Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook eller inte?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 15:23

Hallå.
Jag har grymt svårt för att bestämma mig...men är det värt att köpa en iBook 12"?
Är skärmen för liten? Jag kommer använda datorn till bildhantering, webbdesign, spela in musik (inte professionellt), surfa och så.
Idag har jag en gammal Powermac på en 19" skärm...kör med 1280*1024...vet att iBooken bara kör 1024*768 men gäller det också vid inkoppling av extern skärm?

Jag är förtjust i storleken på den, och en Powerbook är alldeles för dyr!

Nån?

Du kan köra med högre upplösning på den externa skärmen om du använder detta "hack"
http://macparts.de/ibook/

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-23 15:35

Vad jag har förstått så kan du ha högre upplösning på en extern skärm om man lägger in nån form av "hack" (Screen Spanning Doctor). Utan hacket kan iBook bara spegla intern skärm på en extern. Se här:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=41246

Tror du kommer bli helnöjd, jag har ett stort bärbart AS (en peze, som vissa skriver) och så har jag en liten iBook-style peze med, och för mig är inte den lilla skärmen nåt problem, man har ju datorn närmare så då gör det inget. Det är ju olika som sagt hur man är, men då kan du ju köra extern skärm. Det är just BÄRBARHETEN som är det viktiga på en bärbar dator tycker jag, dvs storleken och batteritiden. Jag väntar ivrigt på min iBook 12,1".

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-11-23 15:51

Själv sitter jag med en iBook 12" sedan ett år, då jag sålde min iMac 15".
Jag håller med föregående talare om att bärbarheten och batteritiden är det viktigaste närman byter till laptop. iBooken är numer ruskigt prisvärd och jag är väldigt, väldigt sugen på att surfain på Apple Store och konfigurera en 12" iBook med stor hårddisk och BT.

Jag tror du kommer att bli nöjd med en 12"-are även om det kanske ibörjan känns litet så när du väl blivit bärbar så kommer du att älska det.

Kan du dessutom ha användning för Airport är saken biff.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-23 15:57
Ursprungligen av King Good:

Hallå.
Jag är förtjust i storleken på den, och en Powerbook är alldeles för dyr!

Såg inte förrän nu det du skrev ovan!

Då är ju saken biff som jag ser det! iBooken är väldigt prisvärd anser jag. PB är som du säger, den är för dyr. Ta o beställ en iBook 12,1" nu

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 16:07

Jag slets länge mellan en tolvtums och en fjortontums men bestämde mig till sist för en fjorton. Jag har helt enkelt för dålig syn för att klara mig med en tolva. Sen har jag den som enda dator också. Har du en stationär utöver bärisen går det säkert bättre med en tolva, men för mig är skärmen helt enkelt för liten. Den är verkligen liten alltså.

Ursprungligen av nubi:

Såg inte förrän nu det du skrev ovan!

Då är ju saken biff som jag ser det! iBooken är väldigt prisvärd anser jag. PB är som du säger, den är för dyr. Ta o beställ en iBook 12,1" nu

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 17:43
Ursprungligen av petsematary:

Jag slets länge mellan en tolvtums och en fjortontums men bestämde mig till sist för en fjorton. Jag har helt enkelt för dålig syn för att klara mig med en tolva. Sen har jag den som enda dator också. Har du en stationär utöver bärisen går det säkert bättre med en tolva, men för mig är skärmen helt enkelt för liten. Den är verkligen liten alltså.

Det är ju just det. Just nu har jag en Powermac G4 450mhz som är lite uphottad och en HemPC via jobbet (en Compaq Presario 2.5ghz med en massa jox). Köper jag en iBook så är det inte riktigt motiverat att ha 3 datorer hemma. Även fast jag inte vill så får jag väl sälja Powermacen och ha kvar PC'n tills avtalet går ut. För jag har tänkt till iBooken att köpa en trådlös router också...Det skulle ju vara grymt att bara köra mac hemma...men tyvärr måste jag ha PC'n iaf 1 år till....iofs så spelar jag spel på den och det är ju rätt kul men ändå...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 17:59

Knata bort till en av göteborgs alla Apple-dealers (SOS ex.v., eller MacForum på kungsgatan eller YFO vid saluhallen) och kläm lite på en 12"…
Dom är inte så stora, men jag tycker dom är stora nog…
…fast då ser jag ju som en falk med starr så det kan ju variera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 18:02

Ta en 12-tummare. 14-tummaren är klumpigare och har exakt samma upplösning på skärmen. Det är bara pixlarna som är tjockare...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 18:07

Pär & Mondo: Jäklar vad en massa inlägg ni har dragit till med....flera tusen ju!

Jo jag har varit ett par gånger på Kungsgatan och klämt...får göra det ett par gånger till.

Ibland är det bara så svårt! Ska man välja fart framför storlek? Tex. en iMac G5 el. iBook..det är ju en enorm prisskillnad mellan dom också, iaf om man vill ha en vettig konfig. på dom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 18:25
Ursprungligen av King Good:

Pär & Mondo: Jäklar vad en massa inlägg ni har dragit till med....flera tusen ju!

