Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

firewire-hd?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske en av de vanligaste frågorna här, men ändå:
Jag behöver en extern hd för backup och lagring av musik och filmer.
Vilken ska jag ha? En kombination av störst utrymme/bästa pris/funktionalitet, vore ju bra...
Jag har kollat in den här lite grann: http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/200120/details

//Jakob

Kolla in www.speedmania.se innan du bestämmer dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-24 13:48

Sitter i ganska samma funderingar, och har läst runt lite i forumet. Hårddiskkabinett eller firewiredisk á la ihopsatt. Velande. Valet landade på en Lacie då jag vet med mig att de saker vi haft från dem funkat tidigare.

Så, bokade en 500 GB för 2 min sen i telefon från mycom...
http://www.mycom.se/produkt/lacie_bigdisk_extreme_500gb_7200rpm_8mb_36354.html

Blev ett rätt bra pris per MB iallafall.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 21:08

Jag har en Western Digital Media Centre och tycker den är kung. Inbyggt multikortläsare och USB-hub, så man kan koppla exv. externt tangentbord och mus i varann och sen i disken och sen disken i datorn och ha alla tre inkopplade samtidigt men bara ta upp en USB-port. FW och USB2.0. Snabb är den också, så jag rekommenderar den. Vet inget om pris per meg, dock.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-24 21:10

Hur fungerar det med att ansluta och koppla ur Laices firewire-hårddiskar. Kan man bara dra ur dom när man ska flytta på datorn och bara stänga av hårdisken när man ska flytta den. eller måste man stänga av datorn för det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-24 21:39
Ursprungligen av xtimmyx:

Hur fungerar det med att ansluta och koppla ur Laices firewire-hårddiskar. Kan man bara dra ur dom när man ska flytta på datorn och bara stänga av hårdisken när man ska flytta den. eller måste man stänga av datorn för det?

Bara att stänga av disken... hoppas jag iallafall

Ursprungligen av xtimmyx:

Hur fungerar det med att ansluta och koppla ur Laices firewire-hårddiskar. Kan man bara dra ur dom när man ska flytta på datorn och bara stänga av hårdisken när man ska flytta den. eller måste man stänga av datorn för det?

Det är bara att mata ut den i Mac OS innan man drar ur sladden. Stänga av datorn behövs verkligen inte.

Jajjemän, LaCie's diskar går som urverk - iaf min 250giggare - och det är bara att dra ur sladden (iof klagar OSX om man inte, som nämnts ovan, matat ut den). HDn stänger tom av/sätter på sig själv vid ur/inkoppling.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-25 13:17

Faan vad gutt. Då blir det att önska sig en Porsche 160Gb nu till julen

  • Medlem
  • 2004-11-25 17:22

Jag har en Porsche och en d2, båda 250 Gb. Porschen är kass och ska reklameras för ett byte till en till d2. Jag har skrivit om mitt problem i andra trådar (sök på Baron och LaCie). Dessutom känns Porschen ganska plastig jämfört med d2:n. Och jag tror att det bara är 250 Gb-Porschen som har 8 Mb cache medan alla d2 har det. Visst, d2 är inte hälften så snygg, men den fungerar i alla fall.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-25 17:45

Är bara ute efter en disk att tanka på så prestanda är ointressant. Tror Porschen räcker för mig och då jag (snarare mina föreldrar ) har lite begränsat med pengar till julklappar sen min lillebror slagit sönder fönster och lampor för över 30.000 så får den duga.

  • Medlem
  • 2004-11-25 17:49

Tanka vaddå? Jag skulle bara ha min till att strömma musik från, AAC 320. Disken kan inte läsa kontinuerila strömmar verkar det som. Rätt ofta blir det forrupta filer när jag rippar en cd och lägger på den. Näru, LaCie verkar ha satsat allt krut på Porscheskalet.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-25 21:07

Jag ska tanka andra människors semesterbilder ;). Så nu behäver ni inte låsa tråden för att den innehöll ordet tanka. Som sagt så är ju ekonomin lite för knaper för en D2 så det får bli en Porsche ändå.

  • Medlem
  • 2004-11-25 21:17

Den som köper kvalitet gråter bara en gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 02:43

Fråga om LaCie-diskarna (d2 i synnerhet):

Kan man köra den på BARA Firewirekontakten, dvs UTAN extern strömmatning? Om jag inte orkar släpa med mig adaptern...?

::hicke

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-23 03:35

Om du vill köra en större diskmodell (3,5" diskar - vanliga hårddiskar) så kan du glömma att köra dem på enbart fw kontakten. Du måste ner till små diskar för att det skall funka (2,5" diskar - såna som sitter i bärbara)

Har själv en Speedmania Desktop2 med en Hitachi Deskstar 7k250 i sig. Mycket nöjd med den!

www.speedmania.se

Man ska inte tro att det är kvalitet bara för att det står LaCie på lådan.
Jag har en LaCie D2 180 GB där en av FW-kontakterna lossnat och trillat in i låddan. Det hände när jag skulle sätta i sladden. Samtidigt raderades en partition på disken med ca 80 GB data. Inget kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 09:23
Ursprungligen av Nurell:

Man ska inte tro att det är kvalitet bara för att det står LaCie på lådan.
Jag har en LaCie D2 180 GB där en av FW-kontakterna lossnat och trillat in i låddan. Det hände när jag skulle sätta i sladden. Samtidigt raderades en partition på disken med ca 80 GB data. Inget kul.

Man kan nog ta för givet att det ligger lite bakom namnet... men säg det företag som bara har 100%iga produkter.

LaCie har traditionellt ett gott rykte men under dom senaste två åren har dom ändrat fokus och satsar alltmer på prispress. Den nya P3-serien är en riktig budgetmodell av formpressad plast som är något helt annat än D2. Återförsäljare som MacForum säljer inte dom längre pga kvalitetsproblemen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 11:17

OK.

ARVID: Jag hajjar att det bara är att glömma, men GÅR det överhuvudtaget?

::hicke

Hicke, jag har hört talas om fall då det har fungerat med icke strömhungriga 5400rpm-diskar. Aldrig sett själv dock.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-23 20:09

Får en Lacie Porsche 160GB imorn, får hoppas jag klarar mig utan några problem. Dock är det lätt att få bilden att många pajjar eftersom alla skriver när deras hårddiskar krashar. Aldrig nån som skriver en tråd om att dom har en fungerande hårddisk.

1
Bevaka tråden