Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macdrivrutiner för externa trådlösa nätverkskort till PC

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-24 17:00

Hej! Ni vet sådana äckliga externa trådlösa nätverkskort som man kopplar till USB porten eller ibland PCI porten eller vad det heter.. Jag har ett gäng sådana som fungerar till PC, de har alltså mjukvaran som krävs för att fixa det till PC. Jag läste någonstans (tror det var på www.macfeber.se men det är inte alls säkert) att det fanns en sida där man kunde ladda ner macdrivrutiner för de flesta externa trådlösa nätverkskort som man kopplar till USB porten. Jag vet att D-link gör en som fungerar och har drivrutiner för både mac och pc. Jag har en mac utan airport som jag gärna skulle vilja kunna surfa trådlöst med och det hade varit bra om jag slapp köpa nya grejer som jag redan har...Någon som vet något om det här eller har jag drömt? MVH /Henke

Denna säler Macoteket och den funkar till både mac och pc!

DLink DWL-122 USB -> AirPort Adapter
USB till AirPort, 11Mbps trådlöst LAN adapter.
OBS! Fungerar enbart med MacOS X 10.2.6 eller senare
DWL-122 är en USB-till-Wireless adapter för anslutning av bärbara eller stationära datorer som med sitt konkurrenskraftiga pris och enkla handhavande lämpar sig väl för både konsumenter och mindre företag. DWL-122 ansluter trådlöst enligt standarden IEEE 802.11b och ansluts direkt i datorns USB port eller via den medföljande förlängningskabeln. Strömförsörjning sker via USB porten.
Detta innebär att man kan konvertera i stort sett vilken USB bestyckad dator som helst, laptop eller stationär dator, till en trådlös produkt enligt IEEE802.11b standarden.
Funktioner:
- 11Mbps trådlös USB adapter
- Drivrutiner för Windows 98 (SE), ME, 2000, XP, MacOS X 10.2
- 64/128 bitars WEP-kryptering
- Webb baserad konfiguration

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-11-24 19:45

Du kan kolla här och se om det kan finnas en ledtråd.
http://home.earthlink.net/~metaphyzx/Wireless.htm

/c

  • Medlem
  • 2004-11-24 20:50

Hej! Tack för hjälpen! Verkar dock så att de märket jag har på mina grejer, Repotec, är det enda märke som inte finns med på den där listan....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 11:30

Henke,

- Försök hitta en drivrutin för Windows till din USB-adapter...

- Tanka hem den & öppna filen XXX.INF i Textredigeraren...

I just filen XXX.INF hittar du med säkerhet en notering över vilket chipset som adaptern har.

Kolla sedan efter detta chipset i länken som PapaC angav i sitt inlägg...

-Torkel

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-11-25 12:35

En förteckning över kompatibla adaptrar:
http://home.earthlink.net/~metaphyzx/Wireless.htm

Här har du en fungerande drivrutin ver. 1.4.7 till DWL-122:
http://www.dlink.com.sg/products/support.asp?pid=175#drivers

D-Links DWL-122 suger fett!!!

Vi har gjort en installation med ett tiotal såna här inblandade, och jag har aldrig upplevt så mycket strul med ett nätverk. Det värsta jag varit med om!!!

Nu har vi dratt kablar temporärt i hela lokalen (jättepopulärt) och jag ska prova Netgears respektive Belkins adaptrar. Funkar inte det måste vi jaga Airport-kort. Det är för J*IGT att Apple slutat med sina 11 mbps-kort...!

Tycker att detta kort funkar rätt bra. Fast 2 saker stör mig (vet ej om det är p g a dlinken eller osx). Har jag enheter (genom smb) monterade och jag exempelvis drar nätverkskabeln och redan har kontakt med det trådlösa, så envisas datorn med att meddela att jag inte längre har kontakt med enhet x... Vaffö jö dä på detta vise??? Är det med ett specifikt nätverkskort som man så att säga håller kontakten med eller är det med datorn (om någon nu kan förstå vad jag menar)?
Det andra är att när jag tagit ut den trådlösa gobiten från usb'n så har datorn stenhängt sig 2 gånger (har version 1.4.7 som drivrutin). det enda jag gjorde var att sätta i nätverkskablen och sedan ta ut den trådlösa. Något annat sätt att göra?

1
Bevaka tråden