Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

wap-utveckling?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet hur man gör sin hemsida tillgänglig för WAP? Är det bara vissa taggar som måste sättas i vanlig HTML-kod eller måste hela hemsidan skrivas om för WAP? Kräver det några speciella serverinställningar, eller kan jag använda mitt .mac-konto för att göra information tillgänglig för wap?

Slutligen, var hittar jag bra dokumentation för programmering av wap-sidor?

Tack för all hjälp!

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 18:50

Några rader i httpd.conf och wml-kod i sidan…
Fanns massa bra i trådar här så det är väl bara att söka

edit: Tusen år gammalt men matnyttigt inlägg < http://99mac.se/forum/showpost.php?p=46159&postcount=5 >

Ursprungligen av Pär:

Några rader i httpd.conf och wml-kod i sidan…

Tack för tråden! Åsså skippar vi fikonspråket! Jag är helgrön på det här och har aldrig skrivit en rad HTML (förrän nu). Jag antar att det här rör min fråga om huruvida jag måste konfigurera någonting för att få det att funka med WAP? Innebär det att mitt .mac-konto är stekt för wap-access?

/Jont Olof

Nu har jag sökt på wap och inte tusan fick jag fram något som gjorde mig direkt klokare för det!!

Är det verkligen ingen på detta hjärnkontor som kan det här med WAP? Björnström!? Hur fixade ni wap till 99mac?

Jag vill kunna göra två saker:

- Lägga upp ett filarkiv så folk med mobil kan hämta filer från min hemsida (exempelvis videos)

- Folk skall kunna strömma 3G-filmer till sina mobiler.

Det senare kan skippas om det är krångligt, men jag tycker det vore lite av en fjäder i hatten att lyckas med det!

Tack då!

/Jont Olof

Jag är vet inte, men jag är rätt säker på att de telefonerna som stöder video inte stöder wap utan använder HTML. Och det är inte svårare än att lägga upp en länk till en fil.

Annars när det gäller wap så finns det lite verktyg för att testa osv., emulatorer och så.

WAP = WML (Wireless Markup Language). Modernare lurar klarar dock c/xHTML, HTML galant. Skriv enklare och framför allt smalare sidor i vanlig HTML, så kommer du långt.

/M

Tack för svaren. Anledningen till att jag vill kunna länka videofilmerna till WAP-Sidor är för de tokdårar som vill tanka hem filmerna till sin K700i och det på resande fot! Mig veterligen stöder inte den telefonen HTML men den kan spela upp 3gpp filmer.

Ska kolla in länkarna och se vart det leder!

/Jont Olof

Ursprungligen av Jont Olof:

Mig veterligen stöder inte den telefonen HTML

Jo, men visst gör den väl det? Den har ju en liten webbläsare i sig. Jag har då gjort webbsidor som läses i den och jag kan inget om WML...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 12:42

k700 htmlstöd

K700 har WAP 2.0 läsare. Den stöder XHTML Mobile samt XHTML Basic. Den har även stöd för WCSS 1.1 och cookies.

Jag hade helt klart gjort sidorna i xhtml istället för wap eftersom du kan läsa xhtml i en vanlig webbläsare.

Finns det någon WAP-Browser för OS X? Jag var inne på versiontracker men hittade ingen.

Ursprungligen av Jont Olof:

Finns det någon WAP-Browser för OS X? Jag var inne på versiontracker men hittade ingen.

Jag vet att det finns web-baserade wapizers, men jag skulle vilja ha en lokalt på datorn när jag är ute på resande och vill jobba med wap-sidan...

Ursprungligen av Jont Olof:

Finns det någon WAP-Browser för OS X? Jag var inne på versiontracker men hittade ingen.

Opera klarar wap har jag för mig.

Ursprungligen av Kristofer:

Opera klarar wap har jag för mig.

Jepp! Det gjorde det! Tack för det tipset!

Jag börjar bli en fena på det här med hemsidor och wap! Jag undrar dock hur man skriver i WML för att hämta hem en fil till telefonen. Att länka med <a href=""><a> verkar inte funka

Nu har jag stött på knepiga saker. När jag anger mina wapsidor med suffixet .wml så klagar min mobil (T630) på att filen är felformaterad med hänvisning till någon rad i koden. Om jag dock döper om filen till .xml så funkar den finfint med min T630. Däremot kan inte min kompis som har en K700i läsa wap-sidan om den heter .xml, och Opera förstår inte hur den är skriven om suffixet är .xml. Däremot så visar den .wml absolut finfint! Varför?

Känns som om denna tråd utvecklas till en monolog. Skulle bli jäkligt glad om någon som kunde det här snurrade förbi och hjälpte mig på traven.

Jag funderar på om det kan vara så att min DTD är fel och att det är detta som skapar problemen. När jag namngivit filerna .wml och går in på dem från min T630 får jag följande felmeddelande:

The request failed
The page was malformed.
Technical description: XML error - unexpected element (before or at line 6).

Min polare som kör en K700i får följande felmeddelande:

Tjänsten kan inte utföra den begärda åtgärden. Ingen startsida definierad.

Märk väl att detta är xml-filer som min T630 kan tolka helt rätt om de ges suffixet .xml och som Opera kan tolka korrekt om de ges suffixet .wml!

Something is rotten in the state of Denmark!

Om det nu skulle vara min header som är fel, vad är det då som är fel med den? Någon som vet vilken dtd-fil jag skall ha?

<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN"
"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1_1.xml">
<wml>
/.../
En massa kortinnehåll
/.../
</wml>

Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp!

Ursprungligen av Jont Olof:

Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp!

Jag har följt din tråd med intresse eftersom jag arbetar med mobila tjänster, men det är tyvärr 4 år sen som jag senast arbetade med WAP och WML så jag har glömt av allting. Jag ska ärligt säga att jag inte trodde att det var någon som använde WAP längre.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 13:41

Dagen tillrätta lägging WAP är inte krav att du kör WML , det du säger är att du hälre använde xHTML som sid beskrivings språk i stället för WML , slutsats man kan köra WAP och xHTML

//Daniel

1
Bevaka tråden