Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera bluetoothenheter samtidigt...?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-26 00:09

Hej,

Kanske en dum fråga men...

Fungerar det att t ex ha en bluetoothmus och ett bluetoothtangentbord anslutet samtidigt...?

//mmi

Bör funka eftersom att apple säljer både trådlöst tangentbord och mus...

Tycker jag i alla fall...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-26 02:33

Japp, funkar prima!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-26 07:30

Finns det någon begränsning på antalet anslutna enheter? Eller är det "oändligt"?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-11-26 08:56

Jag har telefonen, PalmTreon och en mus ansluten utan problem......

De tidiga blåtandsmodulerna klarar tyvärr bara en uppkoppling i taget. Det gäller tex min Dlink DWB-120M.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 23:05

tror att max är 127 i bluetoothspecifikationen egentligen

Till den nya iMacen funkar både mus, tangetbord, iPaq, mobiltelefon & headset. Allt på en gång!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 00:43

Någon som lyckats använda 2 telefoner samtidigt? Så att man ser vem som ringer på skärmen från två telefoner och att man kan välja vilken telefon man vill ringa ut på från adressboken?

Det går att ha upp till åtta enheter i ett s.k. piconät. Då kan alla enheter kommunicera med varandra. Om det inte är viktigt att alla enheter kan prata så går det att skapa flera piconät och komma upp i 127 enheter samtidigt.

Det går bra att använda två telefoner samtidigt, men oftast går det inte att använda dem på samma sätt. När telefonen kopplas ihop med adressboken eller lyssnar på inkommande samtal har de en RFCOMM-förbindelse som fungerar ungefär som en seriekabel. Det är det som du ser i System Preferences->Network->Bluetooth. Om RFCOMM-kanalen är upptagen kan du inte använda den andra telefonen till det med. Däremot bör det gå utmärkt att t.ex. vara uppkopplad mot adressboken med en telefon och skicka bilder till en annan. Det är, vad jag vet, bara RFCOMM som har den här begränsningen - det går alltså att t.ex. skicka filer till flera enheter samtidigt.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 15:06

En sak som inte fungerar är att ha ett Bluetooth headset och samtidigt använda adressboken för att se vem som ringer.

Tydligen använder adressboken samma kanal (serieport) som headsetet.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

Ursprungligen av jannes:

En sak som inte fungerar är att ha ett Bluetooth headset och samtidigt använda adressboken för att se vem som ringer.

Tydligen använder adressboken samma kanal (serieport) som headsetet.

Trist!

Vore ju smidigt annars att sitta med mobilen i fickan och headset och sköta all kommunikation från datorn.

Väcker liv i den här gamla tråden. Jag har problem med flera enheter samtidigt. Min MS Mus vill inte fungera som den ska samtidigt som min Sony Ericsson k610i är kopplad mot datorn. Datorn är en MBP från förra året med senaste system.

1
Bevaka tråden