Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Presentation

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag heter Viktor pluggar informationsteknik på KTH i Stockholm. Min första kontakt med mac skedde någon gång på 80-talet när pappa släpade hem en SE från jobbet. På den spelades det lode runner och dark castle men det blev även en del uppsatser och arbeten skrivna på den.

Sen blev det Atari och Amiga och i början av 90-talet gick jag över till PC. I mitten av 90-talet började jag experimentera med Linux och jobbade som Unix administratör på lov och somrar.

Sen blev det UNIX för hela slanten. Körde SUN Solaris följt av SGI Irix på en O2:a (som jag har kvar). Började så sakta tröttna på de trista och inkonsekventa gränssnitten både i Linux och de kommersiella UNIX-varianter jag testat.

För ungefär ett år sedan började jag kika på Mac OS X och insåg att det var vad jag hela tiden letat efter: ett stabilt och visuellt tilltalande OS med UNIX i botten. Dessutom med snygg hårdvara Köpte en Powerbook G4 400MHz med trasig skärm och tangentbord för att testa om Mac var något för mig och det var det! Bytte snabbt upp mig till en PB G4 667MHz DVI som för en vecka sedan byttes ut mot en PB G4 15" 1.5 GHz. Har även investerat i en G4 Cube. Kunde helt enkelt inte låta bli när den billig dök upp. Tänkte använda den som medaispelare vid TV/stereo då den är praktiskt taget ljudlös.

Datorutrustningen ser för närvarande ut som följer:
Powerbook G4 15" 1.5 GHz, 512 Mb ram, 128 Mb vram, dvd/cdrw
Powerbook G4 15" 667 MHz, 512 Mb ram, 60 Gb HD med sprucken kompositram (till salu)
G4 Cube, 450Mhz, 1024 Mb ram, 120 Gb HD, Radeon 7000 (flashad med reducerad och nedklockad rom-fil)
Compaq N200c, P3 700 MHz, 1.1 kg notebook
SGI O2 180Mhz, 96 Mb ram
SUN Netra T1 105, 440 MHz
SUN Ultra 1, 140 MHz
SUN Enterprise 220R, 450 MHz 4 Mb cache, 1024 Mb ram (till salu)

Hmmm... skrämmande många burkar. Borde verkligen städa ut lite

Före och under studietiden har jag arbetat med UNIX-drift och säkerhet. Mitt senaste projekt har handlat om drift och utveckling av ett php,sql,snmp-baserat stödsystem för DOCSIS-baserade bredbandsnät. DOCSIS är en teknik för att tillhandahålla bredbandsuppkoppling via kabeltv-nät. UPC använder sig av DOCSIS-teknik för sin bredbandstjänst. Det har varit mycket roligt och lärorikt!

Övriga intressent förutom datorer är segling. Har precis sålt min pärla, en Mälar-22 från 40-talet. Sen spelar jag tennis på hobbynivå, fotograferar och spelar lite gitarr när andan faller på.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-11-25 21:12

Hej och välkommen. En hiskelig massa datorer du har. Ryms alla på studentrummet? Jag håller med dig, du borde nog städa lite

1
Bevaka tråden