Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imorgon utses årets julklapp av HUI

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Handelns Utrednings Institut HUI kommer imorgon Torsdag 25/11 utse årets julklapp.

Det är nog inte ett sammanträffande att man utser årets julklapp på en lönedag - i helgen drar julförsäljningen igång på allvar. Klockan 12.00 kommer årets vinnare koras på denna hemsida:
http://www.hui.se/JUL/framsida.htm

När 99mac genomförde en omröstning häromdagen var det ingen tvekan om att MP3-spelaren med iPod i spetsen kommer att kamma hem vinsten, det ska bli väldigt intressant att se om HUI tycker likadant och vad effekten för landets Appleförsäljgare blir. <a href=http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=57013>Delta i vår omröstning om årets julklapp 2004</a>

I början på November träffade vi representanter för Apple som avslöjade att inte färre än 33.000 iPods kommer levereras inför julen. För Apple i Europa är det redan klart att iPod kommer bli en gigantisk vinnare och man försöker roffa åt sig så stora leveranser som möjligt - antagligen kommer man inte kunna täcka behovet oavsett hur många som levereras. En rundringning till återförsäljare visar att lagren av iPod, iPodMini och även iPodPhoto faktiskt ser bättre ut idag. <a href=http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=55555>Läs artikeln: iPod blir årets julklapp - över 30.000st på väg</a>

Tidigare "årets julklapp" nomineringar av HUI:

1998 Bakmaskinen
1989 Videokameran
1990 Wokpanna
1991 CD-spelare
1992 TV-spelet
1993 Parfym
1994 Mobiltelefon
1995 CD-skivor
1996 Internetpaket
1997 Elektroniska husdjur (!!)
1998 Dataspelet
1999 Böcker
2000 DVD-spelare
2001 Ett verktyg
2002 Kokbok
2003 Mössan

Kommentera årets julklapp! Får vi se iPod på tronen imorgon klockan 12.00?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 09:53

GP har redan gjort en minitest av årets julklapp (Här).

Det blir en mp3 spelare som blir årets julklapp men tror inte att dom utser Ipod till årets julklapp utan Ipod får dela tronen med JOS, Iriver och creative.

Är inte digitalkameran årets julklapp? Eller blir det nästa år, eller inte alls?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-24 18:25

Är det inte ganska pinsamt med årets juklapp? Det känns mest som en lista på grejer som är heta en jul och sedan glöms bort?

Jag menar alltså att mp3spelaren inte hör dit.

Digitalkameran är iofs en lågoddsare - det kan mycket väl bli svaret imorgon lunch.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-24 18:57

Ah, ni menar årets julklapp 2005...

Ursprungligen av knappen:

Ah, ni menar årets julklapp 2005...

2005? Julen 2004 har inte varit ännu.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-11-24 20:05

Ny Teknik gissar på iPod, men har en liten galen bild till bildtexten:

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 11:18

Dé blé en PTV

Och PTV betyder då Platt TV. De verkar inte vara så noga med tiden på HUI.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 11:29

... och förra året var det en mössa. Antar att folk har det bättre ställt i år.

Intressant. PTV:n var inte vad jag hade väntat mig. Ännu konstigare är att digitalkameran eller MP3-spelaren inte ens nämns i rapporten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-25 11:40

Det var ju iofs vettigt, eftersom som det står den platta tv:n gått om den vanliga i försäljningsvärde.

Men det kommer nog att säljas en och annan mp3-spelare ändå. Faktum är att det kanske är "tur" att inte mp3-spelaren blivit årets julklapp, för då hade man ju inte presenterat just iPoden, utan flashspelare som vad en mp3 spelare är, och då hade väl folk glömt bort all Apples fina marknadsföring.

Jag tror då nog att jag iaf inte får en "Platt-TV" i julklapp...men kanske en iPod om jag har tur.

Jag hade kunna tänka mig att platt TV skulle bli årets julklapp i samband med introduktionen av HDTV (år 2006-2008). Men inte i år! Märkligt, eller hur?

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hade kunna tänka mig att platt TV skulle bli årets julklapp i samband med introduktionen av HDTV (år 2006-2008). Men inte i år! Märkligt, eller hur?

Inte mycket med tanke på att dagens platta TVs inte klarar HDTV upplösning, inte vad jag har sett.
Men det är jag, nån annan som håller med mig?

sen så hade jag tippat årets julklapp skulle bli mp3 spelaren, måhända de små och billiga och inte iPod som nog är för dyr för den breda massan.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 18:53

En del klarar det redan nu. För HDTV innebär XGA-upplösning om jag inte har läst fel, va?

Personligen skulle jag aldrig köpa en PTV som inte grejer HDTV, och sen sitta där med en dyr grej som är halvpassé om några år.

