Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad blir årets julklapp 2004?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Allt fler företag och institutioner försöker förutspå "årets julklapp" och 99mac skall inte vara sämre. Vad tror du blir årets julklapp?

Under dom senaste dagarna har vi fått se flera förutspåelser ifrån Svensk Handel, SIBA och exempelvis IDG. Nu vill vi veta vad DU tror blir årets julklapp!

Du som tror på iPod får gärna delta i denna omröstning på iPod.se:

Vilken iPod är hetast julen 2004?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 13:49

Öhh. iPod och iPod mini så klart.

MP3-spelare har ju Siba gått ut och sagt, och folket följer det som är sagt, senär årets julklapp skapad :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-18 17:28

Den riktiga julklappen lär väl bli like tid med familjen, nåt som verkligen inte funnits där de senaste månader...

Årets julklapp vet jag inte men personligen ska jag försöka ge flickan en fin elegant morgonrock, sittandes på den en söt nalle som har något gott samt biljett till London i händerna. Allt inpackat i en mystisk låda.

Hoppas hon inte läser det här nu.

  • Medlem
  • 2004-11-18 23:04

Mp3-spelare .....men de billiga små kommer sälja otroligt mycket mer än iPod antagligen :rolleyes:

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2004-11-18 23:40

MP3-spelare helt klart. Passar de flesta plånböcker ju, kostar allt från 300 till 6000

Vad är definitionen på årets julklapp? Är det den produkt som ökar mest från föregående år? Eller den prdodukt som säljer mest till antalet? Eller mest till omsättning? Om det är mest till antalet lär ju CD-skivor och böcker vara svårslagna typ varje år....

  • Medlem
  • 2004-11-22 10:34
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Vad är definitionen på årets julklapp? Är det den produkt som ökar mest från föregående år? Eller den prdodukt som säljer mest till antalet? Eller mest till omsättning? Om det är mest till antalet lär ju CD-skivor och böcker vara svårslagna typ varje år....

Handelns utredningsinstitut bara utser nåt varje år som de tycker är årets julklapp.

"För att uppnå den ärorika titeln som Årets julklapp skall en produkt uppfylla något eller flera av följande kriterier:
1. Produkten skall vara en nyhet eller nyväckt intresse för året.
2. Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
3. Produkten skall representera den tid vi lever i."

www.hui.se

  • Medlem
  • 2004-11-19 10:21

Robosapien ... eller iPod.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 14:11

den produkten som säljer flest till antalet bör det vara. säljs det två stycken plasma-skärmar så har ju den produkten omsatt halva mp3-försäljningen

Inspelningbar DVD-hårddisk, priserna börjar närma sig 5000:-

http://www.nyteknik.se/art/37534

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 14:53

..finns även inspelningsbara dvd under 2000:-.. om man inte har nåt emot att det är ett skitmärke som antagligen kommer fungera bra mellan jul och nyår vill säga

Jo visst, men dessa kan väl bränna DVD-skivor också...
Spela in 35 timmar på hårddisk, bränn över på DVD+

Funderar på om jag inte skulle unna mig en Philips i julklapp

Espressomaskin blir årets fotbad, dvs julklapp som är kul på juldagen och kanske julannandag, för att sen glömmas bort.

Mp3

MP3 Spelare så klart, hoppas alla uppfattat vilken som är bäst.

Synd att vi inte får Nintendo DS före jul i Sverige.

Mp3-spelare är ju ingen direkt nyhet, men jag tror det håller i sig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 11:57

Jag tror på mössan i år med haha

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 17:57

Jag tror riskokaren kommer hårt i år...

Jag och min sambo önskar oss snö! Vi här nere i södra sverige får ALDRIG snö till jul. Ni i norr kunde väl skicka ner lite? För övrigt skulle det inte vara så dumt med en ny bildskärm till datorn, min gamla crt-skärm börjar bli lite flimrig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-25 11:15

Oooh är det inte spännande så säg? *gäspar*

Det är ju nästan så man har tröttnat på julen redan. Nåja, men Den Totala Hysterin som snart bryter ut är inte rolig...

Däremot är det roligt när de sätter upp årets julgran på Gustav Adolfs torg (med stoor helikopter), eller när det snöar.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 11:19
Ursprungligen av hgus:

Däremot är det roligt när de sätter upp årets julgran på Gustav Adolfs torg (med stoor helikopter

Å bara för det var kul så skall man sluta med det...

Platt TV? Vem fan köper en platt tv i julklapp? Är alla i sverige krösusar helt plötsligt???

Jisses, man får ju prestationsångest...

Julklapp nej!

Bättre med en nyårspresent.

Finns mycket man kan köpa i mellandagarna och billigare kanske

Varför inte ett besök på en bra krog utan julbord?

Platt skärm kommer i flera år framöver att vara enbart en önskedröm - konkurensen måste öka för att det ska kunna bli var mans egendom och landa på rimliga priser. OM HUI under 2005 kan styrka att platta skärmar blev årets julklapp ( sålda exemplar ) så lovar jag att äta upp min Dalas Star skärmmössa! Julklappar ( det är dom man ger till nära och kära ) som kostar mellan 15.000 och 100.000 är knappast för Svenssons plånbok. Tycker att HUI drar ett löjets skimmer över sig själva med att ha utsett platta skärmar till ÅRETS julklapp! Hade dom istället sagt inspelningsbara DVD-recorders så hade jag kunna tro det - där har konkurensen ökat rejält och prisbilden blivit överkommlig som julklapp.

Enligt DN som citerar HUI så gäller detta "...årets julklapp ska vara en produkt som speglar en rådande trend och säljs för mycket pengar - inte nödvändigtvis i stort antal exemplar ..."

Om man räknar så så skulle det säkert räcka ifall någon gav bort 100 t.o.r biljetter runt månen för att kunna räknas som årets julklapp!

  • Medlem
  • 2004-11-26 02:07

En billig LCD eller plasma är ju oftast sämre än en 3000:- 28" Centrum på giggen

DVD Skivan är väl inget som känns så där trendigt, men jag tror ändå om man ska räkna antalet sålda så slår nog den det mesta (många människor tycker om att vara bekväma och att köpa en DVD känns väl inte så ansträngande, varken i huvudet eller i plånboken). Skulle man ge bort en platt TV i julklapp blir det nog bara en i släkten som får öppna paket (det skulle nog vara jag själv då).

Annars med tanke på att priserna har fallit så pass mycket på MP3 spelarna kommer den troligtvis att bli årets julklapp (ipod är fortfarande för dyr så den går tyvär bort)

Fast tänk bara på hur många är det inte som får vantar, mössor eller sockar, det slår nog till och med DVD skivan.

Och till slut, en svårslagen till "Alladin"

Bevaka tråden