Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort till gammal G4 AGP?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 22:36

Min trotjänare skulle må bra av ett nytt grafikkort. Har ett 16MB ATI idag.

Hittade detta:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASRAD7000SE-64

Skulle det vara ett objekt för att flasha till ett Mac-Rom?

Står inget om att det går till en Mac....

Vissa PCI versioner av 7000 går bra att flasha (www.xlr8yourmac.om). men 7000 är en snikversion och långsammare än gamla Radeon och PCI är långsammare än AGP så skillnaden mellan ett ATI128 AGP och 7000 PCI är knappast värt besväret

För att det skall löna sig att byta ut en ATI128 AGP bör du gå på en ATI 9000 mer än så lönar det sig inte att ha till en G4. ATI9000 är ett utpräglat budgetkort men för processorer under 1.5 GHz duger det gott.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 16:10

Men detta kort är ett AGP och inte ett PCI. Jag spelar inte spel på datorn och behöver därför ingen snabb 3D grafik, men vill kunna dra nytta av "Quarts Extreme". Det här kortet är ju rätt i pris!
Går det alltså inte att flasha ett Radeon 7000 AGP?

PS. Jag har flashat ett Radeon 7000 PCI tidigare. Det sitter nu i en beige G3/300 där det gör sitt jobb.

En variant är ju att köpa ett färdigflashat kort. Jag gav ungefär en femhundring för mitt 7000 (AGP/64MB) på eBay(.de) och då var redan plåtbiten med kontakterna modifierad så den passade i min Cube. Quartz Extreme funkar, allt flyter bättre i OsX och nu har jag DVI-utgång. (9000 var inte aktuellt för mig eftersom det blir för varmt i en fläktlös Cube)

Fungerar ett AGP 8x Nvidia GeForce 5200 64MB i din dator (originalmonterat i en G5)?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-11-29 13:43
Ursprungligen av Björnström:

Fungerar ett AGP 8x Nvidia GeForce 5200 64MB i din dator (originalmonterat i en G5)?

Tror inte att det funkar med 2x AGP som Sawtooth har. Det krävs nog minst 4x AGP.

Men ett Geforce4 MX fungerar utmärkt bra. Jag har ett sånt själv i min Sawtooth. Kanske kunde ni göra ett triangelbyte med någon som har ett Geforce 4 MX i sin QS och vill ha ett Geforce 5200 istället.

Fast han vill väl inte byta ner sig till PCI. Tänkte inte på det.

Macus,
Vilket av korten skulle vara PCI? Såväl Rage 128 Pro som 4MX och 5200 är ju AGP.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-02 12:04

Nu såg jag att G5:an har AGP 8x.
Då tänkte jag rätt från början.
Ett triangelbyte skulle fungera.

1
Bevaka tråden