Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook G4 1.2 ghz seeeg - Mer minne!!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Ibook är seg som, ja det finns inte ord för det. Att öppna Photoshop är rena mardrömmen. Tar uppskattningsvis över 1 min. Kommer med mer exakta tider senare. När man öppnar findern så "swappar" han hela tiden. Skifta fönsterär segt. Allmän segt! Antar det är minne som behövs. Är endast 256 mb i just nu. Funderar på en 1024 sticka eller 512 sticka. Är 1024 prisvärt eller ska man köpa en 512 sticka? Jag arbetar mycket i photoshop och redigerar lite film då och då. Medveten om att datorn inte är byggd får sådant användande! Men mitt mål är iallafall att använda den inom det.

Så, 512 eller 1024. Är bara en hobby användare som avskyyyr väntetider!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-24 19:53

Ja, svaret är hur mycket då har råd med. Titta t ex på macotekets webbsidor om deras aktuella priser på 512 resp 1024 minnesmoduler. Både bild- och video-arbete slukar minne och ju mer desto bättre.

Mitt råd är dock att du accepterar att din bärbara just är anpassad för att vara prisvärd och bärbar och inte i första hand för tungt arbete. Köp därför en 512 MB så räcker det så att du klarar dig för normalt användande, inkl visst PS och video-arbete. Sedan börjar du spara till en stationär dator som du då kan satsa lite mer för att få god prestanda på.

Tillochmed min PC som är på 666 mhz (klockad) och ar 256 i ram är snabbare än min ibook. helt otroligt.

ingen mer som har nått och säga i frågan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-24 22:20
Ursprungligen av blodsugare:

Tillochmed min PC som är på 666 mhz (klockad) och ar 256 i ram är snabbare än min ibook. helt otroligt.

Anledningen till det är förmodligen att du kör ett operativsystem på PCn som inte kräver alls lika mycket av datorn som OS X gör. Mer minne och du kommer njuta, jag lovar Minns själv hur det var när jag satt med 256 mb i min iBook G3 800MHz, det funkade helt enkelt inte. Nu har jag 640 mb (kan inte ha mer i en G3), och allt funkar mycket bättre. Om jag var du skulle jag nog dock satsa på en 1024-modul. Då kan du verkligen dra maximal nytta av multi-taskingen. Jag kan köra en hel del program samtidigt nu, men det kan bli slött efter ett tag.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-24 22:16

Har du ställt in den för optimal prestanda då? Så den inte kör i maximalt strömsparläge, eller för den delen på automatiskt läge (som är slöare än max-prestandaläget)?

Jag vet inte exakt var dessa inställningar finns eftersom jag inte fått min iBook själv än, men kolla i tråden om Mikrodatorns test, där var nån som skrev var denna prestanda-switch sitter.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-24 22:20

Inställningarna finns under strömsparare i systeminställningarna.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-24 22:49

Sätt i mer minne så är problemen du upplever ur världen. 768 mb borde räcka om du inte ska köra väldigt många program samtidigt...

Med 256 mb minne swappar datorn mot hårddisken hela tiden, vilket gör att du får så pass låg prestanda.

1
Bevaka tråden