Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of WarCraft - allmän diskussion

Tråden skapades och har fått 500 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Blizzard jobbar med spelet World of Warcraft och spelbetan blir snart tillgänglig i Europa.

Byter härmed ämne på denna tråd, som från början var tänkt för klansnack, till att bli en allmän diskussion om World of Warcraft. Klandiskussioner hänvisas framöver till denna tråd.

Christofer, MacGamers.se

  • Medlem
  • 2004-06-27 19:51

WoW kommer kosta pengar, det står det på deras sida

"Will there be monthly fee to play the game?
Yes; however, we are still investigating our business model and have not yet determined what the fee will be."

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 22:58
Ursprungligen av Toke:

WoW kommer kosta pengar, det står det på deras sida

hehe Så Blizzard jobbar inte ideelt då? Detta vänder upp och ner på allt

Nu har jag fått höra av en kompis som driver databutik att de inte får hem några samlarboxar från deras leverantör som skyller på att de fastnat bland ortsbefolkningen i Finland, där lagret ligger, som bokat alla tillgängliga. Det lite trevligare var att prognosen för säljpremiär nu var 30 jan för honom. Hans butik är dock helt pc-baserad, så frågan är om det finns någon pc/mac utgåva som ev kommer i en andra våg eller är alla hybrider. Jag har en första utgåva av Diablo II exp som min powerbook inte förstår sig på nämligen.

Ursprungligen av Örjan:

Hans butik är dock helt pc-baserad, så frågan är om det finns någon pc/mac utgåva som ev kommer i en andra våg eller är alla hybrider. Jag har en första utgåva av Diablo II exp som min powerbook inte förstår sig på nämligen.

WoW är en simultan release för både Mac och Windows, och alla utgåvor är hybrida. Du kan lugnt handla i vilken PC-butik som helst

  • Medlem
  • 2005-01-21 15:45

inte så mycket med just mac att göra men lite nyfiken:

Vad kommer ni primärt att spela för karaktär?

Personligen funderar jag åt Undead Rouge! For the Horde!

Det finns bilder på "beta-boxen" som släpps i övermorgon! Tittar man noga så ser man att det är både Mac och PC-version!

http://www.warcraft.nu/images/diverse/utsidabig.jpg

Ciryon

Då har jag beta lådan i min hand.
Det var inte mycket i den kan jag säga...
Servrarna öppnar tidigast nästa helg.
Inte får jag ladda ner innan dess heller.

Hur ska jag tolka att det står på baksidan:
Minimum:
PC
Mac

Recommended
PC

:?

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-11-26 16:08

hehe jag har också min betabox hemma nu
Det borde ju stå

Recommended
Mac

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Servrarna öppnar tidigast nästa helg.
Inte får jag ladda ner innan dess heller.

Om det inte kommer en nu jättepatch till den öppna betan så kommer du kunna fippla lite i den US-beta du har och få det att funka ändå.

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-11-26 16:11
Ursprungligen av Christofer:

Om det inte kommer en nu jättepatch till den öppna betan så kommer du kunna fippla lite i den US-beta du har och få det att funka ändå.

Jasså så det går asså, e det bara att regga sig då eller hur gör man?

Hehe missuppfattade allt lite nu... trodde att det gick att börja spela nu

ugh, jag som bara hann spela en dryg halvtimme i den amerikanska öppna betan... :/ När kan denna tänkas dyka upp i europa? Eller har de helt enkelt skippat den här? (spelet finns väl redan att köpa i .eu?)

Ursprungligen av johan dansk:

ugh, jag som bara hann spela en dryg halvtimme i den amerikanska öppna betan... :/ När kan denna tänkas dyka upp i europa? Eller har de helt enkelt skippat den här? (spelet finns väl redan att köpa i .eu?)

Den öppna slutfasen körs igång under december månad. Har man inte skaffat betakittet så är det bäst att vara på hugget så att man får en plats. Den amerikanska betan hade som bekant ett otroligt högt antal ansökande.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 20:45

Eller så har man redan EU-betan

Man kommer vara lokalt låst den första tiden när starten drar igång. Dels för att det ska bli lättare för blizzard att få koll på betalningar och dels för deras egen support. Den amerikanska supporten vill inte sitta och hjälpa förvirrade tyskar som inte kan engelska. Därför får vi engelskspråk-kunniga svenskar lida.

Däremot räknar Blizzard med att ta bort denna spärr efter ett tag men då får man antagligen spela på egen risk. Om du kör fast å inte kan engelska så kanske du får räkna med att inte kunna bli hjälpt.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 11:44

det här med world of warcraft - pre order som har final beta key insida osv.. 99:-! tokbra tyckte jag.. men den här "authentication key" (jävla ord), den ska inte användas förren betan släpps?

skulle iofs kunna maila blizzard och fråga men då skulle jag ju få svar lagom till jul eller nåt

Ursprungligen av KKriss:

det här med world of warcraft - pre order som har final beta key insida osv.. 99:-! tokbra tyckte jag.. men den här "authentication key" (jävla ord), den ska inte användas förren betan släpps?

skulle iofs kunna maila blizzard och fråga men då skulle jag ju få svar lagom till jul eller nåt

Ja, betanyckeln kommer du kunna börja använda under december månad då slutfasen av betan inleds (den är dock inte uppstartad ännu).

