troligt, tycker FTP-funktionen buggar och har sig.)

I Sök och Ersätt. Hade 700 dokument där jag skulle ändra i koden på. Tog 2 sekunder och klart.

FTP funktionen använder jag inte. Har en massa jux på mina webhotell så jag kör med transmit.

Bevaka tråden