Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillbehör till gamla G3 (Beige)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 21:30

Hej!
Hade tänkt uppgradera en beige g3. Var hittar jag hårdisk och ramminne til denna burk till ett lågt pris? Läste lite på apple-history att det sitter en Eide-bus, är det samma som ide? Kan jag köpa en sån där billig pc-hd till den? Har ni förslag på en lågbudget uppgradering?
Tacksam för svar.

Crucial har 256 MB RAM-moduler för 80€.

Hos macoteket kostar motsvarande minne 700 kr.

  • Medlem
  • 2004-11-23 23:41

Observera att du bör kolla vilken revision det är på burken. Det spelar roll när det gäller storlek på partitioner, om det går att köra master + slav på hd etc.

Annars är det två saker du vill ha om du ska köra OS X:
Mycket minne - 512 eller mer.
Större (snabbare) hd - går bra med "vanliga pc-ide".

Om du bara ska köra OS 9: gör ingenting... om burken funkar.

Processorkort, grafikkort, usb-kort etc tycker jag inte det är lönt att lägga pengar på. Gamla maskiner är gamla.

Kolla din maskin och sök, både här och Google. Finns hur mycket info som helst!

Det kan väl inte vara mer än ATA33 i en gråsugga, så de hårddiskar man köper nya idag passar inte. Det får bli antingen begagnat eller en ny controller.

Vet någon om SATA controllers som PCI-kort passar i datorn? I så fall är det ju bra inför framtiden att köra på det, så blir det enkelt att sätta in den i en G5a någong gång.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 13:34
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det kan väl inte vara mer än ATA33 i en gråsugga, så de hårddiskar man köper nya idag passar inte. Det får bli antingen begagnat eller en ny controller.

Det behövs bara att diskarna är kompatibla med ATA33 och de flesta ATA100 är det utan problem.

Ursprungligen av Pär:

Det behövs bara att diskarna är kompatibla med ATA33 och de flesta ATA100 är det utan problem.

Säker? Varför kunde jag då inte installera en ATA100-hårddisk i min blådåre?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 14:06
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Säker? Varför kunde jag då inte installera en ATA100-hårddisk i min blådåre?

Antagligen för att det var en WD eller maxtor som inte alltid är kompatibla med ATA33

(Edit: Elelr oxå var det kända problemet med fel färg på installationsskivan för os9)

Pär: Nej, det var macoteket som påstod att blådåren och äldre krävde en ny controller för att man skulle kunna installera en ny hårddisk, vilket märke det än var.

Macus: Det var nog det med den konstiga controllern jag tänkte på.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-11-24 13:50

ATA-controllern i blådåren är det något konstigt med. Den trivs inte med större hårddiskar.
Till en B/W så är det nästan helt nödvändigt att köpa ett ATA-kort typ Acard ATA66. Säljs billigt hos Macoteket.

Även i beige PM G3 så kan det vara nödvändigt med ett ATA-kort. Speciellt om man vill ha mer än en IDE-disk installerad.

Jag upptäckte förresten att ATI Rage 128-kortet som sitter originalmonterat i blådåren faktiskt även fungerar i en beige PM G3. Det kan behövas ett grafikkort om man har tänkt att installera Panthern med XPostfacto 3, eftersom grafiken på moderkortet inte stöds f n.

I beige PM G3 så fungerar det med antingen PC66, PC100 eller PC133-minnen.
I B/W så måste det vara minst PC100-minnen.

  • Medlem
  • 2004-11-24 20:56
Ursprungligen av Macus:

ATA-controllern i blådåren är det något konstigt med. Den trivs inte med större hårddiskar.
Till en B/W så är det nästan helt nödvändigt att köpa ett ATA-kort typ Acard ATA66. Säljs billigt hos Macoteket.

Även i beige PM G3 så kan det vara nödvändigt med ett ATA-kort. Speciellt om man vill ha mer än en IDE-disk installerad.

Jag upptäckte förresten att ATI Rage 128-kortet som sitter originalmonterat i blådåren faktiskt även fungerar i en beige PM G3. Det kan behövas ett grafikkort om man har tänkt att installera Panthern med XPostfacto 3, eftersom grafiken på moderkortet inte stöds f n.

I beige PM G3 så fungerar det med antingen PC66, PC100 eller PC133-minnen.
I B/W så måste det vara minst PC100-minnen.

Den inbyggda grafikkretsen i beige G3 med 10.3 stöds numera av Xpostfacto.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 23:05

Tack för svaren.
Hur ser man vilken revision det är på burken?

Enligt apple history har den andra versionen dubbla scsi-bussar, och upp till 300 MHz processor.

Den tredje versionen har upp till 333 MHz.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 23:10
Ursprungligen av Loco:

Tack för svaren.
Hur ser man vilken revision det är på burken?

[Font="Times"]

Early beige G3s could not support slave drives, as these machines (generally) utilized Rev. 1 motherboards and Rev. A ROMs. Later beige G3s with Rev. 2 motherboards and Rev. B or C ROMs do support slave drives. Although the inability to support slaves under the classic Mac OS is inherent in the Rev. A ROM, OS.X has a mechanism for supplementing the beige ROM code and allowing the use of slave drives.

You can use the Apple System Profiler to identify which ROM version you have:
Rev. 1: $77D.40F2
Rev. 2: $77D.45F1
Rev. 3: $77D.45F2

[/Font]

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 19:43
Ursprungligen av Pär:

[Font="Times"]

Early beige G3s could not support slave drives, as these machines (generally) utilized Rev. 1 motherboards and Rev. A ROMs. Later beige G3s with Rev. 2 motherboards and Rev. B or C ROMs do support slave drives. Although the inability to support slaves under the classic Mac OS is inherent in the Rev. A ROM, OS.X has a mechanism for supplementing the beige ROM code and allowing the use of slave drives.

You can use the Apple System Profiler to identify which ROM version you have:
Rev. 1: $77D.40F2
Rev. 2: $77D.45F1
Rev. 3: $77D.45F2

[/Font]

Jag har rev. 3. Så nu är det bara att köpa en vanlig "PC" hd och börja köra då? Läste nånstasns att den inte kan formatera mer än 128 gb, förstod jag fel lr?
Hur är det med Usb-kort? (Behöver det till Logic´s usb-key) Och så tänkte jag fortsätta på system 9.2

  • Medlem
  • 2004-11-26 11:42
Ursprungligen av Loco:

Hur är det med Usb-kort? (Behöver det till Logic´s usb-key) Och så tänkte jag fortsätta på system 9.2

USB 2 fungerar tyvärr inte med OS 9, men den gamla USB 1.1 funkar alldeles utmärkt med det gamla systemet (från 8.6 och framåt). Köper du ett USB 2-kort så kommer det att kunna användas som USB 1 under nian. Du kan köpa USB-kort hos vilken PC-nisse som helst bara kortet är OHCI-kompatibelt - en typ av USB standard som Apple också anslutit sig till.

1
Bevaka tråden