Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redundant internetuppkoppling?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ska man göra för att bygga ett nätverk med någorlunda redundans utan att det börjar kosta mycket pengar?

Det gäller en förening som har ett nätverk med ett antal arbetsstationer, ett par kontor samt trådlöst nätverk. Vi funderar på om det är värt kostnaden för ett extra ADSL-abonnemang för att nätverksansvarig (d.v.s. jag) ska slippa rycka ut i tid och otid om något går ner. (Felsökning på distans är svårt när det inte finns någon nätverkskontakt alls).

Alltså skulle jag vilja ha dubbla linjer ut mot internet. I dagsläget har jag modemen, men behöver utrustning för att kunna få själva redundansen att fungera i praktiken.

Finns det några enklare "routrar" som hanterar detta? Eller är det bättre att sätta upp en gammal oanvänd dator (eller två) för att göra jobbet? Ska jag nöja mig med redundanta uppkopplingar men en router med två interface.

Vad kan jag komma undan med på en liten budget?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 22:57

Lite OT kanske men är det inte bättre att satsa på att den andra uppkopplingen inte är av samma typ, kanske uppringt modem som går igång endast när adsl går ner(hos annan operatör kanske?).

Långsammare men billigare, om du bara vill ha redundans för att kunna felsöka borde det vara bättre.

Utan att veta så är det väll bättre tillförlitlighet på uppringt än adsl. Dessutom när adsl strullar brukar det väll oftast vara en hel telestation det strular för så flera adsl räcker inte som skydd.

//Erik

Senast redigerat 2004-11-25 23:51

Bra poäng. Frågan kvarstår dock hur detta ser ut i övrigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-26 08:10

En Airport-station med inbyggt modem kanske?
Då kan du ha två olika konfigurationer en när ni kör via adsl och en annan vid modemuppkoppling.
Lätt att byta inställningsfil när det krånglar, även för en ovan meckare.

Får man fråga vad som anses vara mycket pengar? Vissa företag tycker ju att allt över en tusenlapp är jättedyrt, samtidigt som det är affärskritisk katastrof när något slutar fungera...
WatchGuard har till exempel Firebox X Edge med stöd för dubbla ISP i redundanssyfte. Då kan du ju sätta t.ex. en ISDN-router som ISP2. Den är dessutom trevlig som brandvägg också, och kommer under december med inbyggt 802.11g med WPA. Men det kostar ju inte under tusenlappen...

En Airport är inget alternativ om den inte kan slå över automatiskt. Om det ändå ska vara någon som manuellt slår över från ett system till ett annat kan jag lika gärna behålla det system jag har och fixa en modemuppkoppling att koppla in för hand när det behövs. Men jag vill slippa behöva förklara för den som råkar vara på plats när något händer vad som ska göras.

Mycket pengar är en lösning som kostar mer än ett par tusen. Det är trots allt en förening och inte ett företag och inget affärskritiskt, om än en del medlemmar som blir sura. WatchGuard såg trevligt ut, men om det är det billigaste som finns får det vänta tills priserna gått ner lite. 4500:- är lite i mesta laget ändå.

Finns det andra förslag/tankar? Det måste inte vara en router. Finns det smidig mjukvara som kan installeras på en dator med två nätverkskort (alt. nätverkskort och modem)?

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-28 15:09

Det där går definitivt att göra med Linux och en dator. Med lite tur kanske med en anpassad "router-dist" som exempelvis Clarkconnect. Med lite mindre tur manuellt (och om du inte är Linux-hacker så kan du räkna med att det tar MYCKET tid då).

Ursprungligen av TERdON:

Det där går definitivt att göra med Linux och en dator. Med lite tur kanske med en anpassad "router-dist" som exempelvis Clarkconnect. Med lite mindre tur manuellt (och om du inte är Linux-hacker så kan du räkna med att det tar MYCKET tid då).

Får kanske blir det om jag inte hittar något bättre. Blir lite att pilla med men det kan ju gå.

Har alla här som har någon typ av redundans i nätverksuppkopplingen en "riktig" router av typ ovan?

  • Medlem
  • 2004-11-28 17:42
Ursprungligen av mrubenson:

Får kanske blir det om jag inte hittar något bättre. Blir lite att pilla med men det kan ju gå.

Har alla här som har någon typ av redundans i nätverksuppkopplingen en "riktig" router av typ ovan?

Det finns säkert speciallsydd hårdvara som gör just det du eftersöker, man kan inte tänka mig att det är speciellt vanligt (läs:dyrt). En Linux med ett par nätverskort och IP tables som gateway klarar utan problem av jobbet. Efterssom den bara skall skyffla ettor och nollor räcker (teoretiskt sett) en 486:a med floppy. Jag kör själv en liknande lösning hemma, dock med dubbla processorer för att vara säker på att det finns datorkraft kvar om någon process (servern gör lite mer än skyffla data) oväntat vill äta upp all kraft den får tag på.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

Senast redigerat 2004-11-28 18:47

Vad kör du för programvara, Kalle?

  • Medlem
  • 2004-11-28 18:44
Ursprungligen av mrubenson:

Vad kör du för programvara, Kalle?

IP tables för firewall/gateway-funktioner.
Wondershaper för QoS.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

1
Bevaka tråden