Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PANIK min G4 startar inte!........ÄNTLIGEN LAGAD! JIPPIE

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dubbelpropp MDD vägrar starta. Den står tyst i 5 sek, sen sätter fläktarna igång på max och slutar aldrig! Inget på skärmen, inget start ljud eller ens ett pip.
Vad Gör jag

Senast redigerat 2004-08-03 14:34

Testa med att plocka ut det interna lilla batteriet i en timme och sätt tillbaka det och starta om. På moderkortet finns en CUDA-knapp som du kan hålla ned några sekunder och testa sedan igen. Se då till att datorn inte får spänning... testa även med att lossa samtliga kablar från dator i samband med att du resettar via CUDA-knappen.

Gör en snabbsökning på CUDA på forumet, det finns ett par trådar där (bland annat jag) fått hjälp med G4:or som vägrar starta. Det brukar fungera med CUDA, men som sagt.. sök på CUDA, det är viktigt att du gör det rätt nämligen.

Hoppas det löser sig för dig.

Har nu tryckt på PMU knappen...
Väntar nu 10 min innan jag slår på!
Bör jag sätta in batteriet innan jag slår på eller efter?

Nu har jag gjort allting!!
Tyvärr så verkar det ej gå att få igång den. Det blir till o lämna in den till macademic eller nåt och se vad som är det stora felet. Det måste ha hänt nåt under semestern, Åskan har tydligen slagit ner i huset. Och den verkar ha bränt nåt i Datorn.
Snyft, snyft, snyft...
Jag får nog ringa Trygghansa och kolla vad som gäller vid detta...

Testa samma sak igen och låt allt vara så över natten och sätt sedan tillbaka batteriet... plugga även ur tangentbord/mus/monitor/fw-prylar/usb-prylar/högtalare etc.. startar den från installations-cd ? Håll ned tangent C för detta. Kanske systemet behöver repreras, dvs. fsck -f ( via Äpple + S ), upprepa isåfall detta kommando tills du får svaret om att allt är OK, skriv sedan reboot och tryck ned Retur-tangenten.

Inget Hjälpte.
Nu är den i alla fall inlämnad på service hos macademic. Skulle ta 1 vecka innan jag får besked om vad som var fel och i dessa semestertider så kan jag tänka mig att det kommer att gå sakta. Jag som hade tänkt spela in nya låtar under Juli får väl vänta till augusti. Får väl använda pezeen i några veckor(snyft). Det känns inte alls roligt att gå från OsX till XP just nu men det får duga. Problemet är att det interna ljudkortet suger fett. Får försöka inhandla ett firewirekort (eller så köper jag några billiga spel och spelar bort hela semestern.
Tack för hjälpen i alla fall

Eric

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-09 14:00

Trist när sånt här händer.

Du skulle ju kanske kunna - håll i dig nu - ta en veckas semester från datorn och göra något utomhus.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-09 14:13
Ursprungligen av hugin:

Trist när sånt här händer.

Du skulle ju kanske kunna - håll i dig nu - ta en veckas semester från datorn och göra något utomhus.

Det där var taskigt.

Ha ha... Då hamnar nog blixten på mig istället.

Äntligen lagad...
Det blir skönt att kunna använda macen igen och inte min pc...(även fast min pc är kanon men tyvärr så är inte XP så roligt jämt.)
Skönt att försäkringsbolaget är så tillmötesgående.
Felet var i alla fall att processorn hade brunnit.

Å fy fasen, bränd processor.
Hur mycket kostade det att fixa en sådan skada? Eller om man formulerar det så; hur mycket betalade försäkringsbolaget ut?

/K

Förebyggande fråga: Kan försäkringen gälla om en Verax-moddad MDD´s procesorer brinner upp ? (Personalköpsdator med AppleCare). Ja - kan ju vara bra att känna till om olyckan är framme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-27 21:28

Jag har en MDD dual G4 1,25 Ghz med exakt samma problem. Låter lite otroligt om båda processorerna brunnit, men kan man i så fall få igång den ena och bara köra på den? Nån som har några råd om hur man kollar upp det?

1
Bevaka tråden