Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför fungerade inte HD:n i iBooken?!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-24 20:33

Någon kanske minns att jag bytter hårddisk mellan mina iBookar, och att jag fruktade att den vita iBookens HD hade totalkraschat i den orangea. Den knirkade och lät och hade sig.

Så satte jag den i pappas G4 för att se att den verkligen var död, och se, den fungerade perfekt!

Kan någon förklara för mig hur en hårddisk kan verka totalkraschad, och inte fungera ens då den blir omformaterad?

Jag tog alltså isär datorn en gång extra för att se att jag inte hade kopplat något fel, så det hade jag inte kan jag säga med viss säkerhet. Jag använde för övrigt den 30gb HD som jag nu har i min vita iBook i den under flera månader, så 20gb HD:n kan inte ha varit för stor heller...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 20:45

Det var inte något gammalt ATA-protokoll som "dasslocket" använde som inte 20giggarn stödde?
Man kan väl få liknande fenomen på Pismo och tidigare om man tar nyare diskar hur som helst…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-24 20:50
Ursprungligen av Pär:

Det var inte något gammalt ATA-protokoll som "dasslocket" använde som inte 20giggarn stödde?
Man kan väl få liknande fenomen på Pismo och tidigare om man tar nyare diskar hur som helst…

Ja, kanske det. Kan man se det någonstans?

(30gb disken är nog nyare iofs...)

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 20:58
Ursprungligen av hgus:

Ja, kanske det. Kan man se det någonstans?

(30gb disken är nog nyare iofs...)

Du borde kunna se det i "om den här datorjäkel" i farsans burk, kanske. Men risken är at tden bara säger "protokoll:ATA"
Säkrare är väl att knappa in diskens beteckning i "googlerutan" i Safari, och sedan kolla på "dasslock" på < http://lowendmac.com/powerbooks.html > eller någonstans på < http://www.xlr8yourmac.com/ > (ex.v. FAQ:n)

"Nyhet" har nog inte så värst mycket med bakåtkompabilitet att göra alla gånger, speciellt om 20giggarn och 30giggarn är av olika fabrikat…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-24 21:12

Så här stod det i den orangea med 30gb skivan i: (eftersom datorn inte gick att starta med 20gb, så har jag ingen text därifrån)

Citat:

ATA-4-buss:

IC25N030ATCS04-0:

Kapacitet: 27.94 GB
Modell: IC25N030ATCS04-0
Revision: CA3OA71A
Serienummer: CSH305DAMKPKYB
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk0
Protokoll: ATA
Enhetsnummer: 0
Sockeltyp: Intern
OS 9-drivrutiner: Ja

Mr Tangerine Man:

Kapacitet: 27.94 GB
Tillgängligt: 2.82 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: Journaled HFS+
BSD-namn: disk0s8
Plats: /

Protokoll ATA... Betyder det något?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 21:35
Ursprungligen av hgus:

Protokoll ATA... Betyder det något?

Nä, det säger ju inte om det är ATA4, ATA5 eller ATA6 (som det väl brukar vara på 2,5")

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-24 22:14
Ursprungligen av Pär:

Nä, det säger ju inte om det är ATA4, ATA5 eller ATA6 (som det väl brukar vara på 2,5")

Hmmm... Det står ju ata 4 överst...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 22:22
Ursprungligen av hgus:

Hmmm... Det står ju ata 4 överst...

Jo men det är ATAbuss 4 och inte ATA4-protokoll

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-24 23:58
Ursprungligen av Pär:

Jo men det är ATAbuss 4 och inte ATA4-protokoll

Jo *host* självklart...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-25 00:19

Jag hittar ingenstans något annat än att det är IDE... Inte ett ord om ATA.

1
Bevaka tråden