Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur delar flera anv. på samma "Musik"-katalog

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en liten powerbook med OSX10.3 och delar användandet med tjejen och vi har var sitt konto. Men eftersom vi inte direkt vill ha dubbla uppsättningar musik och filmer vill jag gärna att vi delar på min Musik och filmkatalog. Tänkte i min enfald bara ta bort hennes kataloger och ersätta dem med symboliska länkar till mina, men så enkelt var det rakt inte. Trots att jag är administratör så kan jag inte ens gå in i hennes kataloger, inte ens med sudo går det särskilt bra.

Jag har förstått att det är en speciallösning även detta för OSX och inte en vanlig katalog vilket sätter mig på pottkanten. Någon som vet hur jag skall gå tillväga för att lsöa detta?

Tack på förhand...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 22:20

Det finns massa lösningar.
Jag satte bara att "mitt" itunes skulle spara filerna i mappen "delad" (avancerat, iTunesmappens plats) och sedan satte jag andra användaren till att ha sina filer där oxå (har faktiskt inte provat att lägga in från andra användaren, den behöver ju egentligen skrivrättigheter), sen så har envar sin "metadata" (som ligger i "musik hos envar) om vad som finns i biblioteket som envar får uppdatera för att hitta allt…

Kanske inte tekniskt galantaste lösningen, men fan så smidig att få till , men söker du så finns det tusen trådar om symlinks och sådant…

  • Medlem
  • 2004-11-27 02:11

Det borde ju bara vara att ändra rättigheterna på iTunesmappen…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-27 14:20

Stod inför exakt samma problem nyligen. Lösningen är inte så enkel som man kan tro. Jag hittade och följde den här guiden, och det funkar väldigt bra. Det enda som är jobbigt är när den ena glömmer att stänga ner itunes innan man växlar användare. Då går itunes inte att starta eftersom biblioteket är låst.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-07 08:02
Ursprungligen av C-mon:

Stod inför exakt samma problem nyligen. Lösningen är inte så enkel som man kan tro. Jag hittade och följde den här guiden, och det funkar väldigt bra. Det enda som är jobbigt är när den ena glömmer att stänga ner itunes innan man växlar användare. Då går itunes inte att starta eftersom biblioteket är låst.

När jag följde länken meddelas i en update att det är ändringar efter iTunes 4.7
UPDATE: The method described here is no longer necessary. Just install iTunes 4.7. Once installed, the music from other users on your machine will show up in your "Sources" list on the left hand side, under "Shared Music".
Thanks Apple!

Men när jag testar detta, och delar ut mitt musik bibliotek kan frugan bara se filerna när jag har iTunes igång. Så fort jag stänger iTunes kan hon inte köra...

Dumt sätt. Vi gjorde som Apple rekommenderr, lägger musiken i Delat.mappen. Sen är det bara att ställa in respektive användares iTunes biblioteksökväg till den mappen. Färdigt!
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93195

Problemen kommer när den ena lägger till musik, då måste den andre lägga till manuellt också. En lösning på det vore bra. Ett litet script kanske?

Ett annat problem är att man måste dela all msuik, om det nu skulle vara ett problem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 00:17
Ursprungligen av Leftrustle:

Problemen kommer när den ena lägger till musik, då måste den andre lägga till manuellt också. En lösning på det vore bra. Ett litet script kanske?

Exakt, det är just det guiden jag länkade till tar hand om. Apples tips innefattar inte att man delar själva biblioteket, bara filerna.

Samma som Pär gjrorde insåg jag nu... Åväl, det är åtminstone en officiell lösning och nu har ni länken

  • Medlem
  • 2004-11-27 14:45

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=37930&highlight=itunes

här förklaras hur man delar på samma bibliotek och alla har möjlighet att lägga till spår så att det gäller alla användare. Visserligen måste iTunes stängas av mellan användarna, men det fungerar iaf.

Problemet då är att man även delar playlists osv... Litar på att iTunes 5 ska göra allt perfekt.

Men detta gäller ju bara musikkatalogen och inte filmer också...
Jag har provat att lägga in min ena användare i samma grupp som den andra (ändrat GID) och tänker nu prova att ta bort musik och filmkatalogen för användaren samt skapa alias eller sym-länka den andres musik och film-kataloger över... det är för mig den självklara lösningen men eftersom ingen av er föreslår det blir jag nervös, är det o-macigt att göra och därmed inte fungerar av någon anledning?

Filmer hanteras inte av speciellt program och då kan du väl ha dem var som? Dvs. utanför någons hemkatalog? Då kan de nås av båda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 20:41

Det man egentligen skulle vilja ha är ju en "ignore permissions on this volume"-ruta för mappar (med undermappar), precis som det finns för diskar... hade det funnits hade denna typ av problem aldrig uppstått.

Jag hoppas att Apple löser det här till en senare version av iTunes och iPhoto. Hittills har jag provat att ha iTunes-musiken lagd i /Users/Shared/, men det blir problem när en användare har lagt in en artist, och en annan användare sedan lägger in en ny skiva med samma artist. Artistmappen ägs av den första användaren, och så krånglar allting.

Ny brutal lösning:
Jag skapar en ny användare, som jag kallar Musik. Inget lösenord. Den användaren ska alltid vara inloggad i bakgrunden, och ha iTunes igång. I den användarens musikbibliotek ligger all musik, och den användarens iTunes är inställt att dela ut till andra användare.

När jag vill lägga till ny musik eller bränna en skiva, snabbyter jag till Musik. Jag kan naturligtvis använda mitt eget musikbibliotek till apart tolvtonsmusik eller annat som de andra inte är intresserade av. Men vill jag lyssna på det som delas av alla, väljer jag det utdelade biblioteket som ägs av Musik.

Som sagt: inte så raffinerat, men heller inga ingrepp med automatiska sudoscript och annat.

1
Bevaka tråden