Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macintresset enormt bland iPodköpare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I mars 2004 flyttade vi iPod-diskussionerna ifrån 99mac till iPod.se eftersom huvuddelen av diskussionerna startades av PC-användare.

Efter åtta månader kan vi se resultatet - över 60% av alla besökare använder någon form av Windows och när det gäller problemlösning är andelen betydligt högre än så (det fungerar ju lite bättre med Mac OS X).

Häromdagen startade vi en omröstning bland besökarna på iPod.se: "Har du blivit mer intresserad av Mac sedan du köpte din iPod?" och resultatet är väldigt spännande eftersom bara 16% redan kör Mac. Bland Windowsanvändare blev svaren:

Jag har bytt min PC mot en Mac: 9%
Jag funderar på att köpa en Mac: 60%
Jag är ointresserad av Mac: 31%

Min fråga till er alla här på 99mac är: Ska vi inte dra nytta av detta och skapa ett jättebra Switcherforum på iPod.se där vi svarar på frågor och räddar användare ifrån den mörka sidan?

<a href=http://ipod.se/forum/showthread.php?t=43674>Omröstningen på iPod.se</a>

Vi borde framförallt skapa en snygg, snabbåtkomlig FAQ för switchare. En som är enkel att uppdatera och lägga till frågor till. Kanske ska ev. switchare kunna ställa en fråga i FAQ:en som inte finns, som man sedan besvarar.

För just nu känns det som att forumet översvämmar av switcherfrågor, som oftast är väldigt lika. Vore dumt om folk inte längre svarade i de trådarna pga. tristess... Och det är inte så enkelt som nybliven forummedlem att tänka på sökfunktioner osv.

Ursprungligen av Leftrustle:

Vi borde framförallt skapa en snygg, snabbåtkomlig FAQ för switchare. En som är enkel att uppdatera och lägga till frågor till. Kanske ska ev. switchare kunna ställa en fråga i FAQ:en som inte finns, som man sedan besvarar.

För just nu känns det som att forumet översvämmar av switcherfrågor, som oftast är väldigt lika. Vore dumt om folk inte längre svarade i de trådarna pga. tristess... Och det är inte så enkelt som nybliven forummedlem att tänka på sökfunktioner osv.

Det låter jättebra, och inte enbart för switchers utan även ibland för mig

Det viktiga är att när en fråga ställs bör svaren vara enkla, steg för steg och framförallt att det inte är flera sidor och att det samlas en massa trams i tråden.

Om någon skriver på ett annat ställe på 99mac så kan man enkelt hänvisa till FAQ:en.

Tycker det låter som en toppen idé

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-24 10:50

Tror det är en bra idé. Om man går hit till 99Mac direkt tror jag det är ganska lätt att få intrycket att det är mest problem med Macar likt Win-världen, eftersom många använder detta forum för att få hjälp när problem dyker upp. Problemet är ju att alla som INTE har problem sällan skriver det och resultatet blir att man lätt får känslan över att det är konstanta problem med våra kära Apple-datorer. I ett mer konkret Switcher-forum tror jag det är lättare att få en balans över vad Mac-världen egentligen har att erbjuda med både dess styrkor OCH svagheter.

En switcherwiki som vi alla uppdaterar?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 10:06
Ursprungligen av Björnström:

En switcherwiki som vi alla uppdaterar?

Varför inte skrapa fram den gamla?
Det fanns guldkorn (och mycket trams) i den...

Ursprungligen av Björnström:

En switcherwiki som vi alla uppdaterar?

Exakt. Med stark moderering. Men snygg är viktigt

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 17:34
Ursprungligen av Björnström:

En switcherwiki som vi alla uppdaterar?

Ja absolut. Grundiden är i vilket fall mycket vältimad. Det går framåt för Apple och tiden är mogen. Ös på bara. Det känns absolut viktigt med ett speciellt forum för switchers. Det är också viktigt att det inte urartar till något datorkrig. Då tappar det direkt i trovärdighet...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 20:38
Ursprungligen av Björnström:

En switcherwiki som vi alla uppdaterar?

Låter jättebra. Jag känner minst 5 personer mellan 16 och 56 som funderar på att switcha. De bara väntar på den där sista chokladbiten. Det är ju trots allt ett stort steg...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 10:05

Du tror inte ett "99switch" kunde vara en ide?
(Synligt både från iPod.se och 99mac.se)
En liten brygga mellan "ljuset i tunneln" (iPod.se) och "den euforiska lyckan" (99mac.se)

M.a.o. gör switcher synligt från båda forumen...
(Fast det kanske det redan är?)

[Om det inte är så att du vill locka 99mac:are till iPod.se :-)]

my 2 cent - YMMV

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 17:38

Ytterligare en undersökning som säger samma sak kan man läsa
här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 21:01

Det är för många underforum här. Fem eller sex räcker.

Vi snackar om iPod.se

Ursprungligen av Björnström:

Min fråga till er alla här på 99mac är: Ska vi inte dra nytta av detta och skapa ett jättebra Switcherforum på iPod.se där vi svarar på frågor och räddar användare ifrån den mörka sidan?

Jag har saknat iPod-diskussionerna här på 99mac, det är alltid bökigare med två forum. Skulle det på något sätt gå att göra iPod-diskussionerna som en del av 99mac men samtidigt fristående? Alltså så att alla trådar egentligen tillhör samma huvudforum, men att ett iPod-forum får egen design à la ipod.se. Eller är det tekniskt omöjligt?

I övrigt så är jag inte förvånad över att iPod lockar nya macanvändare (se gärna artikeln som Mikael S länkade), det har alltid känts som en naturlig effekt av iPodens framgångar (och jag får bita mig i tungan så jag inte ännu en gång länkar till tråden där jag häcklar 99macares ultranegativa reaktioner på iPoden när den lanserades... ).

1
Bevaka tråden