Jo jag har varit ett par gånger på Kungsgatan och klämt...får göra det ett par gånger till.

Ibland är det bara så svårt! Ska man välja fart framför storlek? Tex. en iMac G5 el. iBook..det är ju en enorm prisskillnad mellan dom också, iaf om man vill ha en vettig konfig. på dom.

Kungsgatan, prrrttt... Kom till Birger Jarlsgatan 37 istället.

Uppdatering: Aha, nu såg jag att du bor i Götet ju.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 18:27
Ursprungligen av King Good:

Pär & Mondo: Jäklar vad en massa inlägg ni har dragit till med....flera tusen ju!

Jo jag har varit ett par gånger på Kungsgatan och klämt...får göra det ett par gånger till.

Ibland är det bara så svårt! Ska man välja fart framför storlek? Tex. en iMac G5 el. iBook..det är ju en enorm prisskillnad mellan dom också, iaf om man vill ha en vettig konfig. på dom.

iMac G5 med mycket minne är en jättetrevlig maskin. Ta en sån om du behöver skärmytan, och allra helst den sköna 20-tummaren!

  • Medlem
  • 2004-11-23 18:45

Jag köpte en 12" iBook idag på Macoteket i Stockholm. Jag gick också länge och våndades.
Först om jag behövde en bärbar som komplement till min stationära Mac. Behövs eftersom jag
ofta är på resande fot och får då sitta vid eländiga PC burkar. Det var till slut formatet som avgjorde och 12" är smidig till formatet. Tar inte mycket plats att lägga ner i en väska eller
ryggsäck. Det avgjorde för mig. Tycker inte heller att skillnaden på bildskärmen var så särdeles
stor mellan 14" och 12" iBook efter att ha jämfört. Men jag har rätt hyfsad syn iofs.

Sedan kan jag bara säga att jag håller med Mondo. 20" iMac är en grym maskin. Tittade och jämförde med 17" iMac i butik. Jag vet vad mitt nästa inköp blir när jag väl bestämmer mig för att ersätta min 15" iMac Globe som jag har idag. Det är grymt bra prestanda på nya iMac.

Rent estetiskt sett så är det något med formatet som gör att 20" helt enkelt ser bättre ut när man jämför 20" och 17" iMacen. 17" ser inte ful ut men 20" ser "mäktigare" ut och det är något med formatet som gör att den helt enkelt kommer att platsa hur bra som helst på mitt skrivbord en vacker dag framöver. Jag var tidigare helt inne på att 17" var min pryl. Prestanda mässigt sett är den allt jag behöver och lite till. Men efter att ha sett 20" och 17" sida vid sida så kommer jag nog att spara någon tusenlapp till för att satsa på 20" istället.

Mvh
/Ulf

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 18:20

Ja, det är ju samma skärmyta relativt sett. Bara att om man ser lite dåligt, som jag, så är små skärmar jobbiga. Beror nog en del på vilka program man kör också - med Photoshop och många toolfönster uppe blir ju även en 14 lite cluttered.

Men du kan ju köpa en beggad CRT-skärm och koppla till, så har du en smidig dator och ändå mycket skärmyta att docka mot hemma. Jag har en 19" Colorsync som jag köpte av skolan för 200:-och den funkar fint att koppla upp 'Booken mot med lite adaptrar.

Ursprungligen av Mondo:

Ta en 12-tummare. 14-tummaren är klumpigare och har exakt samma upplösning på skärmen. Det är bara pixlarna som är tjockare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 19:04

iMac G5 20" har en klart bättre skärm än 17-tummaren, som i sin tur inte är dålig på något sätt. Jo, det är bra med krut i iMac G5, under förutsättning att man installerar ordentligt med minne. 256 MB är inte mycket att hurra för numera. Tryck i 512 eller 1024 MB så blir det klös i burken.

iBook 12" är min personliga favorit. Den ser så läcker ut! Det är nästan så man häpnar varje gång man packar upp en sån där liten krabat. Hur kan man bygga något så elegant? Det enda som slår den på fingrarna är Powerbook G4 Alu.

  • Medlem
  • 2004-11-23 19:23

Precis som Mondo säger. Lägg direkt en 1000 lapp extra för en extra 512MB minnes modul.
Jag glömde att säga det i mitt tidigare inlägg. Min iBook 12" är naturligtvis utrustad med en extra 512MB modul. 256MB är för tok för lite om man inte använder datorn till något annat än enkel surfning och mail.

Mvh
/Ulf

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 19:26

Köp minnet nån annanstans än på Apple Store bara, annars får du betala dubbelt så mycket för samma minnesmängd. Men det där vet du säkert redan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 19:42
Ursprungligen av petsematary:

Köp minnet nån annanstans än på Apple Store bara, annars får du betala dubbelt så mycket för samma minnesmängd. Men det där vet du säkert redan.

Kolla bara att minnet funkar. Det är förresten livstids garanti på minnen. Spara alla kvitton; om minnet skulle fallera får du ett nytt.

1
Bevaka tråden