Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Latex-guide.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter en bra kom-igång-med-latex om någon har några bra tips. en google-sökning ger i och för sig bra resultat. Om man orkar harva igenom lååånga fula textdokument. Finns det kanske något enklare?

Tack på förhand!
/ Niklas

Kolla på http://www.dd.chalmers.se/latex/ , hjälp om hur man använder latex på Chalmers, men innehåller även några bra mallar och manualer mm. Har hjälpt mig iallafall.

The Not So Short Introduction To LaTeX:
www.ctan.org/tex-archive/info/lshort/english/lshort.pdf

Mycket bra skriven, lätt att hänga med i och tar upp det viktigaste. Själv lärde jag mig LaTeX med just den boken, och nu har jag alltid en utskriven och inbunden sådan på mitt skrivbord (oumbärlig!). Om du inte är matematiker eller har väldigt speciella behov behöver du förmodligen inte mer litteratur än så.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 11:19

Och jag tipsar om "Att skriva rapporter med LaTeX" från mitt Alma Mater LTH. Fortfarande den bästa och enklaste jag sett.

http://www.efd.lth.se/perf/handledning/

Tack alla tre! Nu har jag något att bita i de närmaste veckorna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-26 19:40
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag letar efter en bra kom-igång-med-latex om någon har några bra tips. en google-sökning ger i och för sig bra resultat. Om man orkar harva igenom lååånga fula textdokument. Finns det kanske något enklare?

Tack på förhand!
/ Niklas

Trodde ett tag jag hamnat helt fel, 'vad har gummi i Unix forumet att göra?' tänkte jag..

Ursprungligen av flabb:

Trodde ett tag jag hamnat helt fel, 'vad har gummi i Unix forumet att göra?' tänkte jag..

Det finns engångs-licenser både med och utan latex. Säljs oftast i 5- eller 10-pack. Ungdomsmottagningen har gratis demoexemplar.

Ursprungligen av flabb:

Trodde ett tag jag hamnat helt fel, 'vad har gummi i Unix forumet att göra?' tänkte jag..

"Kom igång med Latex" lät minst sagt skumt

Jag rekommenderar starkt Per Foreby's LaTeX handledning:

Kan gratis laddas ner i diverse format här.

Perfekt att skriva ut och ha bredvid. Om du använder Maple så kan den exportera direkt till TeX-format. Mycket praktiskt.

Ciryon

Edit: Såg just att Björn Roth redan tipsat om det ovan. Han ska ha credz.

  • Medlem
  • London
  • 2004-11-29 14:14

Även Matlab kan generera LaTeX-kod har jag för mig...

1
Bevaka tråden