Nu slapp du vänta mer än tre minuter

http://www.xlr8yourmac.com/games/mac_wow_performance.html#storytop

Verkar som World of Warcraft ger kass framrates på Macen... Tragiskt men sant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 18:44

Tyckte jag fick helt ok fps. Kollade iof ens aldrig på grafikinställningarna nått. Nu önskar jag att jag aldrig spelat USA open betan. Väntan på europabetan är olidlig

Jag tyckte oxå att WoW flöt på riktigt bra på min imac G5, tills jag kikade på fps-mätaren. Den låg runt 20-22fps om jag var själv ute i skogen och sjönk ner till 12 ibland då det hände mkt på skärmen.
Trots att fps'n var så låg tyckte jag aldrig att spelet kändes segt eller ryckigt. Nu har jag skaffat mig 512MB minne till, så det ska bli spännande att se hur mkt bättre spelet flyter med 1GB minne.

20-22 är faktiskt rätt dåligt. Minst 30 måste det egentligen vara.

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.aspx?fn=wow-tech-support&t=402&tmp=1#post402

Verkar som man får urkass framerate. Låter jäkligt trist då min farsa nyss köpt samma dator för 2700-dollar.

Vems fel är det? Blizzards? Apples? Atis? Nvidias? OpenGLs? På en Mac och en PC med samma specifikation verkar PCn ha dubbla hastigheten.

Fullkomligt tragiskt faktiskt. Djup besvikelse.

Jag har faktiskt börjat ifrågasätta om Blizzards mac-programmerar vet vad dom gör. Diablo 2 har askasst framerate även på en Dual 1.8ghz. En 233mhz Pentium 2 körde Diablo 2 smidigare än min iBook 700mhz.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Jag har faktiskt börjat ifrågasätta om Blizzards mac-programmerar vet vad dom gör. Diablo 2 har askasst framerate även på en Dual 1.8ghz. En 233mhz Pentium 2 körde Diablo 2 smidigare än min iBook 700mhz.

Det är snudd på skandal det där WoW med nVidia 6800-kortet i en G5:a. Bara det hur kass det verkar gå på en splitter ny PowerBook. Det är en sak att saker går långsammare på Mac, men det är lite väl stor skillnad i spelen.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-12-03 18:22
Ursprungligen av star-affinity:

Det är snudd på skandal det där WoW med nVidia 6800-kortet i en G5:a. Bara det hur kass det verkar gå på en splitter ny PowerBook. Det är en sak att saker går långsammare på Mac, men det är lite väl stor skillnad i spelen.

http://www.insidemacgames.com/news/story.php?ID=10542

Artikel

Visst, det kanske löser sig. Rob Barris är en trevlig kille (har epostat med honom lite), men det är ändå märkligt att det är samma visa nu igen.

Diablo 2 har t. ex. fortfarande prestandaproblem på Mac (kanske inte på G5:or. Har inte testat.) om man kör i OpenGL-läge, och det vill man ju kunna. Länge var det också kosmetiska grafikproblem om man använde ett ATI-kort och hade igång OpenGL. Nu är det inte det, men spelet går fortfarande hackigt när ett gäng fiender springer runt på skärmen. Detta med föjlande maskineri:

G4 867 MHz 256 KB L2 Cahe och 2 MB L3 Cache
512 MB RAM
ATI Radeo 64 MB VRAM
Mac OS X 10.3.6

Min brors P4 på 1,3 GHz också med 512 MB RAM men med ett bra mycket sämre GeForce 2 MX med 32 MB VRAM kör Diablo 2 perfekt.

Jag vet. Det är det som stör mig så mycket Star-affinity... Diablo 2's Mac-prestanda var usel jämfört med PC-versionen, och nu gör Blizzard samma "misstag" igen? Jag förstår inte... Warcraft 3 var det inga problem i jämförelse mellan båda (verkade det som i alla fall).

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Jag vet. Det är det som stör mig så mycket Star-affinity... Diablo 2's Mac-prestanda var usel jämfört med PC-versionen, och nu gör Blizzard samma "misstag" igen? Jag förstår inte... Warcraft 3 var det inga problem i jämförelse mellan båda (verkade det som i alla fall).

Warcraft III scrollar rätt mycket sämre på Mac och laggar mycket om man exempelvis zoomar in fullt med scroll-hjulet. Fast det märks nog inte på nyare Macar. Kan säga att WC3 går mycket bättre under OS 9 vilket jag ju kan köra på min 3 år gamla "Quicksilver" 867 MHz. Fast det vill man ju helst slippa.

Ett annat problem jag kan erinra mig på Mac-versionen av WC3 är att munrörelserna är helt osynkroniserade med ljudet på introfilmen (original WC3). Så är inte fallet på PC-versionen vill jag minnas.

  • Medlem
  • 2004-12-05 18:01

Med senaste patchen funkar WC3 jättebra i högsta upplösningen både på min G5:a (1600x1024) och på PB:n (1024x768). Perfekt anpassning mellan spelets krav, processorkraft och skärmupplösning på båda datamaskinerna.

När jag precis hade köpt WC3 och försökte köra den opatchade versionen out-of-the-box så var det ruskigt dålig fps och massa grafikflipp.

Jag tror Blizzard kommer att patcha upp WOW förr eller senare (t ex när nån av programmerarna får ett 6800 till sin jobbdator). Problemet är att de stackarna kan ju inte se in i framtiden, hur skall de kunna se till att spelet funkar på 6800:an som inte ens fanns när de började programmera WOW?

  • Medlem
  • 2004-12-06 17:57

Hmm... Låter ju inte så kul om man måste dra ner en massa inställningar till minimum (som jag gjort på min iBook för WC3) för att få det att flyta. Hoppas att det då ska gå bättre på den nya G5:an 2x2GHz som står här och skiner!

Finns det någon större internationell Mac-klan i WoW som ni känner till? Vore kul att kolla hur det går för dom i PC-pressen...

Z.

Det är faktiskt sant det du säger Gnarv, att Warcraft 3 flyter på mycket mycket bättre nu än vad det gjorde då spelet släpptes på samma datorer. Det finns alltid hopp

Bevaka tråden