Ursprungligen av Tjacke:

Inte mycket med tanke på att dagens platta TVs inte klarar HDTV upplösning, inte vad jag har sett.
Men det är jag, nån annan som håller med mig?

sen så hade jag tippat årets julklapp skulle bli mp3 spelaren, måhända de små och billiga och inte iPod som nog är för dyr för den breda massan.

Ursprungligen av petsematary:

En del klarar det redan nu. För HDTV innebär XGA-upplösning om jag inte har läst fel, va?

Personligen skulle jag aldrig köpa en PTV som inte grejer HDTV, och sen sitta där med en dyr grej som är halvpassé om några år.

Jag väntar också med PTV till den dag de börjar sända HDTV skarpt. Samtidigt hinner priserna sjunka mer. Jag har inte heller råd med en PTV idag.

Ursprungligen av Björnström:

1998 Bakmaskinen

Ska det inte vara 1988?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 18:24

Jag skulle behöva ta min lön gånger 4 innan jag kan fundera på att ge bort en platt tv. Hur kan det bli årets julklapp?

helt galet. vi får väl se om det säljs fler ptv än mp3-spelare. känns inte helt sannolikt, men vad vet jag...

:rolleyes:

Ursprungligen av sugplopp:

helt galet. vi får väl se om det säljs fler ptv än mp3-spelare. känns inte helt sannolikt, men vad vet jag...

:rolleyes:

Jag är 99% säker på att det säljs fler mp3-spelare än platt tv denna jul!

Jag skulle inte ens drömma om en platt TV, den kostar mer än jag tjänar (läs: CSN) innan hyra och mat på en termin.

Det var det fånigaste jag hört på länge. Om man vill ersätta sin gamla 28'a-tummare med en "platt-TV" så får man lägga ut närmare 30 tusen spänn. Årets julklapp?

"- Det är den självklara familjejulklappen, anser Johan Danielsson, ansvarig för hemelektronik hos Expert."

Visst.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Det var det fånigaste jag hört på länge. Om man vill ersätta sin gamla 28'a-tummare med en "platt-TV" så får man lägga ut närmare 30 tusen spänn. Årets julklapp?
Ciryon

Något/väldigt överdrivet man får en platt TV i 28" storlek för runt 11.000:- och 42" platta TV från 16.000:-. Kanske inte de bästa modellerna men bra nog för dom flesta. Sen med avbetalning så blir det ju ingen större månadskostnad.

Ursprungligen av Simon Templar:

Något/väldigt överdrivet man får en platt TV i 28" storlek för runt 11.000:- och 42" platta TV från 16.000:-. Kanske inte de bästa modellerna men bra nog för dom flesta. Sen med avbetalning så blir det ju ingen större månadskostnad.

Ja, om man bara kunde ansöka om avbetalning för någon annan hade det ju varit den perfekta julklappen "God Jul mamma, här får du en platt tv. Har lagt upp den på en jättebra avbetalningsplan åt dig. Kostar dig bara ett par hundra i månaden ett par år framöver..."

Ursprungligen av Simon Templar:

Något/väldigt överdrivet man får en platt TV i 28" storlek för runt 11.000:- och 42" platta TV från 16.000:-. Kanske inte de bästa modellerna men bra nog för dom flesta. Sen med avbetalning så blir det ju ingen större månadskostnad.

Jag tittade på Experts hemsida. De säljer inga platta TV-apparater över 28" för mindre än 26.000. De flesta ligger på runt 30-tusen. Det finns säkert billigare modeller också förstås. Men det är fortfarande en rejäl slant. Var ser du 11.000? På Expert får man bara en 23-tummare för den pengen.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Jag tittade på Experts hemsida. De säljer inga platta TV-apparater över 28" för mindre än 26.000. De flesta ligger på runt 30-tusen. Det finns säkert billigare modeller också förstås. Men det är fortfarande en rejäl slant. Var ser du 11.000? På Expert får man bara en 23-tummare för den pengen.

Ciryon

Vem handlar på Expert? Netonnet Fyndbörsen Lars Bengtsson och diverse andra prispressande återförsäljare ger betydligt bättre valuta för pengarna. NN t.e.x. tar 11.490 för en 27"-are. 14.900 för en 30".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-26 10:50
Ursprungligen av Ciryon:

Jag tittade på Experts hemsida. De säljer inga platta TV-apparater över 28" för mindre än 26.000. De flesta ligger på runt 30-tusen. Det finns säkert billigare modeller också förstås. Men det är fortfarande en rejäl slant. Var ser du 11.000? På Expert får man bara en 23-tummare för den pengen.

Tja, om man tittar på Pricerunner lite snabbt så hittar man tre modeller 42" plasma för strax under 20 000:- och tre modeller 30" LCD för runt 15 000:-. Expert är nog inte direkt prisledande

Sen ska förstås erkännas att prisspannet från billigast till dyrast är extremt stort för platt-tv (42" plasma finns upp till 50 000:- på Pricerunner...). Men som någon sa tidigare i tråden, de billiga räcker långt.

Bevaka tråden